بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۹۱۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
اخیرا شاهد سنگ اندازی‌هایی آمریکا با تحریم‌های جدید علیه شبکه بانکی کشور، خطوط هوایی و سایر حوزه‌ها هستیم، اما در این میان کشورهای اروپایی خود را پایبند به برجام نشان داده اند و از این سیاست‌ها حمایت نکردند.
تدبیر24» رئیس‌جمهور جدید آمریکا مسائل برجام را با عناد و دشمنی خاصی پیگیری و تلاش می‌کند زمینه‌های تحریم را برای ایران فراهم کند. با توجه به اینکه آمریکا به دنبال فرصت‌طلبی و کسب امتیاز است، به سمت مذاکرات جدیدی با ایران در مورد برجام حرکت می‌کند و قصد دارد بعضی از خواسته‌های خود را در آن بگنجاند. ایران به هیچ‌وجه آمادگی برای مذاکرات مجدد را ندارد و در واقع مذاکرات جدید برای ایران معنایی ندارد، چرا که مساله برجام دارای زمانبندی و دستور کاری خاصی است. بنابراین هیچ‌دلیلی برای نقض برجام و از سرگیری مذاکرات جدید وجود ندارد. همچنین مسئولان‌جمهوری اسلامی با قاطعیت این آمادگی را دارند که در صورتی که آمریکا بخواهد اقدامی در راستای نقض برجام انجام دهد اقدامات متقابل انجام دهند و گزینه‌هایی را داشته باشند که حتی با هماهنگی کشورهای اروپایی، چین و روسیه اقدامات یک‌جانبه آمریکا را به شکست بکشانند. بنابراین تهدیدات آمریکا بر اقتصاد ما هیچ‌تاثیری نخواهد داشت. در مورد وزن تحریم‌ها در اقتصاد ایران گونه‌ای بزرگ نماِیی وجود دارد. به نتیجه رسیدن چندین قرارداد بزرگ نفتی و خودرویی و تعداد زیادی قراردادهای کوچک و متوسط، یک نوید خوب از آغاز فاز اجرایی همکاری‌های ایران با کشورهای اروپایی است. همچنین به واسطه برجام و گشایش‌های حاصل شده از آن اخیرا شاهد گشایش خط‌های اعتباری و فاینانس‌هایی برای ایران بوده‌ایم. طبیعی است که این گشایش‌ها آثار مثبتی برای کشور ما خواهد داشت و می‌تواند گشایش‌های مهمی در باب تعاملات اقتصادی با دنیای غرب، شرق آسیا و کشورهای توسعه‌یافته فراهم کند. این گشایش‌ها می‌تواند باعث توسعه همکاری دوجانبه و چندجانبه ایران با کشورهای ذی ‌نفع باشد. علاوه بر این، گشایش‌های حاصل شده می‌توانند موجب برون رفت ایران از وضعیت رکود کنونی شوند، موجبات توسعه سرمایه‌گذاری را در کشور فراهم و مساله بیکاری را تا حدودی حل کنند. از آنجا که اتحادیه اروپا متشکل از قدرت‌های بزرگ اروپایی است، رابطه با این اتحادیه اهمیت بسیاری دارد و ارتباط با کشورهای توسعه‌یافته بسیار ضروری است، چرا که اقتصاد برون گرا و رو به جلو نیازمند تعاملات دقیق با کشورهای صاحب فناوری، سرمایه و مدیریت است. اتحادیه اروپا هم در زمینه فناوری، هم در زمینه سرمایه‌گذاری و هم اعمال مدیریت دارای اولویت‌های بالایی است. با توجه به اینکه این کشورها علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند یک فضای جدید و ارتباط ایران با کشورهای اروپایی می‌تواند موجبات پیشرفت ایران و توسعه سرمایه‌گذاری را فراهم کند. بی‌تردید دو طرف با اراده مشترک می‌توانند از شرایط موجود به نفع منافع ملت‌های خود نهایت استفاده را به عمل آورند. به صورت کلی می‌توان گفت ارتباط با اتحادیه اروپا تحرک همه جانبه‌ای به اقتصاد ایران می‌بخشد.



علی قنبری، کارشناس مسائل اقتصادی
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها