بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
شورای شهر چهارم نفس‌های آخرش را می‌کشد. دیروز هم اعضای شورا خانه‌تکانی‌های خود را انجام دادند و اتاق‌های خود را در شورا خالی کردند تا از اول شهریور اعضای منتخب شورای پنجم در ساختمان شورای شهر کار خود را به صورت رسمی آغاز کنند.
تدبیر24»تماشاگران امروز در ادامه نوشت: طبعا تجربیات اعضای شورای چهارم می‌تواند برای اعضای شورای بعدی آموزنده باشد.
محمد حقانی یکی از اعضای شورای شهر چهارم می‌گوید: «به نظر من شورای شهر پنجم در بدو امر باید بررسی و پایش کاملی بر روی لوایح و طرح‌هایی که در زمینه‌های مختلف در شورای چهارم مطرح یا تصویب شده داشته باشد و کاملاً در جریان مسائل گذشته شورا قرار بگیرد. زیرا شما زمانی که قصد خرید یک خانه را هم دارید از وضعیت آن قبل از خرید اطلاع حاصل می‌کنید و بعد آن را تحویل می‌گیرید. البته بهتر است این بررسی و پایش بر روی کل مصوبات شورا در چهار دوره گذشته انجام شود تا اعضای شورا روی مسائل و تاریخچه شورای شهر اشراف کامل داشته باشند.»
حقانی معتقد است: «وضعیت سازوکار و تشکیلات شورای شهر به هیچ‌وجه پاسخگوی نیازهای شهری نیست. در شورای شهر نیروی غیر کارشناس زیاد دیده می‌شود، باید هرچه ممکن است از نیروهای غیر کارشناس کم کرد و شورا باید حتماً نیروهای کارشناسش را زیاد کند. علاوه بر این، من تأکید می‌کنم شورای شهر پنجم باید مرکز پژوهش‌ها که تازه‌تاسیس است و تاکنون کارایی چندانی نداشته است را در حد نیاز ارتقا بدهد که بتواند کارشناسی‌های لازم را در راستای اهداف شورای شهر انجام دهد. ضمن اینکه شورای شهر پنجم باید طرح‌هایی که تهیه می‌کند و شهرداری را ملزم به انجام این طرح‌ها می‌کند یا لوایحی که از شهرداری به شورای پنجم می‌رسد را با بررسی کارشناسی بسیار دقیق بررسی کند، به طوری که تصویب اینها منوط به برنامه عملیاتی باشد نه صرفا تصویب یک لایحه.»
حقانی بحث نظارت را بسیار مهم می‌داند و در این‌باره توضیح می‌دهد: «پس از انتخاب شهردار، نظارت یکی از وظایف مستمر و مداوم شورای شهر است. بالاترین وظیفه‌ای که بعد از انتخاب شهردار بر عهده شوراست، وظیفه نظارت بر امور شهری و کار شهردار است. برای این وظیفه مهم هنوز هیچ سازوکاری نداریم و اعضای شورای شهر به صورت مقطعی و سطحی به این مسئله نگاه می‌کنند. در صورتی که باید سازوکار نظارتی و اجرایی قابل قبول در مورد نظارت به وجود بیاید به طوری که شورای شهر در تمامی مناطق دفتر داشته باشد و با مردم در ارتباط باشد.»

چه سؤالی از قالیباف پرسیده نشد؟
حقانی در خصوص سؤال‌های پرسیده نشده و بی‌پاسخ از شهردار تهران توضیح می‌دهد: «خیلی سؤال‌ها را از شهردار تهران پرسیده‌ایم اما جواب نداده‌اند. من علاقه‌مند بودم یک بار آقای شهردار بیایند در صحن شورا و زیرساخت‌های اداره شهر تهران را برای ما توضیح بدهند. اینکه چه کارهایی به عنوان زیرساخت اداره یک کلان‌شهر انجام شده است. من ضمن تشکر از برخی زحمات شهردار، از ایشان خواستم که در اجرای پروژه‌ها و هزینه‌هایی که از جیب مردم می‌شود اولویت‌ها و ضرورت‌ها در نظر گرفته شوند. برای مثال خیلی از پروژه‌ها انجام گرفتند که قابل تقدیر است اما ما زیرساخت‌های زیست‌محیطی‌مان را از دست داده‌ایم. حفظ و نگهداری باغات ما به عنوان یک عامل بسیار مهم زیست‌محیطی در اولویت بوده است به جای اینکه بخواهیم دوباره در شهر درخت بکاریم یا کمربند سبز ایجاد کنیم.» بنا بر گفته محمد حقانی، مهم‌ترین وظیفه شورای شهر بعد از انتخاب شهردار، نظارت و شفافیت است؛ بحثی که بارها جای خالی آن در شورای شهر چهارم حس می‌شد. باید دید شورای شهر بعدی چقدر در اجرای این مسئله توانمند عمل خواهد کرد.
مطالب مرتبط
برچسب ها: تدبیر24 ، قالیباف
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها