بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۷۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
غلامرضا انصاری

تدبیر24»شاید یکی از حساس‌ترین بخش‌هایی که در کشور وجود دارد، شهرداری تهران است، چرا که عملکرد این سازمان به‌طور مستقیم بر زندگی شهروندان پایتخت تاثیر دارد و همچنین بسیاری معتقدند که شهرداری تهران الگویی برای دیگر شهرهاست و به همین جهت به حساسیت عملکرد شهرداران جدید تهران افزوده می‌شود. برای بررسی این موضوع، غلامرضا انصاری، رئیس سابق سازمان بهزیستی با «آرمان» گفت‌وگویی کرده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.


شورای شهر پنجم، شهردار جدید پایتخت را انتخاب کرده و اکنون شهروندان تهرانی منتظر هستند تا تاثیر حضور محمدعلی نجفی را مشاهده کنند. البته استقبال فراوانی از انتخاب او از سوی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی شد. در مجموع، این انتخاب را برای تهران چطور ارزیابی می‌کنید؟


همان‌طور که اشاره کردید، اعضای شورای شهر پنجم، شهردار جدید تهران را انتخاب کردند و آقای نجفی به‌عنوان شهردار پایتخت از حالا برنامه‌های خود را آغاز خواهد کرد. انتخاب محمدعلی نجفی را برای این سمت بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. باتوجه به شعارهای مهمی که اصلاح‌طلبان در مورد مدیریت شهری دادند، این انتخاب بسیار درستی بود. شعار پاکدستی و برنامه‌محوری یکی از مهم‌ترین شعارهایی بود که جریان اصلاحات در روند انتخابات شوراها در اردیبهشت‌ماه می‌داد. آقای نجفی در طول 3 دهه گذشته که مسئولیت‌های بسیار جدی، اساسی و استراتژیک را عهده‌دار بوده، صداقت، سلامت، برنامه‌محوری و تدبیر خود را نشان داده است. او در تراز ملی، کارنامه موفقی از خود به نمایش گذاشته است. شهرداری تهران در طول 14 سال گذشته به صورت آمرانه و فردی هدایت شده و باتوجه به برخی عملکردهای غیراصولی و طرح‌های پرحاشیه در شهرداری و همچنین تضعیف و گاه از بین رفتن منابع مالی در این سازمان، شاید بهترین گزینه‌ای که می‌توانست ناجی این مجموعه باشد، آقای نجفی است. به منتخبان شورای شهر پنجم بابت این انتخاب دقیق تبریک عرض می‌کنم. احتمال می‌رود که در ماه‌های نخست اداره شهر، باتوجه به منابع نامشخص شهرداری، مشکلاتی پیش روی مدیران شهری تهران قرار بگیرد. امروز حتی بخش حقوق و مزایا نیز از محل تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود، اما امید دارم که در ماه‌های آینده و سال آینده حرکات‌ بسیار مثبتی را در شهرداری تهران شاهد باشیم و نوآوری‌هایی را در مجموعه مدیریت شهری از سوی نجفی و تیم همکاران آقای شهردار مشاهده کنیم. در مجموع، روزهای خوشی را برای آینده تهران در بحث مدیریت شهری متصور هستم.


مبارزه با فساد و رانت، یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه شهردار جدید تهران بوده است. شهرداری تهران نیز با مشکلات بسیاری در این زمینه همراه است. باتوجه به شناختی که از آقای نجفی وجود دارد، عملکرد او در این زمینه را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟


با شناختی که از شخص آقای نجفی دارم، معتقدم که او نگاهی رو به جلو دارد و برنامه‌های خود را طوری تنظیم کرده‌ است که با سرعت و بدون توقف کار خود را در تهران دنبال خواهد کرد. بحث رسیدگی به تخلفات مربوط به قوه قضائیه است، اما قطعا همکاری لازم میان دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه با شهرداری به وسیله آقای نجفی و شورای شهر انجام خواهد شد و امیدواریم که از طریق مبارزه با فساد و رانت، مجموعه جدید شهرداری به‌دنبال حل‌و‌فصل مشکلات و چالش‌های شهروندان باشد.


پیش از محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف شاهد حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت بودیم، اما در 14 سال گذشته این سنت از بین رفت. اکنون با حضور آقای نجفی و آقای روحانی چه آینده‌ای برای این موضوع متصور هستید؟


شهرداری مکمل حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت آقای روحانی خواهد بود. رئیس‌جمهور و دستگاه اجرایی کشور نیز رابطه خوبی با آقای نجفی و مجموعه همکاران او خواهند داشت. به همین دلیل من معتقدم شاهد همکاری و پشتیبانی خوبی از سمت دولت نسبت به مدیریت شهری پایتخت خواهیم بود. همکاری و همراهی این دو بخش برای شهر تهران و حتی برای مردم همه کشور فایده‌های بسیار خواهد داشت.


سیاسی شدن شهرداری، انتقادی بود که بسیاری از صاحبنظران به این سازمان داشته‌اند. آقای نجفی وعده داده بود که به محض رسیدن به این کرسی لباس سیاسی خود را بیرون می‌آورد. به‌نظر شما سیاسی بودن شهرداری چه آسیب‌هایی را به‌دنبال خواهد داشت؟


این برنامه آقای نجفی بسیار مثبت و مفید است. شهرداری یک نهاد فرهنگی، اجتماعی و خدماتی است. شهرداری متعلق به تمام شهروندان تهران است و آقای نجفی نیز عنایت ویژه‌ای به این موضوع دارد و امید می‌رود که این سازمان دوباره به مردم بازگشته و به مردم خدمت کند. نگاه‌های سیاسی باعث تضعیف شهرداری شده و خواهد شد. طبق این وعده آقای نجفی مطمئنا شهرداری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی، کارنامه موفقی را به نمایش خواهد گذاشت. علاوه بر آن یکی از برنامه‌های شهردار جدید درباره چابک‌سازی شهرداری، کاهش هزینه‌ها، بهبود بهره‌‌وری و... است که امیدواریم همان‌طور که در برنامه‌های آقای نجفی شاهد نکات بسیار خوب و دقیقی بودیم، در بحث اجرایی نیز شاهد و ناظر مدیریتی موفق باشیم.


شورا و شهرداری شیشه‌ای شاید مهم‌ترین شعار لیست‌ امید در شوراها بود. شهردار جدید تهران قصد دارد که همه قرارداد‌های بالغ بر یک‌میلیارد تومان را منتشر کرده و به مردم گزارش دهد. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟


امروز خوشبختانه تکنولوژی‌های مدرن در دسترس ما قرار دارد. بسیاری از کارهای توضیحی امروز از طریق شبکه‌های الکترونیکی قابل انجام است و این مورد جزو برنامه همه اصلاح‌طلبانی است که در شوراهای کلانشهرها موفق به پیروزی شده‌اند. این استراتژی باعث می‌شود که تمامی خدمات شهرداری از طریق امکانات الکترونیکی به اطلاع مردم رسیده و همچنین ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان صورت بپذیرد. تمامی فعل و انفعالات شهرداری اعم از مالی و اداری به این وسیله می‌تواند اطلاع‌رسانی شود تا بحث شفافیت و سالم‌سازی نیز به اجرا درآید.


به‌نظر شما مهم‌ترین معضل تهران چیست؟


مشکلات مالی یکی از مهم‌ترین معضلات بحث مدیریت شهری در پایتخت است؛ صندوق مالی شهرداری خالی است. پس از آن، مدیریت آمرانه که از گذشته وجود داشته، گسستگی اصول اداری و... از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شهردار جدید است. بازسازی وضعیت پرسنل و نیروی انسانی موجود در شهرداری، اعتمادسازی بستر اجتماعی و اجرای عدالت شهری نکاتی هستند که آقای نجفی باید به آن توجه ویژه داشته باشد؛ هرچه بیشتر پیش برویم، اعتماد، همراهی و همگامی مردم بیشتر خواهد شد. من معتقدم که مشکلات و چالش‌هایی که امروز در پایتخت وجود دارد، با مدیریت کارآمد و کار جمعی قابل حل‌و‌فصل خواهد بود.


از شما برای شهرداری مشهد برنامه گرفته شده است. از نظر شما این شهر با چه مشکلاتی در زمینه مدیریت شهری روبه‌روست؟


شهر مشهد نیز در بسیاری از موارد شبیه به پایتخت است و در این کلانشهر نیز معضلاتی مشابه تهران وجود دارد. بسیاری از کلانشهرهای کشور درگیر چالش‌هایی هستند که نیازمند برنامه‌ای دقیق هستند تا وضعیتی به وجود بیاید که درخور شهروندان همه شهرهای کشور باشد. تقریبا در این مورد، شهر مشهد نیز نیازمند رسیدگی‌هایی مانند پایتخت است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها