بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل هرساله در نیویورک برگزار می‌شد. این اجلاس محلی برای رایزنی کشورهای مختلف برای تحقق صلح جهانی ‌است.
سخنرانی به‌یادماندنی رئیس دولت اصلاحات که باعث نامگذاری سال‌ گفت‌وگوی تمدن‌ها شد و همچنین سخنرانی دکتر روحانی در سازمان ملل و پذیرش پیشنهاد او به عنوان نامگذاری سالی به عنوان جهان عاری از خشونت از خاطره‌ها محو نخواهد شد. روز گذشته حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران مجددا در سازمان ملل سخنرانی و تمام‌قد از منافع کشورمان دفاع و بر پایبندی ایران به توافق وین و اجرای برجام تاکید کرد. اما واقعیت آن است که سخنرانی ترامپ و نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل فاقد وجاهت حقوقی و دیپلماتیک بود. آن دو توانستند بهترین فرصت را برای ایران نزد نمایندگان جامعه جهانی به وجود آورند و ایران پایبند به توافق وین را به موضوع اصلی هفتادودومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل تبدیل کنند. سخنرانی نتانیاهو و ترامپ پیروزی دیپلماتیک برای ایران و مذاکرات از نوع برجام بود. حالت هیستریک نتانیاهو و ترامپ با تعبیر ادیبانه وزیر خارجه ایران جواب داده شد. رئیس‌جمهور فرانسه به‌درستی برجام را یکی از دقیق‌ترین قراردادهای بین‌المللی دانست. پیداست که برجام تا این مرحله به‌خوبی حق ایران در انرژی هسته‌ای را تامین کرده است. ناراحتی و سردرگمی ترامپ از برجام نشانه پیروزی مذاکرات هسته‌ای است. آمریکا نمی‌تواند یک توافق چندجانبه را برهم بزند، زیرا برجام توافقی میان ایران وآمریکا نیست. توافق وین باعث شد برای اولین‌بار در طول تاریخ بدون جنگ شش قطعنامه بین‌المللی و همچنین قطعنامه2231 علیه ایران لغو شود. همچنین بر اساس توافقات صورت‌گرفته بین ایران و 1+5 آژانس 6 بار به صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرده است و چند روز پیش نیز ترامپ مجددا تعلیق تحریم‌های ایران را امضا کرد. از سوی دیگر، تمامی اقدامات موشکی ایران نیز ارتباطی به برجام ندارد. علت رفتار جاهلانه ترامپ و هیستریک نتانیاهو استفاده درست ایران از برجام است. هم‌اکنون بن‌بستی پیش پای ترامپ است، زیرا هر چهار‌ماه یک‌بار باید تعلیق تحریم‌های ایران را امضا کند. سخنان مقامات آلمان، چین و روسیه هم اگر در راستای سخنان فرانسه در حمایت از برجام باشد، آنگاه باید هفتادودومین مجمع عمومی سازمان ملل را پیروزی مجدد ایران در عرصه جهانی دانست و سخنرانی روحانی، شکست بزرگی برای ترامپ و نتانیاهو بود.


نعمت‌ احمدی، حقوقدان
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها