بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۸۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
واعظی:
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت دوازدهم متعلق به جناح خاصی نیست، تاکید کرد: تلاش بر این بوده که هر دو دولت آقای روحانی فراجناحی باشد و شایستگان و هر کسی که مشی اعتدالی دارد از هر تفکری در دولت حضور داشته باشد.
محمود واعظی در برنامه نگاه یک صداوسیما اظهار کرد: بحث‌هایی درباره سهم‌خواهی از دولت مطرح شد که باید بگویم دولت یازدهم و دوازدهم که آقای روحانی تشکیل داد دولت جناحی متعلق به این حزب و آن گروه و این تفکر و آن تفکر نیست بلکه تلاش شده فراجناحی باشد و شایستگان که مشی اعتدالی دارند از هر تفکری در آن حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: این دولت نیامده که بگوید انقدر سهم به این طرف یا آن طرف می‌دهم و تلاش بر این است که همین روش در بدنه دولت و استان‌ها هم تسری پیدا کند و همه کارگزاران باید همین روش را برای اداره کشور داشته باشند. شخص رئیس‌جمهور و همکارانش همواره تاکید کردند که این دولت همه مردم ایران با هر تفکری است و مثلا حقوق شهروندی این نیست که فقط آنکه به ما رای داده از آن برخوردار باشد. نه‌تنها آنها که به ما رای داده یا نداده‌اند بلکه آنهایی که به هر دلیلی رای نداده‌اند وظیفه دولت نگاه یکسان به حقوق همه آنهاست.

واعظی با اشاره به سخنرانی‌های انتخاباتی و مصاحبه‌های رئیس‌جمهور یادآور شد: آقای روحانی همواره می‌گفتند دولت من جوان‌تر می‌شود. وقتی گفته می‌شود دولت فقط منظور آن کسانی که دور میز دولت می‌نشینند، نیست بلکه معاونین، مدیرکل‌ها، روسای سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی هم دولت به حساب می‌آیند و بنای ما این است که کل دولت را جوان کنیم. در اولین جلسه هیات دولت هم آقای رئیس‌جمهور اعلام کردند که از همه وزرا و معاونین می‌خواهم که تلاش کنند فرصتی به وجود بیاورند تا جوان‌ها بتوانند سمت‌های مدیریتی بگیرند. مثلاً اگر رئیس اداره هستند به آنها اعتماد کنند و مدیرکل شوند و اگر مدیرکل هستند به عنوان معاون انتخاب شوند.

وی همچنین درباره استفاده از خانم‌ها عنوان کرد: آقای رئیس‌جمهور به استفاده از خانم‌ها در سمت‌های مدیریتی تاکید داشتند و در دولت یازدهم اینگونه بود و ایشان تاکید دارند که در دولت دوازدهم با قوت بیشتری این کار صورت بگیرد و از وزرا و معاونین خواستند که تلاش کنند در میان معاونانشان از خانم‌ها استفاده کنند. در کابینه هم سه خانم حضور دارند. دولت قطعاً جوان خواهد شد و خود آقای رئیس‌جمهور این کار را شروع کرده تا بگوید این کار سختی نیست. اینکه برای اولین بار فردی که بعد از انقلاب متولد شده به عنوان وزیر انتخاب می‌شود یک علامت است و اگر موفق باشد به آیندگان می‌گوید که وقتی من یک دهه شصتی را آوردم شما می‌توانید تعدادش را بیشتر کنید.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعضای کابینه براساس سه اصل مهم انتخاب شده‌اند، خاطرنشان کرد: انسجام در تفکر و اندیشه و داشتن مشی اعتدالی و یک چارچوب اعتقادی، هماهنگی در عمل و خدمت و کارآمدی سه اصلی هستند که در انتخاب کابینه به آنها تکیه شد. البته اعتقاد به منویات مقام معظم رهبری، اعتقاد به قانون اساسی و خدمت به مردم هم جزء مبانی اصلی است که کسی که به این سطح می‌آید باید به آنها اعتقاد داشته باشند. همانطور که آقای روحانی گفت می‌توانستیم ۱۸ تک ستاره در هر حوزه پیدا کنیم ولی آن انسجام و هماهنگی خیلی مهم بود.

وی درباره نقاط قوت دولت دوازدهم بیان کرد: مجموعه کابینه ۱۸ وزیر و تعدادی معاون هستند که سعی شده قوت‌های کابینه یازدهم وجود داشته باشد و ضعف‌ها به قوت تبدیل شود. به همین دلیل کابینه دوازدهم قوت و هماهنگی‌اش بیشتر است. رئیس‌جمهور هم هر کدام از آقایان را انتخاب کرد نسبت به آنها شناخت داشت. در دولت قبل ممکن بود برخی همکاران ارتباط نزدیک و برخی ارتباط دورتری داشته باشند ولی در دولت دوازدهم رئیس‌جمهور با هر کدام از همکاران ارتباط نزدیک کاری داشته که یکی از مزیت‌هاست.

واعظی افزود: در دولت دوازدهم سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها و نوع مدیریت رئیس‌جمهور برای اعضا روشن است و برای رئیس‌جمهور هم توانایی‌ها، نقاط قوت و ظرفیت‌ها روشن است. از طرفی با هرکدام از اعضا درباره کار مشخصشان قبلا صحبت و در حکمشان ماموریت‌ها ابلاغ شده و در دولت دوازدهم به صورت روشن همه اعضا می‌دانند اولویت‌ها چیست و چگونه باید فعالیت انجام شود.

واعظی در پاسخ به این سوال که چه شد از وزارت ارتباط به دفتر رئیس‌جمهور رفت، گفت: این رئیس‌جمهور است که باید تشخیص دهد چه کسانی می‌توانند در رسیدن به اهدافی که در انتخابات به مردم وعده داده کمک کنند. آقای روحانی ساختاری را برای دور دوم تنظیم کرده و با توجه به چارچوبی که ایشان تشخیص داد بهتر دید که من اگر در این مسوولیت باشم می‌توان از وزارت ارتباطات موثرتر باشم. هدف ما این است که بیشتر بتوانیم به مردم خدمت و برنامه‌های وعده‌داده شده را محقق کنیم. ممکن است من با توجه به پیشینه سی‌وچند ساله‌ای که داشتم بیشتر از وزارت ارتباطات بتوانم در این مسوولیت موثر باشم.

وزیر پیشین ارتباطات همچنین درباره وزیر جدید و جوان این وزارتخانه اظهار کرد: آقای دکتر جهرمی معاون وزارتخانه بوده و حالا وزیر شده است. من در این ۳۸ سال هر جا که مسوول بوده‌ام تیمی کار کرده‌ام و اعتقادی به انفرادی کار کردن مسوولان ندارم و همه جا یک مجموعه هماهنگ ایجاد و تقسیم کار کرده‌ام که در وزارت ارتباطات هم همین اتفاق افتاد و اگر خدمتی شده محصول کار جمعی از مدیران از جمله بخش خصوصی بوده است.

وی اضافه کرد: باید از بخش خصوصی تشکر کنم که اعتماد کردند. چهار سال پیش از بخش خصوصی خواستم که بیایند و با حمایت و اعتماد دولت سرمایه‌گذاری کنند و قول دادم هر جا وارد شوند دولت تصدی‌گری نمی‌کند. خوشحالم که اعتماد به وجود آمد و کار هماهنگی ایجاد شد. آنقدری هم که برنامه‌های آقای جهرمی را خواندم و صحبت‌های ایشان را شنیدم بنای او این است همین مشی را ادامه دهد و به همکاران وزارت ارتباطات و بخش خصوصی این اطمینان را می‌دهد که در چهار سال دوم با وضعیت بهتری کار پیش می‌رود.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که رئیس دفتر رئیس‌جمهور چقدر به رئیس‌جمهور نزدیک است و تفاوت ارتباطش با دیگران چیست، عنوان کرد: فکر می‌کنم همه همکاران کابینه به رئیس‌جمهور نزدیک هستند و با توجه به ویژگی‌های آقای روحانی که در کار دارد مثل اهمیت به نظرات کارشناسی همکاران و مشورت با سایرین که اجازه می‌دهد موافقان و موافقان نظر بدهند و نظر اکثریت جمع‌بندی می‌شود همه نزدیکان رئیس‌جمهور به حساب می‌آیند ولی به هر حال رئیس دفتر ماموریت‌هایی دارد که ممکن است متفاوت باشد.

وی اضافه کرد: بر مبنای تصمیماتی که رئیس‌جمهور می‌گیرد و به موضوعاتی که به ریاست‌جمهوری می‌آید و شرایط داخلی و خارجی و حساسیت‌هایی که وجود دارد در برخی موارد این کار حساس‌تر است. سعی ما این است که به نوعی ارتباط نزدیکی بین رئیس‌جمهور با دستگاه‌های مختلف، احزاب، گروه‌ها، نهادها و مردم داشته باشیم. تلاش من این است از تجربیات دولت یازدهم استفاده کنم و بازتر برخورد کنیم و نظرات مردم شنیده شود چون اگر نظرات مردم را مرتباً دریافت نکنیم قطعا نمی‌توانیم تصمیمات خوبی بگیریم. تلاش ما این است که ارتباطات با مردم، نهادها، قوای سه‌گانه، مراجع و بخش‌های تاثیرگذار کشور خیلی نزدیک‌تر و هماهنگ‌تر باشد.

واعظی با اشاره به ضرورت هماهنگی دستگاه‌های مختلف تاکید کرد: طبیعی است وقتی همه دستگاه‌ها فعالیت می‌کنند در جاهایی هم‌پوشانی به وجود می‌آید که اگر سریعاً به آن پرداخته نشود و به جمع‌بندی مشخصی نرسیم ممکن است اختلاف‌نظرهایی ایجاد شود که رئیس‌جمهور باید وارد شود و یک نظر را انتخاب کند. دفتر رئیس‌جمهور به نوعی باید چشم و گوش رئیس‌جمهور باشد که بتواند قبل از اینکه اختلاف‌سلیقه‌ای در موضوعی خود را نشان دهد از ابتدا هماهنگی را ایجاد کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین بیان کرد: وزارتخانه‌ها در بسیاری از امور نیاز به نظر رئیس‌جمهور دارند که باید سریعاً ارتباط برقرار شود. در مجموع مساله هماهنگی در کابینه از شاخصه‌هایی بود که برای رئیس‌جمهور در زمان مشورت برای انتخاب اعضای کابینه بسیار مهم بود. این یکی از مسائلی است که در موضوعاتی با آقای جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور مربوط می‌شود. در کل این هماهنگی‌ها نزدیک بوده و در این دوره هم نزدیک خواهد بود و با توجه به هماهنگی و نزدیکی بین من و آقای جهانگیری کارها سریع‌تر هم انجام می‌شود.

وی در ادامه درباره چینش اعضای کابینه دوازدهم خاطرنشان کرد: درباره چینش من خودم شاهد بودم که آقای رئیس‌جمهور مشورت‌های زیادی کرد و شخصیت‌های مختلفی که نظر و افرادی که تجربه این کار را داشتند و فراکسیون‌های مجلس و کمیسیون‌ها با رئیس‌جمهور مشورت کردند و پیشنهادهای مختلفی هم فرستاده شد که در نهایت جمع‌بندی صورت گرفت.

واعظی با تشکر از نمایندگان مجلس، هیات رئیسه و بخصوص رئیس مجلس در بحث رای اعتماد به وزرا اظهار کرد: انصافاً به صورت واقعی همه ابعاد کار در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های سه‌گانه بررسی شد و همه توانستند با کاندیداها بنشینند و بحث کنند. به هر حال مجلس آزاد است و دموکراسی وجود دارد که ما هم اعتقاد داریم دولت باید به نظر مردم از طریق نمایندگان احترام بگذارد که این اتفاق هم افتاد و تشکر می‌کنیم. وظیفه خودمان می‌دانیم با قوه مقننه، قوه قضاییه و همه نهادها این تعامل وجود داشته باشد چون بدون تعامل نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم و حل مشکلات در گرو آرامش و صمیمیت است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین درباره اولویت‌های دوازده گانه دولت دوازدهم یادآور شد: ضمن اینکه دولت بنا دارد به همه عرصه‌ها توجه ویژه کند برای ما مسائل اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، سیاست خارجی و ایجاد بازارهای صادراتی، مسائل فرهنگی و باورهای دینی مردم، مسائل سیاست داخلی و امنیت کشور از اولویت‌ها به حساب می‌آید که برای آنها برنامه داریم ولی بین همه اینها از موضوعات مهم مساله اقتصاد است که اولویت بیشتری داریم و برای معیشت مردم و تولید و اشتغال که شعار امسال هم هست تلاش زیادی می‌کنیم و تلاش داریم امسال اشتغال را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه از اشتغالزایی سال گذشته رضایت وجود دارد، افزود: پارسال بالای ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شد و تلاش می‌کنیم امسال و سال بعد این رقم ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کند. برای ایجاد شغل باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد که بخش داخلی و بخشی جذب سرمایه خارجی است. موضوع معیشت مردم اشتغال و رونق اقتصادی از اولویت‌های اصلی دولت دوازدهم به حساب می‌آید.

واعظی در ادامه به دیدار اعضای هیات دولت با رهبر انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: در این جلسه بسیار خوب و مفید که خدمت مقام معظم رهبری بودیم رئیس‌جمهور به این موضوع اشاره کرد که برای رسیدن به رقم ۹۰۰ هزار شغل که در برنامه ششم تنظیم شده باید بتوانیم ۷۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم که برای این کار باید اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به دست بیاوریم. همه این کار توسط دولت نمی‌تواند صورت گیرد. ما براساس بودجه و ظرفیت‌ها می‌توانیم تعهد بدهیم همان ۶۲۰ تا ۶۳۰ هزار شغل که بوده ۱۰ تا ۱۲ درصد با توجه به شرایط فعلی افزایش پیدا کند.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری ادامه داد: تلاش می‌کنیم که سرمایه‌گذاری خارجی وارد کشور شود. به طور مثال در همین قرارداد اخیر نفتی رقم خوبی سرمایه‌گذاری شد و یا این قرارداد ۸ میلیارد دلاری با کره که خط اعتباری جدیدی به وجود می‌آورد. از طرفی با بعضی اروپایی‌ها در حال مذاکره هستیم که از خط اعتباری و فاینانس استفاده شود. امیدواریم که با این انسجام و آرامش و امنیت و نوع سیاست خارجی‌مان نگاه‌هایی که بیشتر به ایران می‌چرخد را جذب کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: اگر این سرمایه‌گذاری‌ها افزایش پیدا کند قطعا می‌توانیم به رشد ۸ درصدی که سند چشم‌انداز مشخص کرده برسیم. در سال ۹۵ کار بسیار بزرگی انجام شد و ما از این رقم بالاتر رفتیم که امیدواریم بتوانیم مقدمات را فراهم کنیم تا در پایان این چهار سال به رشد هشت درصدی ثابت برسیم. الان تا جاهایی حتی به رشد ۱۱ درصد هم رسیدیم و باید خیلی تلاش کنیم که مثلا در سال آینده به شش درصد، سال بعدش به هفت درصد و تا سال ۱۴۰۰ به رشد هشت درصد برسیم.

واعظی همچنین درباره پیوست‌هایی که در حکم وزرای جدید وجود دارد، گفت: رئیس‌جمهور در دوران انتخابات یک کتاب برنامه ارائه داد و از طرفی در سخنرانی‌ها، مناظره‌ها و مصاحبه‌های خود وعده‌هایی را به مردم داد. ما بنا نداریم قول و قراری با مردم بگذاریم ولی افرادی وارد کابینه شوند که براساس سلیقه خودشان رفتار کنند. وقتی همکاران آمدند اولین کاری که کردیم آن کتاب برنامه و سخنرانی‌های رئیس‌جمهور را برای بخش‌های مختلف ارسال کردیم و به آنها گفتیم که برنامه‌هایتان را بر این اساس تنظیم کنید.

وی ادامه داد: با توجه به مباحثی که در مجلس گذشت و بازخوردهای نظرات مردم و نظرات رئیس‌جمهور همه اینها جمع شد و از هر وزارتخانه و دستگاهی انتظاراتی به وجود آمد که اینها فهرست شده و به عنوان پیوست حکم برای مسوولین ارسال می‌شود و مکلف می‌شوند هر سه ماه یک بار گزارش دهند و گروهی هم در ریاست‌جمهوری اینها را بررسی می‌کنند. برنامه این است که دولت هدفمند باشد و بدانیم در هر زمینه می‌خواهیم از کجا به کجا برسیم. ارزیابی و نظارت از وظایف اصلی دولت دوازدهم به حساب می‌آید.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین درباره مردمی کردن اقتصاد بر مبنای اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ و برنامه‌های دولت در این زمینه اظهار کرد: اعتقاد دولت بر این است تا جایی که امکان دارد باید تصدی‌گری را کم کنیم و این یکی از بندهای جدی اقتصاد مقاومتی است که امور اقتصادی در اختیار مردم قرار گیرد و دولت نقش سیاست‌گذاری، نظارت، هدایت و حمایت داشته باشد. اگر دولت بخواهد همزمان با بخش خصوصی تصدی‌گری کند قطعا بخش خصوصی شکست می‌خورد.

وی اضافه کرد: براساس اصل ۴۴ باید واگذاری صورت گیرد. در گذشته واگذاری‌هایی شده که از نظر ما درست نبوده است. قرار بوده شرکتی را کاملا به بخش خصوصی بدهیم اما از وزارتخانه‌ای گرفتیم ولی به جایی داده‌ایم که درست است دولت نیست اما شبه‌دولتی به حساب می‌آید که ما این کار را خصوصی‌سازی نمی‌دانیم. وقتی قرار است خصوصی‌سازی صورت گیرد باید کاملا در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار گیرد.

واعظی همچنین تصریح کرد: نهادها و ارگان‌هایی که تصدی‌گری می‌کنند رقیب مردم و بخش خصوصی هستند. در جلسه با مقام معظم رهبری هم ایشان روی این موضوع تاکید کردند که اگر قرار است خصوصی‌سازی صورت گیرد واقعا براساس اصل ۴۴ باید انجام شود. در جلسه اخیر دولت رئیس‌جمهور بر این موضوع تاکید کرد و از وزیر اقتصاد خواست تا آقای کرباسیان طرح خود را در این زمینه بیاورد که او هم گفت کمیته‌ای را برای این کار تشکیل داده‌ایم که به صورت جدی در حال کار کردن هستند. امیدوارم در برنامه صد روزه‌ای که رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد یکی از موضوعات همین باشد.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برجام، بدعهدی‌های آمریکا و آینده برجام با توجه به این اتفاقات گفت: برجام برای ما یک هدف نیست بلکه یک بستر است. من با توجه به سابقه ۳۰ ساله‌ام در سیاست خارجی می‌دانم که آقای ظریف و همکارانش چه کار بزرگی انجام دادند. البته اگر حمایت‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری، مدیریت لحظه‌ای آقای روحانی و حمایت مردم نبود قطعا این موفقیت بزرگ به وجود نمی‌آمد. باید بدانیم که این یک توفیق ملی است.

وی افزود: آمریکایی‌ها قبلا بیشتر سیاسی بودند و حرف‌هایشان را می‌پیچاندند اما این آقای ترامپ کمتر سیاستمدار است و به عنوان یک بازرگان صریح‌تر حرف می‌زند و بارها گفته در این توافق کلاه سر ما رفته و اگر من بودم امضا نمی‌کردم. در هر صورت ما باید از آنچه به دست آورده‌ایم صیانت کنیم و از این بستر حداکثر استفاده را ببریم. این یک توافق دوجانبه نیست بلکه یک پیمان چندجانبه بین‌المللی است که در سازمان ملل ثبت و براساس قطعنامه ۲۲۳۱ نهادینه شده است. در اینکه آمریکایی‌ها بدعهدی می‌کنند تردیدی نیست ولی اینگونه نیست که همه برجام آمریکا باشد. آمریکایی‌ها هر چه علیه برجام صحبت می‌کنند هم در داخل آمریکا و مشخصاً میان دموکرات‌ها و هم بین دیگر کشورها خودشان را منزوی می‌کنند.

واعظی با بیان اینکه خود آمریکایی‌ها هم مانده‌اند با برجام چگونه برخورد کنند، یادآور شد: ابتدا که آقای ترامپ آمد خیلی تند بود ولی هر چه می‌گذرد در حال فاصله گرفتن با گذشته‌اش است. فکر می‌کنم باید نشان داده شود که ایران به آنچه امضا می‌کند تا زمانی که دیگران متعهد هستند، وفادار است و باید در این قصه نشان دهد آمریکا یا از طریق عهدشکنی و سنگ‌اندازی می‌خواهد توافقاتش را بر هم بزند یا اگر نمی‌تواند از آن بیرون می‌رود که در این صورت مقابل اروپا، چین و روسیه قرار می‌گیرد. به هر حال ما با آمریکا رابطه دوجانبه نداریم ولی با اروپا و سایر کشورها داریم و همه باید از برجام صیانت کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: ما در این زمینه نگرانی نداریم و اینکه آمریکا بدعهدی کرده یا خواهد کرد، شاید طبیعی باشد. کارهای آقای ترامپ اصول و چارچوبی ندارد اما فکر نمی‌کنم اینگونه که می‌گویند مخالفند، عمل کند. دیدیم سفیرشان هم که به وین رفت ابتدا حرفی زد و بعد گفت برجام را که بررسی کردم و با رئیس آژانس حرف زدم به بسیاری از سوالات ما جواب داده شد. به هر حال او هم یک حرفی می‌زند و چیزی گفته است اما معتقدم اروپایی‌ها به صورت جدی پای برجام می‌ایستند و بنای آنها این است که این یک کار بین‌المللی بوده. اگر آمریکا هم یک دولت منطقی بود باید احترام می‌گذاشت که دولت قبلی‌اش یک توافق بین‌المللی کرده است. در هر صورت اروپایی‌ها نشان دادند با وجود همه فشار آمریکایی‌ها  روی برجام می‌ایستند.

وی همچنین درباره بازرسی از مراکز نظامی ایران و پاسخ جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تصریح کرد: همکاری ما آژانس و برجام شفاف است. ما بارها حتی قبل از برجام که چارچوب همکاری روشن نبود همواره اعلام کرده بودیم آنچه با امنیت ملی ما مغایر باشد را اجازه نمی‌دهیم، انجام شود. الان هم همان سیاست است. این‌گونه نیست که آمریکایی‌ها خودشان تصمیم بگیرند و اعلام کنند که باید انجام شود. براساس سازوکارها ما هیچ نگرانی‌ای نداریم و آنچه مربوط به امنیت و مسائل نظامی ما باشد چه در گذشته و چه در حال اجازه دخالت به کسی نمی‌دهیم که به اسم برجام یا هر چیز دیگری وارد این حوزه شوند.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در دولت بیان کرد: بنای ما در دولت این بود که در بخش‌های مختلف اصلاحاتی انجام شود. از جمله سازوکاری درباره اشتغال که منجر به توسعه اشتغال می‌شود یا اصلاح نظام بانکی که اگر این تحول صورت گیرد از نظر بخش خصوصی و رونق اقتصادی، رونق به وجود می‌آید. نظام بودجه‌ریزی هم باید اصلاح شود که در جلسه اخیر هیات دولت بحثی در این زمینه داشتیم و رئیس جمهور سازمان برنامه و بودجه را مامور کرد که به صورت جدی کار کنند تا بودجه‌ای که برای سال ۹۷ می‌خواهیم به مجلس تقدیم کنیم کاملا متفاوت باشد.

وی افزود: توسعه اقتصاد انرژی، توسعه حمل‌ونقل به ویژه ریلی، کشاورزی پایدار، توسعه صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بهسازی مدارس و دانشگاه‌ها از آموزش‌محور به مهارت‌محور، بهسازی فضای مجازی، اصلاح مدیریت آب، مقابله با فرسایش خاک و آلودگی هوا، حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و محیط زیست، بهداشت سلامت، بهبود سطح پوشش و ارائه خدمات بیمه‌ها، آسیب‌های اجتماعی و اصلاح صندوق‌های بازنشستگی از جمله محورهایی است که در دولت دوازدهم تاکید داریم باید در آن اصلاحات صورت گیرد.

واعظی همچنین درباره معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور در این دوره یک دستیار ویژه و یک معاون اقتصادی تعیین کردند که این به معنای بزرگ شدن دولت یا ساختار جدید نیست بلکه نشان می‌دهد در دولت دوازدهم اولویت با مسائل اقتصادی است. به هر حال مسائل مختلف اقتصادی در جاهایی باید رسیدگی و پیگیری شود و اینها ابزاری است که بتوانند به صورت جدی آن را دنبال کنند. در دولت یازدهم رئیس‌جمهور خودش ستاد اقتصادی تشکیل داد که این ادامه پیدا می‌کند و با این کار می‌خواهد به مردم و کارآفرینان نشان دهد که اولویت دولت اقتصاد بر مبنای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد: امیدوارم با کمک مردم و با حمایت‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری که همواره در دولت‌های گذشته وجود داشته و در این دولت هم همین‌گونه است ما بتوانیم برای مردمی که هر چقدر هم برای آنها کار کنیم کم است، خدمتگذار خوبی باشیم.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها