بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
ظریف:
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با نشریه پولیتیکو با اشاره به این موضوع که در جریان مجمع عمومی سازمان ملل جامعه جهانی بر ارزش توافق هسته‌ای ایران تاکید کرده است، گفت: حتی با توجه به تهدیدهای اخیر ترامپ علیه برجام شانس باقی ماندن این توافق بیش از 50 درصد است.
تدبیر24»محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با برنامه جهان نشریه پولیتیکو، گفت: من معتقدم که جامعه جهانی ارزش توافق هسته‌ای ایران را درک می‌کند و این مساله در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مشخص شد.

وی افزود: من پیش از این مصاحبه با رئیس مجمع عمومی بودم و او به من گفت که شش موضوع وجود دارد که تقریبا همه به آنها در طول این نشست اشاره کرده‌اند که یکی از آنها برجام است و تقریبا همه افراد ضمن حمایت از توافق بر لزوم احترام همه طرف‌ها به آن تاکید کرده‌اند.

متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

سوزان گلسر از ظریف پرسید: صحبت‌های هفته گذشته دونالد ترامپ در نشست مجمع عمومی حملات شدیدی علیه ایران را شامل می‌شد که به جرات می‌توان گفت از زمان جورج دبلیو بوش اتخاذ چنین لحن خصمانه‌ای علیه ایران بی‌سابقه بوده است.

ظریف: خیر، از زمان انقلاب اسلامی ایران

گلسر: بله، از زمان انقلاب اسلامی ایران که باید گفت بسیار جالب است. شما قرار است نیویورک را به تهران ترک کنید. ارزیابی شما از شرایط کنونی توافق هسته‌ای ایران چیست؟ به نظر شما چند درصد امکان دارد که توافقی که میان ایران و شش کشور دیگر امضا شد، باقی بماند؟

ظریف: از این‌که اینجا هستم بسیار خوشحالم و معتقدم که جامعه جهانی ارزش این توافق را درک کرده است. من روز گذشته با رئیس مجمع عمومی بودم و او به من گفت که تقریبا همه افراد حاضر در این نشست بر اهمیت این توافق تاکید کرده‌اند و باقی ماندن آن را لازم دانستند. این به آن دلیل نیست که ما یک توافق عالی داریم و در واقع من معتقدم که این توافق، توافق بی‌نقصی نیست؛ چرا که در جهان واقعی دو طرف وجود دارد. لازمه هر توافقی دادن و گرفتن است که هر طرف به امتیازاتی دست یابند. حالا این توافق دارای هفت یا هشت طرف بود. کشورهای گروه 1+5 (ایرن و اتحادیه اروپا). بنا بر این این توافق باید نگرانی‌ها را حل کرده و در راستای منافع هفت طرف مختلف تنظیم می‌شد. این توافق نمی‌تواند برای هیچ طرفی بی‌نقص باشد. باید در توافق عناصری وجود داشته باشد که نگرانی‌های همه طرف‌ها را برطرف کند. اما چیزی که در زمان آغاز مذاکرات هدف اصلی طرف‌ها بود، ادامه برنامه هسته‌ای ایران و اطمینان از صلح‌آمیز بودن آن بود. نکته قابل توجه این هدف مشترک آن بود که ما 10 سال اختلاف را کنار گذاشتیم. در 10 سال پیش از برجام دو طرف اهداف کاملا مختلفی را دنبال می‌کردند.

گلسر: اما به نظر می‌رسد اکنون نیز طرف‌ها به آن وضعیت قبلی بازگشتند.

ظریف: بله، اختلاف‌ها بازگشته است و مشکل همین جاست،‌ اما اختلاف ما را به جایی نبرده است. ببینید آمریکا همه تحریم‌هایی که می‌توانست را علیه ما صادر کرد. من فکر نمی‌کنم که در قانون آمریکا چیز دیگری باقی مانده باشد تا بتواند از آن علیه ایران استفاده کند که البته این تحریم‌ها نتیجه دلخواه را برای آنان به همراه نداشت.

گلسر: منظور شما از عدم نتیجه‌بخشی، توافق است یا تحریم‌ها؟

ظریف: نه، البته که تحریم‌ها. تحریم‌ها هیچ نتیجه‌ای نداشتند. زمانی که آمریکا تحریم‌های هسته‌ای خود را علیه ایران صادر کرد،‌ ایران کمتر از 200 سانتریفیوژ داشت. زمانی که واشنگتن به پای میز مذاکره در سال 2013 آمد، ایران 20 هزار سانتریفیوژ در اختیار داشت، البته ایران از هیچ یک از این دو موضوع سودی نبرد. زمانی که تحریم‌ها آغاز شد، رشد اقتصادی ما بالای 7 درصد بود و زمانی که مذاکرات آغاز شد، این میزان به زیر 7 درصد رسیده بود یا حتی پایین‌تر. بنا بر این همه طرف‌ها ضرر دیده‌اند و به همین دلیل است که باید اهداف خود را تغییر داده و مذاکرات را آغاز می‌کردیم. اکنون پس از دو سال مذاکرات و دو سال اجرای موفقیت‌آمیز توافق‌ حداقل از سوی ایران، اجرای توافق از سوی آمریکا قابل توجه نبوده است، اما حداقل همه می‌دانند که برجام ثمربخش بوده است و این چیزی است که در نشست وزیران خارجه 1+5 و ایران که در نشست مجمع عمومی برگزار شد بر آن تاکید شد.

برچسب ها: تدبیر24 ، برجام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها