بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۸۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
کارشناسان محیط زیست در یک مطالعه به بررسی اهمیت جنگل‌های سالم و بکر برای سازگاری و احیای اکوسیستم‌های بومی، ثبات اقلیمی محلی و حتی رشد جنگل‌ها در کیلومترها دورتر پرداختند.
تدبیر24»در این مطالعه رابطه پیوسته بین درختان و محیط زیست آنها شرح داده شده و آمده است: جنگل‌ها به ایجاد میکرواقلیم‌ها کمک می‌کنند، موجب بارش باران می‌شوند و حتی بر سطح اکسیژن و کربن جهانی تاثیر می‌گذارند. همچنین جنگل‌زدایی می‌تواند محیط زیست اطراف را تغییر دهد و موجب تحلیل رفتن آن شود.

در این بررسی بر یک زیستگاه خاص در شمال شرق برزیل تمرکز شد. متخصصان اظهار داشتند: جنگل خشک "کاتینگا" نوعی پوشش گیاهی است که به طور معمول می‌تواند خود را با خشکسالی‌های دوره‌ای سازگار کند. اما کارشناسان محیط زیست اخیرا نگران شده‌اند که این منطقه جنگلی در برابر خشکسالی‌های شدید به طور جدی آسیب‌پذیر شود. پیش بینی می‌شود خشکسالی‌های شدید ناشی از تغییرات اقلیمی شایع‌تر شود بنابراین بقای این جنگل به واکنش اکوسیستم به شرایط در حال تغییر بستگی دارد.

همچنین در مطالعه دیگری مشخص شد فرسایش زیستگاه تنها موضوع بومی و محلی نیست بلکه تاثیرات آن بر مناطق دوردست هم تحمیل می‌شود. بررسی کارشناسان نشان داد تغییرات در پوشش زمین نه تنها به طور مستقیم بر آب و هوای بومی تاثیر می‌گذارد بلکه بر پویایی گیاهی و اقلیمی در جنگل‌های دورتر هم تاثیرگذار است.

همچنین در مطالعه‌ای دیگر بر ارتباط بین چرخه آب و جنگل زدایی در منطقه آمازون تمرکز شد. در این تحقیق وارد شدن آب به اتمسفر از طریق تبخیر و بازگشت آن به جنگل از طریق بارش باران مورد توجه قرار گرفت.

در این تحقیق ترکیبی از تصاویر ماهواره‌ای نشان‌دهنده سناریوهای مختلف جنگل‌زدایی در منطقه آمازون در آینده، مورد استفاده قرار گرفت تا بررسی شود چگونه الگوهای بارش باران در آینده ادامه پیدا می‌کند و این چگونه بر ترمیم پذیری و سازگاری اکوسیستم جنگلی تاثیر می‌گذارد.

به گزارش مونگابی، طبق مشاهدات محققان بارش باران در فصل خشک در منطقه آمازون بین دو تا هشت درصد کاهش می‌یابد و تا سال ۲۰۵۰ تا ۲۰ درصد افت پیدا می‌کند. این مشاهده بر اساس سناریو معمول جنگل‌زدایی بدست آمده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها