بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
شریعتمداری:
وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از وارداتی که بدون پرداخت حقوق گمرکی انجام می‌شود، آمار ۲.۵ میلیارد دلاری قاچاق پوشاک را نیز مورد تردید دانست و گفت: قاچاق پوشاک بیش از این رقم است و در این سال‌ها بازار را مفت و مجانی در اختیار خارجی‌ها قرار داده‌ایم.

تدبیر24» محمد شریعتمداری امروز (دوشنبه) در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه در رابطه با توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک، با اعلام این که باید بازارهای خود در عرصه جهانی بار دیگر به دست آوریم، اظهار کرد: زمانی حتی در لندن از برندهای ایرانی برای فروش کالاهای خود استفاده می‌کردند اما اکنون در چه جایگاهی قرار داریم؟ پس باید با توجه به سلیقه و قدرت بزرگ طراحی ایرانی بتوان از پتانسیل موجود بهره برده و به جایگاه واقعی خود در جهان برگردیم.

وی ضمن ابراز نگرانی از این که امروز بازارهای ایرانی مفت و مجانی در اختیار خارجی‌ها قرار گرفته است، عنوان کرد: بخشی از آن از طریق قاچاق و بخشی دیگر هم ارادی انجام می‌شود.

قاچاق پوشاک بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است

شریعتمداری به صراحت گفت که در حال حاضر بخشی از ۱۲ میلیارد دلار وارداتی که انجام می‌شود هرچند که قانونی است اما حقوق گمرکی بر آن پرداخت نشده و در حجم کم و قابل حمل وارد کشور می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به آمار ۲.۵ میلیارد دلاری قاچاق پوشاک اشاره کرد و گفت: معتقدم این آمار چندان دقیق نیست و پایه‌ای ندارد. تصورم این است که قاچاق پوشاک بیش از این رقم خواهد بود.

خودمان سیکل معیوب تجارت را ایجاد کرده‌ایم

وی با بیان اینکه اکنون در سیکل معیوبی قرار داریم، گفت: متاسفانه اقداماتی کرده‌ایم که خود باعث شرایط فعلی شده‌ایم؛ به طوری که تجارت مرزی را بدون حقوق ورودی مجاز دانسته‌اند یا موافقت‌هایی را ابلاغ کرده‌ایم که شرایط فعلی را رقم زده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین موضوع حمایت از بخش صنعت را مورد اشاره قرار داد و از اهمیت حمایت‌های بانکی و بودجه‌ای سخن گفت.

شریعتمداری عنوان کرد که در حال حاضر با سود تسهیلات بالای ۲۰ درصد نمی‌توان در صنعتی که در بسیاری از بخش‌ها بازده کمتر از ۱۰ درصد دارد موفق بود. در این شرایط، تولید محکوم به شکست است.

۲۵۰ برند خارجی در ایران نمایندگی دارند

وی از رییس سازمان برنامه و بودجه خواست در کنار حمایت‌های یارانه‌ای در تسهیلات بانکی، از منابع بودجه عمومی به عنوان اهرمی برای حمایت از تولید استفاده کند.

شریعتمداری در مجموع طرح توسعه اشتغال روستایی در قالب اجرای طرح تولید پوشاک را مثبت ارزیابی کرد و گفت که به هر حال در رابطه با حدود ۲۰ هزار شاغل در حوزه پوشاک در کشور نگرانی‌هایی وجود دارد و باید برای آینده آن فکری کرد. این در حالی است که در حال حاضر ۲۳ هزار فروشنده پوشاک در کشور داریم و حدود ۲۵۰ برند خارجی دارای نمایندگی هستند.
برچسب ها: تدبیر24 ، شریعتمداری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها