بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۹۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید بیشترین دلیل مهاجرت روستاییان به شهرها نبود کار و امکانات لازم است. به اعتقاد وی تعاونی‌ها مانع انحصار و واسطه‌گری و بهترین بستر برای شناسایی ظرفیت روستاها و مناطق محروم هستند و درآمدزایی و اشتغالزایی بالایی برای روستاییان به ارمغان می‌آورند.
تدبیر24»هادی ابوی اظهار کرد: امروز بسیاری از روستاییان در نقاط محروم و دورافتاده با مشکل بیکاری مواجهند در حالی که ظرفیتهای بالقوه‌ای در مناطق محل سکونت خود دارند که به دلیل نبود شرایط و امکانات مناسب قادر به استفاده از آنها نیستند در حالی که تشکیل تعاونی‌های روستایی می‌تواند به شناسایی ظرفیتها و پتانسیل‌های موجود کمک و زمینه کار و تولید در روستاها را فراهم کند.

 وی ادامه داد: زمانی تعاونی‌ها مانع انحصارگری و جلوگیری از رانتهای احتمالی بودند ولی به تدریج تعاونی‌ها را فراموش کردیم و از فلسفه و رسالتی که برعهده دارند، دور شدیم به نحوی‌ که فروش اراضی روستایی در مناطق خوش ‌آب و هوا آغاز شد و بی‌توجهی به روستاهای کم برخوردار به تخلیه روستاها انجامید.

نایب رییس اتاق تعاون خراسان رضوی با اشاره به نقش موثر تعاونی‌ها در حذف واسطه‌ها و رشد تولید و اشتغال‌، گفت: تعاونی‌ها این ظرفیت را دارند که کسب و کار متناسب با استعدادهای هر منطقه و روستا را راه اندازی کنند. اگر روستایی دچار خشکسالی است یا کمبود منابع آبی است می‌توان الگوی کشت را تغییر داد یا محصول دیگری تولید کرد.

ابوی متذکر شد: متاسفانه بعضا شاهد هستیم که با تبدیل روستا به ویلا و از بین رفتن بافت روستاها، بسیاری از اهالی ناچار به ترک روستا و اقامت در شهرهای دیگر شده‌اند، آنهایی هم که ماندند مورد استثمار قرار می‌گیرند و با حداقل دستمزد در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده کار کنند، در حالی که این حقوق کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه باید آموزشهای ابتدایی را به روستاها ببریم افزود: تعاونی‌های آموزشی می‌توانند در این زمینه به کمک بیایند و به جای صرف هزینه برای رفت و آمد و ازدحام جمعیت در شهرها، آموزش را در روستاها عرضه کنیم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در پایان با بیان اینکه اشتغال در بخش تعاون از سایر بخش‌ها ارزان‌تر است، درباره اجرای طرح روستا تعاون در کشور،‌ خاطرنشان کرد: طرح خوبی است که هم برای جوانان جویای کار ایجاد شغل می‌کند و هم منبع درآمدی برای خانوارهای روستایی به شمار می‌رود. در قالب تعاونی‌ کارهای بزرگی می‌توان انجام داد و اهداف دولت در زمینه اشتغالزایی و درآمدزایی را محقق کرد.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها