بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۸۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
یکی از اهداف سیاستگذاران بخش آموزشی کشور، توسعه مشارکت ‎ های مردمی در تاسیس، اداره و تامین هزینه ‎ های تعلیم و تربیت است. دولت به تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های گسترده این حوزه را تامین کند و برای همین نیاز به جذب سرمایه‌های مردمی در تامین نیاز آموزشی دارد. در همین راستا و برای توسعه مشارکت ‎ها این مهم به صورت قانون تصویب شد.
تدبیر24»مدارس غیرانتفاعی عموما با برنامه‌های فوق ‎ العاده و کادر آموزشی مجرب شناخته می‌شوند و آنچه که باعث اخذ هزینه‌هایی از خانواده‌ها می‌شود همین موضوع است. تعداد دانش آموزان در این مدارس به نسبت مدارس دولتی کمتر بوده و برای همین سطح آموزش از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد شد.

متاسفانه هم اکنون این مدارس نه تنها از کیفیت آموزشی مناسبی برخوردار نیستند بلکه به خاطر مکان‌های نامناسب برای آموزش جان افراد را به خطر می ‎ اندازند که این موضوع باید به صورت ویژه رسیدگی شود.

یک فرد خاص چند واحد درسی را تدریس میکند

 رمضانی، یکی از دانش ‎ آموزان مدارس غیرانتفاعی لرستان گفت: امکانات و تجهیزات کمک درسی زیادی به نسبت هزینه ای که اخذ می ‎ شود وجود ندارد و عمدتا دانش ‎آموزان فارغ ‎ التحصیل از این مدارس به لحاظ میزان سوادآموزی از دانش  آموزان هم رده خود در مدارس دولتی پایین ‎تر هستند.

وی اضافه کرد: در بیشتر روزهای هفته کلاس ‎ های درس برگزار نمی ‎شوند و معلمی وجود ندارد و یا یک فرد خاص چند واحد درسی را که به لحاظ تخصص با رشته او مرتبط نیست و با هم ربطی ندارند را تدریس می ‎ کند. نمره ‎ دهی در بعضی از این مدارس بدون ضابطه بوده و به راحتی در امتحان ‎ها نمره قبولی داده می شود. همچنین ساختمان ‎ها فرسوده بوده و استانداردهای لازم برای آموزش را ندارند.

مدارس صنف نیستند و نباید مشمول عوارض شوند

رحمان بابایی، رئیس شورای هماهنگی مدارس غیرانتفاعی لرستان نیز گفت: آموزش و پرورش گردن تمام جامعه حق دارد و مشکلات آن باید حل شود.

وی گفت: طی آمار سال گذشته 1392 مدرسه غیرانتفاعی در استان وجود دارد که شامل 2929 کلاس درس هستند و 55 هزار نفر را تحت پوشش آموزشی قرار می ‎دهند.

بابایی با بیان اینکه در تمام کشور 262 هزار نفر در مدارس غیرانتفاعی مشغول به کار هستند، ادامه داد: برای ایجاد هر شغل به حدود 258 میلیون تومان اعتبار نیاز است که اگر برای اشتغالزایی 200 هزار نفر هر کدام 100 میلیون نیاز باشد حدود 20 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی مدارس غیرانتفاعی لرستان گفت: مدارس غیرانتفاعی علاوه بر کار آموزشی در کارآفرینی نیز موثر هستند و باری از دوش دولت برداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در لرستان نیز اگر برای هر مدرسه 2 نفر به کارگیری شده باشد برای حدود 2784 نفر اشتغالزایی شده است که اشتغال غیرمستقیم نیز داریم.

بابایی با اشاره به مشکل شهرداری با این مدارس اظهار کرد: شهرداری باید داوطلبانه به این مدارس کمک کند تا شهر دارای شهروند باشد. مدارس صنف نیستند و مشکل یا آلودگی ندارند که مشمول عوارض شوند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از این مدارس اجاره ای هستند و مالکین آنها به هیچ وجه راضی نمی‎ شوند که تغییر کاربری دهند چراکه از ارزش افزوده زمین کاسته می‌‎شود.

رئیس شورای هماهنگی مدارس غیرانتفاعی لرستان تصریح کرد: شهرداری‌ها نباید نگاهی را که به مراکز تجاری دارند به مراکز آموزشی نیز تعمیم دهند و مانع از فعالیت آنها شوند.

ساختمان ‎هایی که فاقد کیفیت هستند مورد استفاده آموزشی قرار می گیرند

دکتر محمد فتحی‎ بیرانوند، معاون برنامه‌ریزی شهرداری خرم آباد نیز اظهار کرد: یکی از تکالیف عمده براساس طرح های جامع بر دوش شهرداری بحث نظارت بر اراضی شهری است تا به صورت متوازن رشد کنند.

وی با اشاره به چهارراه فرهنگ شهر خرم آباد گفت: این تقاطع با وجود اینکه نام زیبایی دارد اما تمامی مدارس و مراکز فرهنگی در این قسمت واقع شده ‎اند که تراکم بالای آن باعث بروز مشکلاتی می ‎شود.

فتحی ‎ بیرانوند در رابطه با تغییر کاربری فضاها و اراضی اضافه کرد: متاسفانه ساختمان هایی که فاقد کیفیت هستند مورد استفاده آموزشی قرار می گیرند و بیش از 80 درصد اصول اولیه فنی را رعایت نمی ‎ کنند و از استحکام لازم برخوردار نیستند. اگر حادثه ‎ ای رخ دهد این ساختمان ‎ ها تخریب می ‎شوند و آن زمان چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

وی ادامه داد: موسسان، فضاهایی را به صورت کوتاه مدت اجاره و بدون هماهنگی و استعلام از شهرداری تابلوی آموزشی نصب می ‎ کنند؛ باید به این موضوع نظارت شود و وظیفه شهرداری نیز همین موضوع است. این مدارس عوارض سالیانه نوسازی و معمول را پرداخت نمی ‎کنند، پارکینگ ندارند و سرویس مدارس نیز با ایجاد سر و صدا باعث آلودگی صوتی در محله ها می ‎شود.

مردم به خاطر سر و صدا و ازدحام ایجادی توسط مدارس اعتراض می کنند

یحیی عیدی بیرانوند، شهردار خرم ‎ آباد نیز اظهار کرد: شهرداری تمایل دارد که در حوزه آموزش و پرورش با اداره کل مربوطه به توافقاتی برسد و پیشنهاداتی داده ‎ایم که از املاک، استفاده ‎های بهتری برده شود. می ‎توانیم به صورت مشارکتی مدارسی را که در شهر قرار داشته و تخریب شده ‎اند تغییر کاربری داده و به صورت ملک تجاری بسازیم.

شهردار خرم ‎ آباد در رابطه با مدارس غیرانتفاعی گفت: این مدارس به صورت موقت اجاره می ‎شوند و سالیانه محل آنها تغییر پیدا می ‎کند که همیشه مردم به خاطر سر و صدا و ازدحامی که ایجاد کرده ‎ اند اعتراض می ‎ کنند. همچنین این مکان ‎ ها فاقد کیفیت هستند و فضای استانداردی برای آموزش نیستند.

شهرداری‌ها برخی مدارس را به بهانه تجاری بودن پلمب می ‎کنند

خدانظر دریکوند، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در این رابطه اظهار کرد: به استناد ماده 4 آیین نامه مدارس دولتی، مدارس غیر دولتی نیز شامل تمامی معافیت ‎ های مالیاتی مراکز دولتی می ‎ شوند که متاسفانه دیده شده شهرداری ‎ ها بعضا این مدارس را به بهانه تجاری بودن پلمب می ‎کنند. این واحدها نیز آموزشی هستند و بیشتر ساختمان ‎ هایی هستند که اجاره و تغییر کاربری داده می ‎ شوند.

وی از وجود ۶۸ مدرسه متوسطه دوم فنی با زیر ۲۰ نفر دانش‌آموز در استان خبر داد و گفت: به طور مجموع ۶۲۱ مدرسه زیرنورم در استان داریم که دارای ۸۶۶ کلاس زیرنورم و ۴۶۴۹ دانش‌آموز هستند.

دریکوند با یادآوری اینکه ۲۳۱ مدرسه مختلط متوسطه دور اول در روستاهای استان وجود دارند، ادامه داد: اگر بخواهیم این مدارس را تفکیک کنیم، دخترانه و پسرانه آن به زیر نورم می‌آید و در این صورت امکان ادامه فعالیت ندارند و باید جابجا و به مدارس دیگری منتقل شوند. باید مدارس زیرنورم را بکاهیم و تجمیع شوند که فضای آنها هم وجود دارد که برای این کار نیاز به اعتبار داریم.

موسسان برای فضاهای مسکونی تغییر کاربری داده شده پروانه دریافت نمی کنند

هرمز نصیری، مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان نیز با بیان اینکه اجرای ماده 4 و 19 برای مدارس غیرانتفاعی رعایت می ‎ شود، گفت: این قانون منوط بر این است که این مدارس پروانه بگیرند که متاسفانه موسسان اقدام به این کار نمی کنند. از فضاهای مسکونی برای آموزش استفاده می ‎شود و برای این تغییر کاربری پروانه دریافت نمی ‎کنند.

وی گفت: اگر اعتراضی وجود دارد باید به کمیسیون ماده 77 مراجعه و در جلسه شکایت خود را اعلام کنند تا مشکلشان پیگیری شود.

مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان یادآور شد: موسسان مدارس غیرانتفاعی می توانند با گرفتن پروانه موقت از معافیت بهره ‎مند شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها