بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۹۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
اصول‌ کار در هر حزب یا جریان سیاسی بر این است که جریان یا حزب مذکور با تابلو مشخص و با اصول پذیرفته خود وارد فعالیت‌های سیاسی گردد.
تدبیر24»در فعالیت‌های سیاسی این یک اصل است اما، بحث ائتلاف امری دائمی نیست و متکی بر اقتضائات زمانی و امری عقلایی است. از این رو طبیعی است که اگر هر جریان سیاسی در دوره خاصی از فعالیت‌ این توانایی را در خود ببیند که با پرچم خود در چارچوب‌های پذیرفته وارد فضای کنش سیاسی شود، بدین مهم همت گمارد. بدین جهت تکلیف جامعه نیز روشن است، چون جامعه‌ ایرانی‌ متکثر و متنوع است. طبیعتا می‌تواند براساس سلایق و علایق خود تشخیص دهد که جریان‌های سیاسی با چه تابلویی و متکی بر چه شاخصه‌ها و مصادیقی به میدان آمده‌اند. این مسأله یک عمل متعارف و پذیرفته شده در فعالیت‌های سیاسی است. البته اظهارات آقای عارف در مورد اینکه اصلاح‌طلبان دیگر ائتلاف نخواهند کرد، باید مورد آسیب شناسی قرار بگیرد. البته اکنون مقداری زود است که بگوییم اصلاح‌طلبان در انتخاب آینده مجلس و ریاست جمهوری با تکیه بر جریان اصلی خود وارد رقابت‌ها می‌شوند. بدین جهت باید مقداری جلو‌تر رفت و آرایش‌های سیاسی را مورد برررسی و ارزیابی قرار داد تا بتوان در موقع مقتضی بهترین تصمیم را اتخاذ کرد. بحث ائتلاف امری عقلایی و اقتضائی است که تابع مصلحت سنجی‌ها است. از این رو اگر این مصلحت سنجی‌ها و اقتضائات وجود نداشته باشد اصل بر این است که هر جریان سیاسی با تابلوی خود وارد عرصه قابت شود. این حرکت موجب شفافیت و مرزبندی روشن‌تر جریان‌های سیاسی خواهد شد و مردم نیز راحت‌تر می‌توانند در تصمیم‌گیری خود به جریانی که مورد علاقه آنهاست تکیه کنند. از سوی دیگر اگر امر ائتلاف مصلحت لازم را نداشته باشد و منافع لازم را در ارتباط با حرکت جبهه‌ای یا فراتر ازآن جریان تامین نکند سالب به انتفاع موضوع است، پس باید به سمتی حرکت کرد که هر جریان با تابلوی خود وارد رقابت‌های سیاسی شود. اگر در انتخابات 98 اصلاح‌طلبان احیانا در بررسی و ارزیابی‌ها بدین نتیجه رسیدند که در کنار گروه‌هایی قرار گیرند که با مشارکت و ائتلاف نتیجه بهتری صورت خواهد گرفت طبیعتا باید آن امر عقلایی را انجام دهند. گرچه به نظر می‌رسد انتخابات مجلس 98 می‌تواند این بستر را فراهم کند که جریانات سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان با تابلوی خود وارد صحنه شوند مگر اینکه شاخص‌های شرایط سیاسی کشور گواه دیگری دهد. از این رو در صورتی که چنین وضعیتی پیش آید بازهم باید به سوی مصلحت، اقتضا و ائتلاف حرکت کرد. از طرف دیگر علائمی نشان داده می‌شود که با عبور از بحران‌هایی که رخ داده که ذائقه همه را تلخ کرد به دوره پسا بحران می‌رسیم و اگر از این مسیر عبور کنیم اصلاح‌طلبان به علت نوع موضع‌گیری و ارتباطی که با جامعه جوان و دانشگاهی داشتند، همواره از این ظرفیت برخوردار بوده و هستند که با توانایی بیشتری وارد عرصه سیاسی شوند. اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد امید می‌رود که این مسیر طی شده و نوعی همدلی در فضای کشور ایجاد شود چون جریانات سیاسی موجود در جامعه همه دلسوز کشور و انقلاب هستند. البته این جریان‌ها به لحاظ کارشناسی در رویه‌ها و روند‌ها اختلاف نظر دارند اما در مبانی مشترکند. بدین جهت اگر به شرایط اطمینان بخش‌تری برسیم بهتر است که اصلاح‌طلبان با با پرچم خود حضور پیدا کنند و از حضور رقبای دیگر نیز استقبال کنند.


غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها