بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
ازدواج در زمان‌هایی نه چندان دور برای زندگی جوانان اولویت بود اما گذر فرهنگی جامعه از سنتی به مدرنیته، موانع بسیاری را در این زمینه پیش روی جوانان قرار داده است.
تدبیر24»نقش خانواده، اشتغال، تحصیل و سربازی از جمله علل تاثیرگذار در این فرایند به شمار می‌روند در این راستا در گفت‌وگو با کارشناسان و مسئولان به واکاوی علل مغفول ماندن ازدواج بهنگام پرداخته شده است. 

اشتغال دغدغه اصلی جوانان

حجت الاسلام حمید رضا طیبی نسب، مسئول نهاد رهبری دانشگاه بجنورد در این خصوص به ایسنا، اظهار کرد: زن و مرد مکمل همدیگر هستند، وجود هر کدام بدون دیگری ناقص خواهدبود . 

وی با بیان اینکه براساس آیات و روایات قرآن زن و مرد لباس همدیگر هستند و بدون یکدیگر نمی‌توانند راه تکامل و رشد را طی کنند، افزود: روحیه، اجتماعی زیستن در وجود همه انسان‌ها بوده و برای سامان دهی به زندگی اجتماعی، مشارکت و کمک زن و مرد به عنوان شریک و رفیق از همان ابتدا بسیار حائز اهمیت است . 

طیبی نسب با بیان اینکه ازدواج مایه آرامش افراد می‌شود، افزود: خداوند زن و مرد را برای آرامش یکدیگر خلق کرده و این در حالیست که امر ازدواج سبب تکمیل شدن ایمان مسلمان و افزایش رزق و روزی شده و در سایه اجرای این امر الهی محبت و رحمت بر آنان حاکم خواهدشد . 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز به امر ازدواج در جامعه کم لطفی و کم کاری می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ادامه تحصیل در میان دختران به عنوان عاملی مهم در عدم ازدواج آنان خود را نشان می‌دهد حال اینکه دختران می توانند ازدواج کنند و در کنار آن ادامه تحصیل نیز بدهند . 

طیبی نسب با تاکید بر اینکه اشتغال نیز در موضوع ازدواج به ویژه در میان پسران یک دغدغه جدی است، یادآورشد: نباید خانواده‌ها به محض ازدواج فرزندان حمایت خود را از آنان قطع کنند بلکه تا رسیدن به مرحله از استقلال مالی آنان را پشتیبانی کنند . 

وی با بیان اینکه مسئله سربازی نیز عاملی مهم در این مقوله است، افزود: باید مسئولان از افراد  متاهل در این مورد بیش از پیش حمایت کند . 

طیبی نسب با بیان اینکه مسائل جنسی نیز در ازدواج امری مهم است، گفت: امروز انحراف جنسی از مهمترین معضلات اجتماعی است زیرا آسیب های بسیاری را به خود فرد، خانواده و جامعه وارد می کند . 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه انحرافات جنسی در اسلام ممنوع و مورد تقبیح بوده، از طرف دیگر راهکاری به نام ازدواج را برای جلوگیری از این مهم گذاشته است. 

175 هزارجوان خراسان‌شمالی آماده ازدواج / مشکلات فرهنگی و اجتماعی مانع ازدواج جوانان

امان الله فیروزه، معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌شمالی در این خصوص به ایسنا، اظهارکرد: در مجموع ۶۰ درصد از جمعیت جوان استان شامل ۱۷۵ هزار نفر در آستانه ازدواج قراردارند .

وی با بیان اینکه مشکلات فرهنگی و اجتماعی از مهمترین موانع ازدواج هستند، ادامه داد: مسائل اقتصادی، بیکاری و عدم استقلال هویتی از دیگر موانع این امر مهم است . 

فیروزه با تاکید بر اینکه نقش خانواده ها در ازدواج آسان و آگاهانه و بهنگام جوانان انکار ناپذیر است، افزود: خانواده ها نباید مسئله ازدواج جوانان را سخت بگیرند، زیرا سخت گیری و توجه به تجملات عامل گریز آنان از ازدواج به شمار می‌آید . 

وی عنوان کرد: مسئولان با ارائه راهکارهای مناسب می توانند زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند . 

سن ازدواج بالا می‌رود /مردان در 27 سالگی و زنان در 22 سالگی ازدواج می‌کنند

علی زاهدی نیا،مدیر کل ثبت احوال خراسان‌شمالی نیز به ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه از سال های گذشته تاکنون سن ازدواج بالا رفته است، در شهرها میانگین سن ازدواج در مردان 27 سال و در زنان 22 سال و در مناطق روستایی نیز در مردان و زنان به ترتیب 26 و 20 سال است.

وی با بیان اینکه امسال به ازای هر یک هزار نفر 11 واقعه ازدواج به ثبت رسیده است، عنوان کرد: در ایام ذکر شده سال گذشته نیز سه هزار و 133 واقعه ازدواج در استان ثبت شده است.

زاهدی نیا با اشاره به روند رو به رشد ازدواج در استان، افزود: طی چهار ماهه سال جاری واقعه ازدواج در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن 7.3 دهم درصد افزایش یافته است. 

  وی با بیان اینکه طی چهارماهه نخست سال جاری سه هزار و 361 مورد واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده است،ادامه داد: از مجموع این تعداد سه هزار و 9 مورد شهری و 352 مورد نیز مربوط به مناطق روستایی است.

افزیش سن ازدواج موجب بدبینی، سخت گیری و توقعات بالا می‌شود

مهدی نوری،جامعه شناس و استاد دانشگاه در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: بالا رفتن سن ازدواج در میان دختران و پسران به دلایل متفاوتی همانند اشتغال، ادامه تحصیل، مسائل فرهنگی و تفاوت طبقاتی اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم درازدواج، تغییرات فرهنگی جامعه از سنتی به مدرن است، افزود: این تغییر فرهنگ سبب شده تا در شیوه زندگی افراد تفاوت های بسیاری به وجود آید.

نوری با اشاره به اینکه در میان دختران ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی تا حدودی مانع ازدواج آنان تلقی می‌شود، افزود: امروز، هم پسران و هم دختران بیش از پیش به مسائل مالی توجه کرده و خواهان درآمد و ایجاد یک زندگی مستقل به لحاظ اقتصادی هستند، در این راستا تصور می‌کنند با ازدواج برای آنان محدودیت هایی به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه دلایل عدم ازدواج جوانان نیازمند آسیب شناسی است، گفت: نباید هم بیش از پیش به مسائل و نابهنجاری های جامعه بپردازیم باید نقاط مثبت را هم در جامعه بازگو کنیم تا امید به ازدواج و زندگی نیز افزایش یابد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها