بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
#یوز_ تا_ ابد حدود یک ماهی است که در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود. این هشتگ برگرفته از کمپین یوز تا ابد است که به همت برخی هنرمندان برای حفاظت از یوزپلنگ، آغاز به‌کار کرده است و هدف آن جمع‌آوری مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان برای نجات یوزپلنگان باقی مانده است. به گفته سخنگوی این کمپین استقبال مردمی از کمپین یوز تا ابد تاکنون بی‌نظیر بوده و حدود سه‌چهارم این مبلغ تامین شده است.

تدبیر24»حمیدرضا میرزاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه پیشگام «کمپین #یوز_تا_ابد» هدیه تهرانی هستند و به مرور زمان هنرمندان دیگر به این کمپین پیوستند، اظهار کرد: خانم تهرانی از چند سال قبل فعالیت‌های زیست‌محیطی خود را آغاز کرده‌ اما ازحدود یک سال و نیم پیش به‌طور جدی پیگیر مطالباتی درباره حیات‌وحش خصوصا یوزپلنگ بوده است. از این‌رو از ابتدای سال گذشته و پس از تصادف‌های مکرر یوزپلنگ در جاده شمال ذخیره‌گاه زیست‌کره توران، خانم تهرانی پیگیری‌های فراوانی برای تامین بودجه فنس‌کشی این محور داشتند که موفق هم بودند.

وی در ادامه گفت: ۹ شهریور سال گذشته، مصادف با روز حفاظت از یوزپلنگ، خانم تهرانی به بهانه شرکت در جشنواره یوز به خار توران رفت و از منطقه توران بازدید کرد. اوپس از گفت و گو با کارشناسان و محیط‌بانان این منطقه، از مخاطرات حضور دام اهلی و سگ‌های گله برای یوزپلنگ در توران آگاهی بیشتری پیدا کرد و تصمیم بر آن شد که با توجه به نظرات کارشناسان فعال در این زیستگاه، برای حل مشکل دام‌های اهلی در توران فعالیتی مشخص انجام شود.

میرزاده ادامه داد: وجود دام‌های اهلی در توران به دلیل تعداد زیاد آغل دائم و فصلی است که از میان تمام آن‌ها، هشت آغل از سال‌های قبل پیش از آنکه توران به‌عنوان پارک ملی معرفی شود، وجود داشتند. این آغل‌ها در قلب پارک ملی توران و در حساس‌ترین نقاط این منطقه قرار دارند. دام اهلی از طرفی باعث کاهش شدید پوشش گیاهی منطقه می‌شود و از طرف دیگر تاثیر جدی بر علفخواران منطقه که طعمه یوزپلنگ نیز هستند، می‌گذارد و باعث کاهش جمعیت آن‌ها می‌شود.

سخنگوی کمپین یوز تا ابد با بیان اینکه سگ‌های اهلی همراه گله‌های دام، به طور مستقیم برای یوزپلنگ‌ها خطر آفرین هستند، تصریح کرد: در سال‌های گذشته چندین یوزپلنگ توسط سگ‌های گله از پا درآمده‌اند که با توجه به جمعیت بسیار کم یوزپلنگ در کشور این اتفاقات شوک بزرگی محسوب می‌شود.

میرزاده هدف کمپین «یوز تا ابد» را کمک به آغل‌داران برای خروج از توران دانست و گفت: بخشی از کمک‌های مردمی حفاظت از یوزپلنگ برای خرید آغل‌ها در توران و کمک به آغل‌داران برای یافتن محل جدید و خارج از منطقه توران است. برای انجام این کار بودجه زیادی نیاز است. چند سال قبل کارشناسان اداره کل محیط زیست استان سمنان، سازمان حفاظت محیط زیست و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی هزینه‌ای را برای حفاظت از یوزپلنگ برآورد کردند که با توجه به تغییرات در ارزش زمین و در نظر گرفتن شرایط امسال هزینه به روز رسانی و مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده که تاکنون نیز حدود سه چهارم این مبلغ یعنی ۵۶۶ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۱۵۴ تومان جمع‌آوری شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم از این کمپین اظهار کرد: با توجه به حسن شهرت خانم تهرانی و بقیه کسانی که در این کمپین مشارکت داشتند و همچنین علاقه و نگرانی جامعه نسبت به یوزپلنگ، استقبال مردمی بیش از تصور ما بود. از طرفی این کمپین تنها به اعلام شماره حساب برای جمع‌آوری مبلغ تعیین شده اکتفا نکرد و با اجرای برنامه‌هایی مانند اکران فیلم، برگزاری کنسرت، برپایی نمایشگاه عکس و نقاشی و فعالیت‌های دیگر، مردم را ترغیب به مشارکت در این کمپین کرد.

سخنگوی کمپین یوز تا ابد با اشاره به اینکه وقتی افراد جامعه در بخشی از یک کار بزرگ مشارکت کنند، نسبت به تمام بخش‌های آن کار حساس می‌شوند، تصریح کرد: مهم نیست این مشارکت، یک فعالیت فیزیکی باشد یا مشارکت مالی یا حتی مشارکت معنوی. مهم این است که افراد، خود را در آن فعالیت ذینفع و ذیحق می‌دانند. این کمپین نیز قصد دارد تنها یکی از ده‌ها مشکل یوزپلنگ را رفع کند اما یقین داریم با مشارکت مردم در این کار، سایر مشکلات یوزپلنگ و حیات‌وحش کشور راحت‌تر حل خواهد شد چون افراد جامعه به درک بالایی از تاثیر مشارکت خود رسیده‌اند که این موضوع مهمتر از تامین مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه هدفی که باعث راه‌اندازی این کمپین شده، در تعارض با نظرات کارشناسان پروژه حفاظت از یوز، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان‌های مردم‌نهاد و کارشناسان با تجربه مستقل نیست، گفت: از چندسال قبل، این کارشناسان به این جمع بندی رسیده بودند که باید مشکل حضور دام در زیستگاه یوزپلنگ حل شود. این معضل مسئله‌ای نیست که به طور ناگهانی به ذهن خانم تهرانی و دیگر دوستان کمپین رسیده باشد. اما به دلیل فشار و خطر از دست رفتن زمان، کمپین در پی آن است که هرچه سریعتر مشکل دام در یکی از زیستگاه‌های مهم یوزپلنگ رفع شود و در واقع عملی شدن این تصمیم کارشناسی را سرعت بخشد.

میرزاده در پایان با بیان اینکه کمپین یوز تا ابد، تنها روی یکی از مشکلات موجود در یکی از زیستگاه‌های یوزپلنگ تمرکز کرده است، تاکید کرد: با توجه به مشارکت خوب مردم راه درازی تا حل این مشکل باقی نمانده است اما نباید فراموش کنیم که ۹ زیستگاه دیگر به عنوان زیستگاه‌های قطعی یوزپلنگ در ایران وجود دارند و زیستگاه‌های میانی دیگری هم هستند که از آنها اطلاعات زیادی نداریم. هرکدام از این زیستگاه‌ها مشکلات مختص به خود را دارند. از شکار غیرمجاز طعمه‌های یوز گرفته، تا معضل دام اهلی، سگ‌های گله، عبور جاده از زیستگاه‌های یوز، معدنکاری  و مسائل دیگر. وقتی برای همه این مشکلات راه چاره‌ای اندیشیده شود و برای آنها اقداماتی انجام شود، می‌توانیم به بقای یوزپلنگ فکر کنیم. کمپین یوز تا ابد فقط به یکی از این معضلات پرداخته است. هرچند که معتقدیم موفقیت کمپین در حل معضل دام اهلی در توران، حل مشکلات دیگر یوز را تسهیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، ایمن‌سازی نقاط حساس جاده‌های بین زیستگاه‌های یوز و مدیریت منابع آبی و مقابله با خشکسالی از دیگر اهداف کمپین یوز تا ابد است.

گفتنی است کمک و حمایت مالی از کمپین ملی #یوزتاابد با شماره گیری #٤٤٤*٧٨٠*  امکان پذیر است.
برچسب ها: تدبیر24 ، حسرت ملی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها