بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۸۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
زهره اشتياني
تدبیر24»حضور يك جوان در كابينه دوازدهم مي تواند مقدمه اي براي تابوشكني حضور جوانان در عرصه هاي كلان مديريتي باشد،اما همچنان گردش نسلي مديريت كشور با موانع اصلي مواجه است .
ين روزها بازار رايزني و دريافت تشريفاتي پست هاي مديريتي داغ است . آفتي كه سالهاست گريبان گيرمان شده و بنابراين همين است كه علي رغم تلاشهاي افراد معدود گردش نسلي مديريت در كشور بنابر تخصص و شايستگي بيشتر به سرابي تبديل شده است كه بعضا موجب سرخوردگي نسل جوان مي شود.
نسلي كه امروز بر مسند مديريت كشور تكيه زده است همان نسلي است كه در ٢٧ سالگي اش مي تواند وزير شود! چون ناطق نوري كه وزير كشور شد و يا محمدعلي نجفي كه وزير اموزش و پرورش شد،پس اكنون انها مديراني با تجربه هستند ولي هيچ گاه اين پرسش مطرح نشد كه چگونه زماني به يك جوان اعتماد شد تا او تجربه كند و باز هم وقتي بزنگاه انتخاب مديري مي رسد همچنان به او اعتماد مي شود ولي اينك جوانان ما در مرز ٤٠ سالگي شان حتي يك سابقه مديريت اجرايي انهم نه در حد وزارت بلكه حتي مديريت مياني را ندارند!
دلايل ان واضح است چرا كه تصمیم گیری های مدیریتی در ایران بیش از هر امر دیگری بر اساس ارتباطات افراد است و تخصص یا شایستگی در تصمیم گیری ها کمتر لحاظ می شود.
حتی یک وزیر سعی می کند از دوستان دوران دبیرستان خود در پست های اجرایی استفاده کند. معمولا در ایران این گونه نیست که مدیران ما برای ۵ شرکت یا کارخانه زیر مجموعه شان فراخوان دهند و ببینند چه کسانی تخصص و مهارت دارند تا از آنها بهره بگیرند.
انتخاب ها غالبا بر اساس ارتباطات و دوستی ها است و این امر بدان معنا است که اعتماد تخصصی و مهارتی در میان اعضای جامعه شکل نگرفته است.
در کشورهای توسعه یافته مسئله اعتماد در سازمان های اجتماعی حل شده است اما در ایران مسئله اعتماد تنها در میان اعضای خانواده و برخی گروه های دوستی وجود دارد.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها