بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۸۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸
پایان مذاکرات مجلس با رأی اعتماد به وزرا همراه بود و آن‌طور که از موضوع برمی‌آید، هر 3 فراکسیون برای رأی اعتماد به‌کابینه توافق کردند یا مسابقه گذاشتند.
 تدبیر24»شاید این رأی در معدل آرای وزرا تا این حد و درجه سابقه نداشت. گرچه در این چند روز مذاکرات مجلس، نمایندگان نسبت به مسائل و برنامه‌های کلی وزرا بیشتر نگاه سلبی و صنفی داشتند. بدین جهت بود که بیشتر، توقعات و انتظارات محلی خود را نسبت به وزرا مطرح کردند و نقدی نسبت به برنامه وزرا نداشتند. با تمام این اوصاف، نمایندگان رأی خود را اعلام کردند، اما مایه شگفتی است در مجلسی که اصلاح‌طلبان و معتدلان اکثریت آن را در اختیار دارند، وزیر اصلاح‌طلب رأی نمی‌آورد. این گلایه از مجلس وجود دارد که چرا حبیب‌ا... بیطرف که سابقه وزارت در دولت اصلاحات را نیز در پرونده خود دارد، رأی نمی‌آورد، اما وزرای اصولگرا رأیی بالاتر از او می‌‌آورند! از این جنبه که عبور کنیم، با زنگ هشداری جدی در مساله آب مواجهیم که کم‌کم از مرحله نیاز اقتصادی به مرحله یک مساله اجتماعی و امنیتی خواهد رسید. به‌احتمال فراوان، مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو نیز از همین جهت بوده است. مساله کم‌آبی در مقاطع تاریخی دیگری نیز وجود داشته است. در سال84 نیز مرحوم آیت‌ا... هاشمی در مورد مساله آب کرمان مورد بی‌مهری قرار گرفت و در دوره اصلاحات نیز در سال 1380 در اصفهان رأی رئیس دولت اصلاحات در این استان به‌خاطر مساله آب ریزش داشت. البته باید رأی بالای نمایندگان ملت به وزرا را به فال نیک بگیریم. اینکه دولت با رأی قاطع مجلس مواجه شده، امر مبارکی است، اما اصلاح‌طلبان معتقدند برای اینکه آقای روحانی همواره به مردم نزدیک شود، رنگ و شکل مواضعش باید اصلاح‌طلبانه‌تر باشد. اصلاح‌طلبان هم منتظر می‌مانند و امیدوارند که وزرا در جلسات کمیسون‌ها و فراکسیون‌های مجلس، از جمله فراکسیون امید، درباره مسائلی چون اشتغال، رونق اقتصادی، حقوق شهروندی، توجه به فرهنگ و هنر و احترام به جوانان و زنان رفع دغدغه کرده باشند. در این راستا اصلاح‌طلبان و جامعه گلایه خود را از اینکه زنان در دولت و وزارتخانه‌ها حضور پیدا نکردند، حفظ خواهند کرد.
رئیس‌جمهور وعده داده بود که کابینه را جوان‌تر می‌کند، صبر می‌کنیم تا ببینیم با انتصاب جوانان و زنان در بدنه وزارتخانه‌ها و در معاونت‌ها این مساله جبران شود. امید می‌رود که انتصاب فرمانداران و تصمیم‌گیری‌ها در سطح وزارت کشور نیز همگامی بیشتری با دیدگاه‌های رئیس‌جمهور داشته باشد. البته طبق شنیده‌ها آقای روحانی قرار است در حوزه تبلیغات نیز اصلاحاتی را صورت دهد. باید منتظر ماند که دولت کار خود را شروع کند و وزرا پس از اخذ رأی و شروع‌به‌کار اعلام مواضع کنند. سال‌هاست که اصلاح‌طلبان عادت کرده‌اند به اینکه بر اساس مسئولیت ملی و سیاسی خود به صحنه بیایند و هر زمان که به حمایت یا پشتیبانی از شخص یا گروهی پرداختند، برگ برنده را در اختیار داشته‌اند. درباره کابینه نیز هیچ‌یک از اصلاح‌طلبان لیستی به آقای رئیس‌جمهور ندادند و انتخاب تمام وزرا با صلاحدید شخص آقای روحانی صورت گرفته و هیچ‌اصلاح‌طلبی در شکل‌گیری کابینه نقشی نداشته است. جریان اصلاحات متحد رئیس‌جمهور است، اما از این به بعد دغدغه اینکه جریان دیگری بیاید را ندارد. به همین جهت زین پس بر اساس ارزیابی عملکرد آقای روحانی و دولت عمل خواهد کرد. اگر مشاهده شود که شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور پیگیری و محقق می‌شود، همچنان از دولت حمایت خواهیم کرد، اما نباید اتفاقی در تضاد با شعارهای رئیس‌جمهور رخ دهد. امیدواریم عملکرد دولت تا پایان دوره به‌نحوی باشد که جریان اصلاحات به دعوت مردم برای حمایت از این دولت افتخار کند.

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها