رئیس جهاد دانشگاهی هنر گفت: در مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک باید مربیانی کاردان و هنرشناس حضور داشته باشند تا بتوانند با استفاده از قابلیتهای بالای هنر، روحیه خلاقیت، نوآوری و کارگروهی را در کودکان ایجاد و استعدادهای آنان را شکوفا کنند.
تدبیر24»بهزاد رشیدی در گفتوگو با ایسنا در آستانه سال نو
تحصیلی افزود: مراکز آموزش پیش دبستانی و مهدهای کودک، بعد از خانواده،
اولین مرحله و در حقیقت سنگ بنای فرآیند آموزش و پرورش کودکان ایرانی هستند
که باید با حضور مربیان کارآزموده و متخصص، شروعی برای شکوفایی استعدادها و
ایجاد روحیه خلاقانه و نوآورانه در کودکان باشد.
وی با اشاره به قابلیتهای بالای هنر در آموزش و پرورش کودکان، گفت:
آموزش هنر در مراکز پیش دبستان و مهدهای کودک عمدتا توسط همان مربی عمومی
کودک انجام میگیرد درحالیکه این مربی هیچگونه آموزشی جهت آموزش هنر،
ایده پردازی، خلاقیت و کار تیمی ندیده و ممکن است حداقل آشنایی با رشتههای
هنری و قابلیتهای بالای هر یک از آنها را نداشته باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی هنر تصریح کرد: امروزه اهمیت و ضرورت وجود مربیان
آشنا با هنر و قابلیتها و مفاهیم آن بیش از هر زمانی احساس می شود و
دورهای که بتوان در قالب آن "مربی هنر کودک" تربیت کرد، بسیار ضروری است.
رشیدی با تشریح تجارب موفق کشورهای پیشرفته در به کار گیری قابلیتهای
مختلف هنر در آموزش و پرورش کودکان، افزود: یافتههای علوم تربیتی نشان
میدهد، سالهای پیش از دبستان در رشد و شکوفایی قابلیتها و خلاقیتهای
فردی و تربیت درست کودکان نقشی مهم دارد و سیاستگذاران آموزش، معمولا روی
آموزش ها و آموزش مهارتهای پیش دبستانی و دبستان تاکید زیادی دارند و
همواره هنر را بستری مناسب برای پرورش واقعی کودکان بر می شمارند.
وی گفت: براساس همین ضرورتها، جهاددانشگاهی هنر برای اولین بار
در کشور دوره آموزشی تربیت مربی هنر کودک را تدوین کرده و برای کمک به نظام
آموزشی مراکز پیش از دبستان و مهدهای کودک، این دوره آموزشی را برای
دانشجویان و جوانان علاقهمند به فعالیت در این حوزه برگزار می کند.
رییس جهاد دانشگاهی هنر آشنایی با شیوههای تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان،
آشنایی با شیوه های پرورش خلاقیت کودکان، آموزش چگونگی برقراری ارتباط
موثر با کودکان، آشنایی با مباحث هنر مدرن و هنر کودکان و نمایش خلاق را از
جمله اهداف این دوره آموزشی برشمرد و ادامه داد: بازی های رنگین و انواع
تکنیک های نقاشی، تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان، مباحث روانشناسی رشد کودکان،
راه ها و روش های هنر خلاق کودک و پرورش خلاقیت هنری کودکان و آشنایی با
نمایش خلاق کودکان از جمله سرفصل های اصلی دوره تربیت مربی هنر کودک است.
رییس جهاد دانشگاهی هنر گفت: فراگیران با شرکت در دوره آموزشی
«تربیت مربی هنر کودک» می توانند در مدارس، مهدهای کودک و سایر مراکز
تربیتی از جمله خانههای کودک، فرهنگسراها، سرای محلهها و آتلیههای هنری
به آموزش مباحث هنر کودکان و پرورش مهارتهای خلاقانه و کار گروهی به
کودکان بپردازند.
رشیدی تاکید کرد: رویکرد دورههای آموزشی جهاددانشگاهی هنر رفع نیاز های
جامعه و اشتغالزایی جوانان، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه ها است و
در دوره آموزشی تربیت مربی هنر کودک تلاش می شود مربیانی کارآزموده، ماهر و
آشنا به قابلیت های بالای هنر در پرورش و تربیت کودکان آماده و مهیا شوند.