بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
اعضای شورای شهر تهران هیأت رئیسه شورای شهر و شهردار را انتخاب کردند و از اول شهریور، دوره پنجم شورای‌‌ها آغاز می‌شود.
 تدبیر24»تهران اکنون با معضلات بسیاری نظیر آلودگی هوا، توسعه ناپایدار، عدم انضباط مالی، فساد ساختاری در مدیریت شهری مواجه است. شورای شهر برای عبور از این مشکلات به انتخاب اشخاص شایسته برای پست‌های گوناگون و نظارت مستمر بر شهرداری تهران نیاز داشت و برای رسیدن به این هدف، توجه به دو نکته اتحاد شورای شهر و شهر شیشه‌ای ضروری بود. تجربه شورای شهر دوره اول و انتخابات شورای شهردوم بیانگر این مساله بود که اگر اصلاح‌طلبان با یکدیگر متحد نباشند، شکست خواهند خورد. از همین رو منتخبان شورا از آغاز کار به دنبال اعمال راهکاری بودند که اعضای شورای شهر با هم نهایت همگرایی را داشته باشند. بسیاری از تحلیلگران سهم خواهی احزاب را مانعی جدی بر سر ایجاد و حفظ اتحاد اعضای شورای شهر می‌دانستند اما شورایعالی سیاستگذاری، از آغاز فرآیند بستن لیست، شایسته سالاری را بر عضویت در احزاب، ترجیح داد و این رویه سرلوحه کارهای منتخبان شورای شهر قرارگرفت. برای ایجاد انضباط مالی در ساختار شهرداری تهران، توجه ویژه به موضوعات فرهنگی شهرداری و حل سایر مشکلات شهری با اجماع هر 21 نفر محمد علی نجفی به عنوان شهردار شهر تهران انتخاب شد. پس از انتخابات شهردار نوبت به انتخاب رئیس شورای شهر رسید. به رغم اینکه کاندیداهای متعددی درخصوص ریاست شورا مطرح بودند، برای حفظ اتحاد درون شورا، بجز محسن هاشمی رفسنجانی هیچ شخص دیگری کاندیدای شورای شهر تهران نشد و او با رای همه اعضا ایشان رئیس شورا شد. به نظر می‌رسد که شورای شهر دوره پنجم شورایی منسجم است و اشخاص منتسب به هر کدام از احزاب اتحاد ملت، کارگزاران سازندگی و اتحاد ملت، با یکدیگر اتحاد داشتند و سهم خواهی نکردند. شهروندان تهرانی ولی‌نعمت مدیران شهری واعضای شورای شهر وکیل مردم هستند پس ضروری است که رابطه میان مردم و شورا، همچون رابطه وکیل و موکل، با پاسخگویی و شفافیت توأم باشد. برای همین موضوع، اصلاح‌طلبان شعار شهرداری شیشه‌ای را مطرح کردند. برگزیدگان مردم تهران در گام نخست، جلسات خود را به صورت زنده پخش کردند که استمرار این رویه برای آینده شهر، امری ضروری است. اکنون که انتخاب شهردار و هیات رئیسه شورای شهر به پایان رسیده است مسئولیت‌های شورای شهر تهران آغاز شده است. ضرورت دارد که توسعه پایدار جایگزین رشد نامتوازن شود. اکنون که دوره پنجم شورای شهر در آغاز راه است باید توجه شود که فساد مالی، حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا، پسماند شهری، تراکم فروشی، بدهی‌های شهری تنها بخشی از مشکلات شهر تهران هستند و شورای شهر تهران وظیفه نظارت مستمر بر شهرداری را برعهده دارد. در این میان نکته مهمی به چشم می‌خورد که اگر اعضای شورای شهر اتحاد میان خود را حفظ نکنند و درگیر سهم خواهی احزاب شوند، اعضای شورای شهر فرصت رسیدگی به امور شهر را پیدا نخواهند کرد و معضلات شهری برجای خواهند ماند. دیدگاه نگارنده این است که شورا همچون چندماه اخیر اتحاد درون ساختار خود را حفظ خواهد کرد و منشأ خدمات بسیاری خواهد بود.


 زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها