بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۰۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶
رئیس جمهور در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل که با حضور مقامات عالی رتبه همه کشورهای جهان برگزار می‌شود باید همه تلاش خود را به کار ببرد تا طرف‌های توافق هسته‌ای را به پایبندی و حفظ برجام متقاعد کند.
تدبیر24»زیرا با توجه به مواضع مخالف آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای و غیر قابل پیش بینی بودن ترامپ هر احتمالی در آینده نسبت به برجام وجود دارد. به همین دلیل او باید به‌رغم تلاش‌های سوء ترامپ برای لغو این قرارداد بین‌المللی، همه تلاش و ظرفیت خود را برای متقاعد کردن طرف‌های توافق نسبت به حفظ برجام به‌کار ببرد. از سویی اوضاع شرق آسیا به ویژه برمه، کره شمالی و  مساله همه پرسی اقلیم کردستان عراق و تحولات خاورمیانه از منظر جامعه بین‌المللی بسیار مهم است که به نظر بخشی از سخنرانی روحانی به این موارد نیز اختصاص پیدا می‌کند. اما قبل از هر چیز مساله برجام مهم‌ترین موضوعی است که رئیس جمهور باید به آن در این دوره از مجمع عمومی سازمان ملل بپردازد. اگرچه با توجه به تغییر مواضع آمریکا در دوران ترامپ نسبت به برجام، متقاعد کردن جامعه جهانی به ویژه طرف‌های مقابل مبنی بر پایبندی و ضرورت ادامه راه این قرارداد بین‌المللی کار ساده و آسانی نیست اما بدیهی است که کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین می‌توانند به ایران در حفظ برجام یاری کنند البته این مهم در شرایطی ممکن است که ایران دیپلماسی و تعامل قوی با این کشورها داشته باشد. به ویژه اینکه ترامپ و جمهوری خواهانی که در آمریکا بر سرکارند چندان تحت تاثیر مناسبات خارجی خود نیستند بلکه همان‌طور که ترامپ قبلا اعلام کرده ایالات متحده در مسائل سیاست خارجه به ویژه برجام نخست تصمیم می‌گیرد و سپس سعی می‌کند دیگران را مجاب کند. بنابراین به نظر می‌رسد کار روحانی در این دوره از مجمع عمومی سازمان ملل و حتی در سالهای پیش روی دولت بسیار دشوار است، مگر اینکه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه سعی کنند کامنت‌هایی برای گفت‌وگو و رایزنی با آمریکا باز کنند و با مذکره با یکدیگر درباره اختلافات و نگرانی‌ها و از طریق کاهش آن نگرانی‌ها موفق به رفع تنشهای موجود در برجام شوند. زیرا کشورهای اروپایی حتی روسیه و چین حجم مناسبات اقتصادی، تجاری و سیاسی بسیار بالایی با آمریکا دارند. طبیعی است که اولویت نخست این کشورها حفظ مناسباتشان با آمریکا است و حفظ مناسبات با ایران در اولویت دوم است. از سویی باید این امر را در نظر داشت که این کشورها به منافع و مصالح ملی خود فکر کرده و سعی نمی‌کنند که همه تخم مرغ‌هایشان را در سبد آمریکا قرار دهند به‌ همین دلیل ایران می‌تواند ارتباط مطلوبی با اتحادیه اروپا برقرار کند. فارغ از هر چیز باید اذعان داشت که اختلاف ایران و آمریکا و غرب تنها بر سر برجام نیست بلکه بیشتر تحولات و بحران‌های خاورمیانه است. بنابراین اگر ایران بتواند اختلافات خود با غرب را بر سر برخی مسائل کاهش دهد این مهم به حفظ برجام کمک خواهد کرد.


قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها