بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۱۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
تیم فوتبال نفت تهران که یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا است، در دو سال گذشته مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته و حتی حضور این تیم در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا در هاله‌ای از ابهام است.
تدبیر24»فصل ۲۰۱۵ لیگ قهرمانان آسیا، ایران یک نماینده در جمع هشت تیم برتر این رقابت‌ها داشت اما این تیم ایرانی از بین استقلال، پرسپولیس ذوب‌آهن و سپاهان نبود. تنها نماینده باقی مانده از ایران، تیمی کوچک اما قدیمی نفت تهران بود که علی‌رغم مشکلات مالی توانست با بازیکنان جوان با هدایت علیرضا منصوریان به این مرحله برسد.

ولی با گذشت دو سال از دوره طلایی نفت هم علیرضا منصوریان از سرمربی‌گری تیم محبوبش کنار رفت و هم نفت حواشی بی پایان را در کنار مشکلات مالی و مدیریتی فراوان در کنار خود می‌بیند. زردپوشان نفت که فصل قبل با قهرمانی در جام حذفی توانستند جواز حضور مستقیم در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند، امسال دیرتر از همه ۱۵ تیم دیگر لیگ برتر و حتی اغلب تیم‌های لیگ یکی کارش را با یک تیم از هم گسیخته تحت هدایت علی کریمی آغاز کرد. شرکت بهنام پیشرو کیش که با وعده بهبود شرایط، کریمی را به عنوان سرمربی انتخاب کرده بود به نظر می‌رسید امید به جادوی جادوگر آسیا داشت اما از همان روزهای نخست هم می‌شد نگرانی را در چهره او و جلسات طولانی مدتی که پس از هر جلسه تمرین با عرفانیان مدیرعامل وقت نفت برگزار می‌کرد مشاهده کرد.

امکانات در نفت به حدی ضعیف بود که کریمی عطای هدایت یک تیم لیگ برتری و حضور در آسیا در نخستین تجربه سرمربیگری را به لقایش بخشید و یک روز مانده به دیدار سوپرجام مقابل پرسپولیس، بدون حضور در یک بازی رسمی از نفت جدا شد. از همان اول هم مشخص بود که این نفت دیگر هیچ شباهتی به نفت دو سال قبل ندارد و آرامشی هم در این تیم حاکم نیست تا بتوان معجزه‌ای کرد.

کریمی رفت و درخشان در فاصله کمتر از ۲۰ ساعت مانده به سوپرجام هدایت تیم را برعهده گرفت و ۳ بر صفر به پرسپولیس باخت. پس از این دیدار درخشان چند بازیکن را که با نظر کریمی در نفت حضور داشتند کنار گذاشت و بازیکنان با تجربه‌ای مانند بنگر و نصرتی را به تیمش آورد اما مشکل نفت، فنی نبود که با این کارها درست شود بلکه مدیریتی بود. شرکت بهنام پیشرو کیش طبق تعهداتی که با شرکت نفت داشت پیش نرفت تا با افزایش اختلاف نظرها، کمیته واگذاری باشگاه نفت که متشکل از جمعی از سهامداران تیم نفت بود، اعلام کند تیم فوتبال نفت را از بهنام پیشرو پس می‌گیرد و به شرکت دیگری می‌سپارد. بهنام پیشرویی‌ها هم در این بین از رفع مشکل مالیاتی این تیم که مبلغی حدود ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود خبر می‌دادند اما در نهایت با اعلام گل‌محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران مشخص شد که مشکل این بدهی حل نشده است.

با وجود تجمع‌های چندین باره طلبکاران نفت مقابل وزارت نفت و اداره کل بازرسی کشور، این تیم کژ دار و مریض تا تعطیلات شهریور لیگ برتر پیش رفت اما زمانی که بازیکنان برای برگزاری اردوی عباس آباد در اتوبوس نشسته بودند، حمید درخشان سرمربی تیم نیامد تا این اردو لغو شود. درست پس از لغو اردو، شرکت بهنام پیشرو هم اعلام کرد که دیگر برای نفت پولی خرج نمی‌کند! درخشان هم تا اطلاع ثانوی تمرین تیمش را تعطیل کرد.

این‌جا بود که کمیته انتقال باشگاه نفت دوباره وارد شد و از دو شرکت تهران کاررسا و فرآورده‌های نفتی پارس طلاییه به عنوان خریداران تیم نفت که - اهلیت آنها توسط اداره کل ورزش و جوانان استان تهران تایید شده بود - خبر داد. در این بین بهنام پیشرو از غیرقانونی بودن پس گرفتن نفت و واگذاری آن به شرکت دیگر صحبت می‌کرد. شرکت پارس طلاییه روز ۱۵ شهریور درحالی که تا دقیقه ۹۰ مزایده به نظر نمی‌رسید پیروز شود، به عنوان مالک جدید نفت انتخاب شد.

این‌جا بود که حمیدرضا جهانیان وارد ماجرای عجیب و غریب نفت شد. او که برخلاف همتای قبلی‌اش نادر گلرخسار علاقه زیادی به دیده شدن داشت در همان ابتدا از مذاکره با علی کریمی برای بازگشت به این تیم سخن گفت تا بامداد روز بعد در عجیب‌ترین انتخاب تاریخ فوتبال، با رای گیری از بازیکنان، کریمی را که در آن زمان در حال گذراندن کلاس مربی‌گیری B آسیا بود به عنوان سرمربی انتخاب کرد. این در حالی بود که قرارداد درخشان فسخ نشده بود. البته بعدا مشخص شد که جهانیان با کریمی به توافق رسیده بود و رای گیری از بازیکنان امری نمایشی بوده است.

کریمی کارش را در نفت دوباره آغاز کرد و به نظر می‌رسید شرایط بهتر از دوره اول کریمی در نفت است. پیش از بازی نفت و سپاهان مشخص شد که مشکلات همچنان پابرجا است تا کریمی به این موضوع اعتراض کند. نفت مقابل سپاهان به پیروزی رسید و علی کریمی در نشست خبری پس از بازی از تمرین بیشتر برای کسب آمادگی صحبت کرد اما روز بعد، جهانیان در اقدامی عجیب اعلام کرد که کریمی به صورت پیامکی استعفا داده و او هم استعفایش را قبول کرده است. این در حالی بود که کریمی به همراه کادر فنی‌اش نفت را تمرین می‌دادند.

پس از این که کریمی استعفایش را تکذیب کرد، جهانیان اسکرین‌شات پیامک ارسالی کریمی را منتشر کرد. همین امر نقطه سیاه ماجرای این دو بود تا کریمی اقدامات لازم را برای شکایت از جهانیان انجام دهد.

جهانیان هم برای این که دست پیش را بگیرد تا پس نیفتد، اظهار کرد که خبر نداشته کریمی مدرک A آسیا ندارد و در این مساله او فریب خورده است!

حرف حساب را در این رابطه خود علی کریمی زد. او پس از این که دوباره عطای هدایت نفت را به لقایش بخشید و شکایتی علیه جهانیان به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ارائه کرد، گفت: همه عالم و آدم می‌دانستند که من مدرک A آسیا ندارم و زمانی که با نفت طلاییه قرارداد امضا کردم در حال گذراندن کلاس‌های B آسیا بودم.

در نهایت علی کریمی از نفت طلاییه جدا شد تا حمید درخشان جانشین او شود. در این ماجرا تنها نفت تهران، نماینده ایران در آسیا است که متضرر شده و وضعیت این تیم برای حضور در این رقابت‌ها مشخص نیست. این تیم چند شاکی در AFC دارد که باید با آن‌ها تسویه حساب کند، همچنین هنوز مدیرعاملی برای این باشگاه انتخاب نشده است. مساله‌ای که واضح است، کوتاهی وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و وزارت نفت در پیگیری وضعیت نفت تهران است.

وزارت نفت به این خاطر که پس از انصراف از تیم‌داری، این باشگاه را به شرکتی مطمئن واگذار نکرده است. وزارت ورزش و جوانان به خاطر این که در تایید اهلیت شرکت‌های متقاضی کوتاهی کرده و فدراسیون فوتبال که وقتی مشاهده کرد این باشگاه تقریبا ورشکست شده، به این مساله ورود نکرد و به راحتی اجازه حضور این تیم در لیگ برتر را داد. این مثلث تقصیرکار، اکنون باید به صورت ویژه و خارج از کاغذبازی و وقت تلف کردن، به وضعیت باشگاه قدیمی و رو به اضمحلال نفت، رسیدگی کنند.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها