بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
مشکل معلولیت و به طور کلی ناتوانی افراد از موضوعاتی است که هر جامعه ‎‌ای با آن برخورد دارد و موضوعی آشناست.

تدبیر24»اغلب این افراد منزوی هستند چراکه برای  حضور در جامعه به آنان بهای زیادی داده نشده کمااینکه در معابر و سطح شهر نیز حرکت و عبورشان به سختی انجام می‎شود و علت آن ساخت شهر برای افراد سالم و بدون نقص است!

در همین راستا ستاد مناسب ‎ سازی با هدف ساماندهی فضاهای شهری برای ناتوانان و کم ‎ توانان و در ابعاد وسیع ‎ تر مناسب‎ سازی فضای شهر برای تمامی اقشار جامعه تشکیل شده است. هدف کلی تشکیل ستاد، اجرایی کردن مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولین است. در لرستان نیز این افراد وجود دارند که برای رسیدگی به این مشکل آنان، ستاد مناسب‎ سازی، جلساتی برگزار می‎ کند و فرمانداران و شهرداران گزارش کار خود را از اقدامات انجام شده ارائه می‎ دهند.

با وجود اقداماتی که در برخی شهرستان‎ها انجام شده، هنوز ساماندهی معابر ویژه افراد کم‎توان و ناتوان در بعضی از شهرستان‎ ها روندی کند را در پیش گرفته و یا انجام نشده است.

4000 مدرسه در لرستان باید  مناسب ‎ سازی شود

در این خصوص خیرایی، معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش لرستان در جلسه ستاد با بیان اینکه 4000 مدرسه برای مناسب‎سازی در استان داریم، افزود: اکثر این مدارس در ایام تعطیل پذیرای مهمانان خارج از استان هستند که این مکان‎ها در اختیار آنان قرار می‎گیرد.

وی با بیان اینکه 98 درصد اعتبارات آموزش و پرورش جاری هستند و صرف حقوق پرسنل می‎شود، ادامه داد: برای آغاز مناسب‌سازی فضاها نیازمند اعتبار هستیم و آموزش و پرورش پول زیادی برای این کار ندارد. همچنین حدود 32 هزار دانش‎ آموز در استان داریم که روزانه به سمت مدارس تردد دارند و برای همین مناسب‎سازی باید انجام شود. این اداره پتانسیل عظیمی برای مناسب‌سازی دارد که در این رابطه نیازمند یاری است.

مالکین زیر بار مناسب ‎ سازی نمی‎ روند

ترابی ‎ نژاد، فرماندار چگنی نیز گفت: برای مناسب ‎ سازی فضاها در دوره و ویسیان، مالکین زیر بار نمی ‎ روند و مشکلاتی در این مسیر وجود دارد. خیلی از ادارات آسانسور ندارند که در این رابطه با آنها مکاتباتی به عمل آمده و سایر ساختمان ‎ هایی نیز که در دست احداث هستند را کنترل می ‎ کنیم که این نکات را رعایت کنند.

درمنان، فرماندار دورود با اشاره به روستاها نیز اظهار کرد: تمام تلاشمان این است که در این مناطق نیز مناسب ‎ سازی انجام شود چراکه در آنجا نیز معلولین، افراد مسن و کم ‎ توان وجود دارند. در اجرای طرح ‎ های هادی نیز به صورت جدی این موضوع را پیگیری می کنیم.

نورالدین درمنان، فرماندار رومشکان نیز با بیان اینکه خیلی از مناطق شهری فاقد روشنایی هستند، اظهار کرد: در این شهرستان حتی برای شهر کوچک چغابل نیز روی این موضوعات دقت کرده‌ایم و سعی در برطرف کردن این مشکلات داریم.

وی با بیان اینکه بیشتر توجهات به محیط‌های شهری معطوف شده و کمتر به روستاها پرداخته می شود، ادامه داد: ادارات نیز به بهانه اینکه استیجاری هستند از مناسب ‎ سازی فضای خود سر باز می ‎ زنند و کاری نمی ‎ کنند که در این راستا باید فکری اساسی اندیشیده شود.

در رومشکان 350 معلول وجود دارد که نیاز به خدمات ‎رسانی هستند

درمنان از مناسب ‎سازی 13 مکان آموزشی و فرمانداری این شهرستان خبر داد و گفت: در رومشکان 350 معلول وجود دارد که نیاز به خدمات ‎ رسانی هستند.

فرماندار رومشکان با گلایه از عملکرد ادارات در رابطه با مصوبات ستاد مناسب ‎ سازی اظهار کرد: متاسفانه این جلسات را در حد یک جلسه می ‎ دانند و به صرف تشکیل آن و حضور فرماندار کاری از پیش نخواهیم برد.

همچنین اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: تاکنون ستاد مناسب ‎ سازی معابر و فضای شهری 180 جلسه برگزار کرده که تمامی مصوبات آن اجرا شده است.

محمودی، مدیر عمران دانشگاه لرستان نیز به قدمت بالای فضاهای این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در این اماکن تا حد ممکن سعی در مناسب ‎ سازی فضا داشته ‎ ایم اما هنوز آسانسور ندارند.

روز به روز از کیفیت زندگی در شهرها کاسته می ‎ شود

امیری، عضو شورای فنی دانشگاه لرستان نیز گفت: متاسفانه در کشور ما به فضای عمومی اهمیت داده نمی ‎ شود و روز به روز از کیفیت زندگی در شهرها کاسته می ‎ شود. از کل فضاهای استان اطلاعات دقیقی نداریم که باید در قالب یک پکیج فرصت ‎ ها و تهدیدها را شناسایی کنیم.

بافت شهر خرم ‎ آباد قدیمی است و امکان مناسب ‎ سازی وجود ندارد

سپهوند، معاون معماری و شهرسازی شهرداری خرم ‎ آباد نیز با اشاره به بافت قدیمی شهر اظهار کرد: نمی ‎توانیم در این فضاها مناسب‎ سازی انجام دهیم و به صورت 100 درصد نیز کار کرد. در بعضی از خیابان ‎ ها نیز امکان تعریض تا 11 متر وجود ندارد و زمان  بر است. پیاده ‎ روهایی وجود دارد که نیم متر نیز عرض ندارند.: خیابان 17 شهریور سالها زیادی است که طرح تعریض آن داده شده اما تا به حال دو پلاک آن خریداری نشده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری خرم ‎ آباد یادآور شد: درختان قطور خیابان ‎ ها را گرفته ‎اند و جای پیاده ‎ روی وجود ندارد.

ساماندهی تنها تعریض معابر نیست

در ادامه محمد اصلانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز خطاب به شهرداری خرم‎آباد گفت: تعریض زمان‎ بر است و انجام ندهید. شما می ‎ توانید مانع پیشروی مغازه ‎داران شوید و روی کانال ‎ها را با شبکه فلزی بپوشانید که با این روش حدود یک متر به پیاده ‎ روها اضافه می ‎ شود.

وی گفت: ساماندهی تنها تعریض معابر نیست. در خرم ‎ آباد مشکل پارکینگ عمومی داریم که خود شهرداری مقصر است چراکه ده واحد ساختمان جای پارک ندارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در رابطه با مناسب‎سازی مدارس گفت: اداره کل آموزش و پرورش می ‎ تواند از محل اعتبارات عمرانی خود 5 درصد را به این مهم اختصاص دهد.

اصلانی با بیان اینکه در ارتباط با مناسب‌سازی معابر و محیط‌های شهری، لرستان از جمله استان‌هایی است که عملکرد خوبی داشته است، افزود: البته کاستی‌هایی در گذشته بوده که هم‌اکنون در صدد رفع و ایجاد تحول در این بخش هستیم، این مهم تنها با همکاری و تعامل تک‌تک اعضا محقق خواهد شد و اعضای ستاد به صورت عامل و زیرمجموعه‌های آنان باید مصوبه‌ها را رعایت کنند .

اصلانی، فرمانداران را موظف به ارائه برنامه تفصیلی خود در رابطه با مناسب‌سازی دانست و گفت: همچنین زمان لازم برای انجام کامل طرح را باید اعلام کنند.

معاون استانداری لرستان به نامناسب بودن صندوق‌های صدقه کمیته امداد در محیط شهری اشاره کرد و افزود: کمیته امداد باید در راستای رفع این معضل اقدام کرده و ترجیحا از صندوق‌های دیجیتال استفاده کند.

اصلانی به وظیفه سازمان برنامه و بودجه و مهندسین در راستای مناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: این دو باید نسبت به معرفی شرکت‌هایی با گرید مناسب در راستای مناسب‌سازی اقدام کنند و این شرکت‌ها باید مورد تایید شهرداری باشند تا این کار به آنها واگذار شود. همچنین دانشگاه لرستان، شهرداری مرکز استان، بهزیستی و راه و شهرسازی دستورالعمل‌های مربوط به مناسب‌سازی را دقیقا به گونه‌ای که احصا می‌کنند در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط بگذارند. همچنین ارتقای پایه مهندسی یا اخذ پروانه‌ها منوط به گذراندن دوره‌های مناسب‌سازی باشد.

وی، مناسب‌سازی روستاها را از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشت عنوان کرد و افزود: قبل از اینکه این مناطق با مشکل شهرها مواجه شوند باید این موضوع رعایت شود.

وی با بیان اینکه در جوامع پیشرفته شهر در خدمت مردم است، اضافه کرد: باید روی فرهنگ این موضوع کار کنیم و با تعیین همیارانی، شهرداری را در مناسب ‎ سازی فضاها کمک کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با گلایه از این موضوع که در سال چند همایش در این رابطه برگزار می ‎ شود؟ ادامه داد: ای کاش می ‎ توانستیم از تجارب سایر کشورها در این رابطه استفاده کنیم. متاسفانه در بعضی شهرستان ‎ ها اعتبارات این بخش را تنها دور ریخته ‎ اند.

و این گونه یکی دیگر از جلسات ستاد مناسب ‎ سازی معابر و فضاهای شهری لرستان به پایان رسید که باید دید مصوبات بیان شده تا چه حد اجرایی می ‎ شوند و نتیجه کار چه خواهد شد؟

برچسب ها: تدبیر24 ، افراد سالم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها