بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
چمدانش‌هایشان را بسته و راه افتاده بودند تا پرونده تابستان امسال را با اردویی دوستانه و پراز خاطره ببندند تا وقتی معلم از آنها پرسید "در تابستان چه کردید ؟" با شادی از روزهای اردو در شیراز بگویند، اما برای همیشه به تلخ‌ترین خاطره دوستانشان تبدیل شدند و در نیمه‌های شب به خواب ابدی فرو رفتند؛ کسی چه می‌داند شاید قبلش خواب روزهای خوب آینده را می دیدند ...
تدبیر24»بامداد روز گذشته اتوبوس حامل دختران دانش آموز هرمزگانی در داراب به  علت خواب آلودگی راننده واژگون شد و 39 دانش آموزی که قرار بود در اردوی تشکیلاتی فرزانگان سازمان دانش آموزی شرکت کنند هیچ گاه به مقصد نرسیدند.

 هر چند آمارهای اعلامی از تعداد قربانیان این حادثه از سوی نهادهای ذیربط متناقض بود اما در نهایت وزارت آموزش و پرورش شمار قربانیان را 9نفر اعلام کرد که هفت تن از آنها دانش آموز، یک نفر مربی تربیتی و دیگری کمک راننده بوده است. معاون اورژانس کشور نیز گفت که متاسفانه این حادثه منجر به قطع عضو دو دانش آموز و قطع نخاع دو دانش آموز دیگر شده است.

در همین راستا وزیر آموزش و پرورش ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه و با بیان اینکه «با خانواده‌های داغدار همدرد هستم» قول پیگیری این حادثه را داده است. وی که ظهر روز گذشته به همراه هیئتی وارد شیراز شد تا از نزدیک در جریان درمان دانش آموزان مصدوم قرار بگیرد، در پاسخ به پرسشی درباره علل بروز این حادثه، گفت: مواردی نیاز به بررسی بیشتر داشت که از عوامل مربوطه خواستیم ظرف سه روز آینده گزارش کارشناسی دقیقی را در این خصوص ارائه دهند که چرا در این وقت شب اتوبوس را حرکت دادند در حالی که شاید این اتفاق می‌توانست در روز بیفتد و دیگر نیازی به حرکت در نیمه شب نبود. دوم آنکه باید بررسی شود که آیا اتوبوس حامل دانش‌آموزان از ایمنی لازم و کافی برخوردار بوده است یا خیر؟ که قرار شد همه این موارد تا سه روز آینده به صورت مکتوب به بنده ارائه شود.

بطحائی درباره اینکه آیا خواب‌آلودگی راننده علت وقوع حادثه بوده است؟ نیز عنوان کرد: گزارشات پلیس راه حاکی از آن است که راننده علیرغم آنکه مدت زیادی پشت فرمان نبوده و ۲.۵ ساعت هم از رانندگی‌اش نگذشته بود، دچار خواب‌آلودگی می‌شود و این موضوع باعث خارج شدن اتوبوس از مسیر و واژگونی‌اش شده است.

"زینب رحیمی" یکی از دانش‌آموزان حاضر در اتوبوس نیز روایت کوتاهی از این سفر بیان کرد و گفت: ساعت 23 به سوی استان فارس حرکت کردیم. تا ساعت 3 بامداد بیدار بودیم که یکی از مربیان اعلام کرد بروید استراحت کنید تا راننده حواسش پرت نشود؛ نیم ساعت نگذشته بود که مشاهده کردیم در بین زمین و هوا معلق هستیم.من اولین نفر بودم که از شیشه به بیرون پرتاب و از ناحیه دست و پهلو دچار شکستگی شدم. شیشه‌ای که حاوی مهیاوه بود و بچه ها برای پختن نان سنتی همراه داشتند به سرم برخورد کرد و همین امر باعث شد تا از شیشه اتوبوس به بیرون پرتاب شوم.

حادثه ناگواری که روز گذشته رخ داد سوالات و ابهاماتی به همراه داشت و افکار عمومی همچنان منتظر هستند آموزش و پرورش به این سوال پاسخ دهد که چرا این اتوبوس شبانه اقدام به حرکت کرده در حالی که باید تا ساعت چهار بعدازظهر فردای آن روز به مقصدش می‌رسیده؟ و اینکه آیا  هنوز وقت آن نرسیده است که اعزام دانش آموزان به اردوها با نظارت بیشتری صورت گیرد و کیفیت وسایل حمل و نقل بهبود یابد و یکبار برای همیشه دستورالعمل و آیین نامه کامل و متقنی تدوین و به اجرا در بیاید؟.

مهدی فیض معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش تلاش کرد تا روز گذشته به این پرسش‌ها پاسخ دهد. وی ممنوعیت حرکت شبانه اتوبوس‌ها را رد کرد و با بیان اینکه آیین نامه اردوهای دانش آموزی، آیین نامه کارشناسی شده و پخته‌ای است گفت: حرکت اتوبوس در شب بر خلاف گذشته در آیین نامه جدید دارای منع قانونی نیست و با رعایت ضوابطی قابل انجام است.

به گزارش ایسنا، جان باختن 22 دانش آموز در سانحه تصادف اتوبوس با تانکر سوخت در مشهد در سال 86،  کشته شدن 37 نفر از کارکنان آموزش و پرورش در سانحه جاده‌ای شهرکرد،  کشته شدن 10  دانش آموز در اراک در سال 88، کشته شدن سه دانش آموز دختر در تصادف اتوبوس در محور بروجرد و حادثه لردگان که منجر به مرگ 26 دانش آموز دختر در سال 91 شد تنها بخشی از حوادث جاده‌ای مرگبار دانش آموزی در کشور هستند.

 هرچند طی دو سه سال اخیر بروز حادثه‌ای با این ابعاد را در اردوهای دانش آموزی شاهد نبوده ایم اما حادثه داراب به عنوان اولین و تلخ ترین اتفاق وزارت آموزش و پرورش در سال جاری زنگ خطر و تلنگری است که باید در گوش مسئولان آموزش و پرورش به صدا در بیاید تا با نظارت دقیقتر از بار وقوع چنین حوادثی در آینده کاسته شود.

محمدرضا نیک‌نژاد دبیر و کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگویی با ایسنا، به این حادثه از منظر دیگری نگاه کرده و در این باره اظهار کرد: هرچقدر هم که زمینه‌های لازم آماده شده باشد ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که از دست آموزش و پرورش خارج باشد. به هر روی آمار بالای حوادث جاده‌ای و ناامنی راه‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی افزود: درباره اردوها دو راه برای آموزش و پرورش وجود دارد یا آنکه به کلی در اردوها را تخته کنند که اکنون بسیاری مدارس این کار را انجام می دهند و حتی از بردن بچه‌ها به اردوهای داخل شهری امتناع می‌کنند و یا آنکه علی رغم محدودیت‌ها اردوها را ادامه دهند؛ زیرا جزئی از فرآیند آموزش است و پتانسیل خوبی دارد.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه در مواردی اردوهایی حادثه ساز می‌شوند که تا حدودی برنامه ریزی برای آنها خارج از مدرسه انجام می‌شود عنوان کرد: اردوی اخیر نیز یک اردوی تشکیلاتی بود که توسط سازمان دانش آموزی برگزار شد. 

وی درباره نحوه برخورد مسئولان با این حادثه اظهار کرد: در این مواقع مسئولان می‌خواهند پاسخگوی مسائلی باشند که چندان ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد و به مسائل ایمنی بر می‌گردد.آنها در صدد توجیه این پدیده غم انگیز بر می‌آیند اما باید تدابیری اندیشیده شود که از بار این حوادث کاسته شود زیرا جان فرزندان ما ارزشمند است و مقدم ترین موضوع در آموزش و پرورش جان و سلامتی دانش آموزان است.

نیک‌نژاد با بیان اینکه قطعا آیین نامه فعلی اردوها دارای اشکال است اظهار کرد: مسئولان آموزش و پرورش عنوان کردند که ممنوعیت حرکت شبانه را تا پنج سال پیش داشته ایم؛ اما با چه توجیهی این موضوع از آیین نامه حذف و حرکت شبانه بلامانع دیده می‌شود؟ بر فرض که امکانات خوب بود و ضوابط رعایت شد، به جاده ‌هایی که سالانه چندین هزار کشته می‌دهند، با چه اطمینانی بچه‌ها را شبانه به اردو می‌فرستند؟.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: از سوی دیگر متاسفانه در چند سال گذشته هر چه کارشناسان بر افزایش بودجه تاکید کردند، کسی گوش نداد. پتانسیل و انرژی و هوش این دانش آموزان از کف کشور رفت و جان تعدادی دیگر به خطر افتاد. مدارس ما معمولا به سراغ ارزانترین امکانات و وسایل حمل و نقل برای اردو می روند چون بودجه ندارند. کمبود بودجه مستقیم روی این مسائل موثر است. اتوبوس‌های راهیان نور هم به‌روز نیستند و اشکالات عمده ای دارند.

به گزارش ایسنا، این در حالیست که سردار مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید شیوه‌های جدیدی را برای اعزام دانش آموزان برنامه‌ریزی کند، گفت: ما برای راهیان نور نیز چنین اقداماتی را انجام دادیم و پیشنهاد می‌دهیم که آموزش و پرورش با هماهنگی پلیس و دیگر دستگاه‌های مرتبط شیوه‌نامه اردوهای دانش آموزی را تدوین کند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا می‌توان برای اردوهای دانش‌آموزی ممنوعیت تردد شبانه را اعمال کرد یا خیر؟ گفت: این موضوع نیازمند شیوه‌نامه‌ای است که آموزش و پرورش باید تدوین کند و البته چنین موضوعی را می‌توان مد نظر قرار داد. اطلاعات این اتوبوس در سامانه سپهتن ثبت شده است حتی تصاویری وجود دارد که نشان می‌دهد راننده در حین رانندگی خواب آلود بوده است؛ البته مسئولان قضایی در حال تحقیق درباره این موضوع هستند.

مهری تصریح کرد: برابر بررسی‌های ما اتوبوس مذکور کمک راننده داشته، سرعتش مجاز بوده و مشکل فنی نداشته است.

به گزارش ایسنا، به گفته محمود علی‌گو، قائم مقام سازمان دانش آموزی در مجموع ۳۴ نفر در این حادثه مصدوم شدند که وضعیت تمام مصدومان ثابت و عادی شده و امروز 13 نفر مرخص می‌شوند. همچنین پنج نفر از دانش آموزان در شیراز تحت نظر هستند و درمان آنها یک تا دوماه طول می‌کشد که دو نفر از  آنها قطع عضو شده‌اند. یکی دیگر از دانش آموزان که در داراب بستری است ، امروز پس از ثابت شدن وضعیتش با هلی برد به شیراز منتقل می‌شود.

به گزارش ایسنا، هنوز واقعه فرو رفتن سربازان در کام مرگ در یک سانحه جاده‌ای در سال گذشته را از یاد نبرده‌ایم و امروز این ضرورت احساس می‌شود که سایر دستگاه‌های ذیربط در کنار آموزش و پرورش در برابر بروز این حادثه پاسخگو باشند.

برچسب ها: تدبیر24 ، ریحان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها