بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۸۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
چنانچه معلمان متدین، ولایتمدار، با رغبت و انگیزه بخش، مستعد، توانمند و دارای شخصیت پویا، پژوهش نگر و آینده ساز نداشته باشیم بدون تردید و با صراحت می‌توان گفت در آینده نیز نسل متعهد، هدفمند، فعال، خلاق و سازنده نخواهیم داشت.

تدبیر24» منتقدین: گزینش نیروی انسانی در بکارگیری و استخدام از عوامل مهم و کلیدی پیشرفت و توسعه و جان مایه موفقیت در همه رویکردهای برنامه محور و فعالیت های اجتماعی است و قرآن کریم و زلال وحی از آن به عنوان سپردان «امانات الهی» به «اهل آن» که دارای شایستگی و لیاقت های لازم هستند یاد کرده است:«ان الله یامرکم ان تودوالامانات الی اهلها»

امیر مومنان حضرت علی علیه السلام در گزینش نیروی انسانی از منظر «بیوتات صالحه» خانواده های پاک، سالم و سازنده تاکید دارد.

امام صادق علیه السلام، انتصاب فرد «خائن» و «نادان» را در مناصب و مسئولیت ها یکسان می داند.

نظام گزینش در کشور ما – با احترام به خدمات ارزشمند، مستمر و ماندگاری که دارد – در دیده بانی، مرزبانی و نظارت عملی بکارگیری نیروی انسانی در دستگاهها، نهادها و ارگان ها تاکید بر «صلاحیت عمومی» مبتنی بر (عقیدتی سیاسی) دارد، این موضوع گرچه شرط لازم و اجتناب پذیر است و تبیین کننده نگرش و رویکرد افراد را ترسیم می نماید ولی شرط «کافی» و «بسنده» نمی باشد.

ضروری است در گزینش نیروی انسانی همچنان که در قانون و آیین نامه های مربوط به گزینش آمده است بر روی «صلاحیت های اختصاصی» بکارگیری نیروی انسانی در مشاغل، اصرار و ایستادگی نمود و این دو شرط «لازم» و «کافی» لازم و ملزوم یکدیگر و بسان دو بال یک پرنده عمل می کنند و زمینه و بستر رشد و ارتقا، کارآمدی و نقش آفرینی افراد را ایفا می نمایند.

گزینش معلم با رسالت الهی و مسئولیت پیامبر گونه ای که در مهندسی فرهنگی نظام و بویژه «اندیشه» و «رفتار» دانش آموزان بر عهده دارد و در شکل کلان «جامعه سازی» می نماید، صدچندان اساسی تر و مهم تر است، چنانچه امام راحل (ره) درباره معلم می فرمایند: «همه سعادت ها و همه شقاوت ها انگیزه اش از مدرسه است و کلید آن در دست معلمین است»

و مقام معظم رهبری مد ظله العالی نیز می فرمایند: «کار معلم، هدایت، رهبری و پیامبری است»

تحقق و پیاده شدن «صلاحیت های اختصاصی» در گستره گزینش نظام و بویژه در کار سترگ معلمی نیاز به تامین سه ویژگی مهم زیر دارد:

الف: رغبت و گرایش قلبی و درونی

ب: استعداد و خصوصیات لازم

ج: شخصیت متناسب، تاثیرگذار و مطلوب (الگوبخش)

در نظر بگیرید اگر داوطلب پذیرش معلمی دارای رغبت و تمایل درونی نباشد و مشکلات و فشارهای زندگی، صرف تامین معیشت و به اصطلاح عوام «فراهم شدن یک آب باریکه» و در نهایت استیصال زندگی او را بدین سوی جذب و کشانده باشد، چه مشکلات، چه گرفتاری ها، چه بی تفاوتی ها، و چه نابسامانی هایی را در اولین گام و شاید مهم ترین گام در عرصه برنامه ها و فعالیت ها به وجود می آورد و دریچه ورود را سرد و ناگوار می سازد. و اگر استعداد و خصوصیات لازم را نداشته باشد چگونه می تواند با نگاه دقیق و همه جانبه، استعداد، ظرفیت ها و توانمندی های دانش آموزان را شناسایی و بستر شکوفایی، رشد و پرورش آنها را فراهم سازد و برای آینده کشور و در عرصه های گوناگون تربیت نیروی انسانی نماید. و اگر شخصیت متناسب و الگوی محبوب و قابل پذیرش و عمل برای دانش اموز نداشته باشد و معلمی را عشق و علم و هنر نداند با توجه به این نکته که معلم دارای سه نقش الگودهی در «کلاس درس»، «محیط مدرسه» و «پهنه جامعه» برای دانش آموزان می باشد، تاثیر کلام و رفتار را در کجا باید جستجو نمود و سراغ گرفت و «راه» از «بیراهه» و «مسیر» را از «حاشیه» شناساند و خدای نخواسته ممکن است سر از ناکجاآباد درآورد. سه مولفه سنجش و ارزیابی یاد شده یعنی «رغبت»، «استعداد» و «شخصیت» را می توان بر اساس مطالعات انجام شده و تجربیات کسب شده و حتی در صورت لزوم در قالب یک پروژه تحقیقاتی جامع به شکل آزمون ها و تست های عملی استاندارد شده تبدیل و با نظارت اساتید و کارشناسان متعهد و کاربلد پیاده و اجرا نمود و خواهیم دید دستگاه آموزش و پرورش که رسالت خطیر «انسان سازی» و «جامعه پردازی» دارد، چه «تحولات شگرف» ، «رویدادهای عظیم» و «افق های تازه ای» را دست کم در میان مدت مواجه خواهد شد.

کوتاه سخن این که چنانچه معلمان متدین، ولایتمدار، با رغبت و انگیزه بخش، مستعد، توانمند و دارای شخصیت پویا، پژوهش نگر و آینده ساز نداشته باشیم بدون تردید و با صراحت می توان گفت در آینده نیز نسل متعهد، هدفمند، فعال، خلاق و سازنده نخواهیم داشت.

 ذات نایافته از هستی بخش                         کی تواند که شود هستی بخش

حسین هراتی؛ معاون پرورشی اسبق وزارت آموزش و پرورش

برچسب ها: تدبیر24 ، گزینش معلم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها