بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۹۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه اخلال در درمان به بهانه کاهش درآمد با اخلاق پزشکی و تعهد قاطبه جامعه پزشکی مغایرت دارد، گفت: اخلال در درمان مردم موجب توهین به جامعه پزشکی است. همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه مماشات نمی‌کنند.
تدبیر24»دکتر ایرج حریرچی امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت بهداشت افزود: مراکز دولتی پناه مردم هستند. از اعضای هیات علمی و مدیران گروه مراکز آموزشی انتظار داریم مانند گذشته الگوی دانشجویان باشند و سعی کنند که مسائل داخل جامعه پزشکی حل شود.

وی با اشاره به تجمع اعتراض‌آمیز پزشکان بیهوشی که روز گذشته روبروی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: تعرفه مکانیزم مشخصی دارد. ابتدا در دبیرخانه شورای عالی بیمه مشخص می‌شود سپس به شورای عالی بیمه برای رای‌گیری می‌رود که وزارت بهداشت در اینجا یک رای دارد و بعد در هیات دولت تصویب می‌شود. اینکه همه موضوعات را به وزارت بهداشت یا یک شخص خاص نسبت دهند یا شخصی‌سازی کنند، اشتباه است.

حریرچی تاکید کرد: اخلال در درمان بیماران مورد پذیرش نیست. تعرفه چند رشته‌ای که امروز محل بحث است ۱۲ ماه مورد کار کارشناسی قرار گرفته و هشت ماه درباره آن مذاکره شده است. ادامه این مسائل به ضرر مردم، بیماران و کسانی است که این اقدامات را انجام می‌دهند. پیگیری‌ها باید از مسیر قانونی صورت گیرد.

وی گفت: رییس سازمان نظام پزشکی برای اصلاح تعرفه‌ها پیشنهاداتی را مطرح کردند. این اصلاح بر اساس توان مالی دولت، بیمه‌ها و کشور است و همیشه بر اساس کار کارشناسی و توجه به نظر گروه‌های مختلف تعیین می‌شود. نظر وزارت بهداشت این است که اگر ملاحظات اقتصادی کشور و بیمه اجازه دهد با افزایش تعرفه‌ها در چارچوب اقتصاد ملی موافق هستیم. هیچ وزارتخانه‌ای نمی‌تواند مصوبه دولت و شورای عالی بیمه را اجرا نکند. تنها زمانی می‌توان تغییر در تعرفه‌ها ایجاد کرد که دولت مجددا مصوبه‌ای در این زمینه داشته باشد و مسیر قانونی آن طی شود.

مطالبات وزارت بهداشت به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مطالبات وزارت بهداشت به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است،تاکید کرد: اگر مطالبات وزارت بهداشت و بیمارستان‌های دولتی در زمان خود به ‌رستی پرداخت شود می‌توانیم بدون هیچ کمک دیگری خدمت‌رسانی کنیم.

حریرچی در خصوص وضعیت بدهی‌ها و مطالبات این وزارتخانه در ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: ما در حال حاضر  ۱۸ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان مطالبه داریم؛ در حالی‌که ۱۵ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان رقم بدهی ما اعلام شده است. این طراز مثبت نزدیک به سه هزار میلیارد تومان برای یک سیستم خدماتی دستاورد بزرگی است.

وی افزود: دو هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان از بدهی‌های ما مربوط به دارو، ۱۷۷۱ میلیارد تومان مربوط به لوازم مصرفی، ۵۷۲ میلیارد تومان مربوط به تجهیزات پزشکی، ۴ هزار و ۳۱۹ میلیارد تومان مربوط به قراردادهای مراکز درمانی، دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی پرسنل، ۱۳۲۲ میلیارد تومان کارانه کارکنان و دو هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان مربوط به بدهی کارانه پزشکان است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: ۱۱ هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان از چهار بیمه اصلی مطالبه داریم. در عین حال باید مطالبه مربوط به یک درصد ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها را نیز به این رقم اضافه کرد. اگر مطالبات وزارت بهداشت و بیمارستان‌های دولتی در زمان خود به درستی پرداخت شود می‌توانیم بدون هیچ کمک دیگری خدمت‌رسانی کنیم.

حریرچی درباره آمار هزینه‌های حوزه سلامت به تفکیک خدمات گفت: در سال اول اجرای طرح تحول ۱۱.۳ درصد هزینه‌های کمرشکن به دلیل خدمات بستری کاهش داده شد اما هزینه‌های کمرشکن به دلیل خدمات سرپایی ۶.۸ افزایش یافت چرا که کلینیک‌های ویژه از سال دوم طرح، فعالیت خود را آغاز کردند. با وجود افزایش قیمت دارو و تحریم‌ها در سال اول اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه‌های کمرشکن دارو و محصولات مرتبط با آن ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در سال ۹۳ هزینه‌های مربوط به خدمات دندانپزشکی ۲۷.۷ درصد افزایش یافت اما در سال ۹۴ و ۹۵ خدمات دندانپزشکی گسترده‌تری را فراهم کردیم که این موضوع را جبران کنیم. در سال ۹۳ خدمات پاراکلینیک مانند رادیولوژی و آزمایشگاهی ۳۰ درصد افزایش قیمت داشت اما محصولات غیردارویی پزشکی ۳۳ درصد کاهش قیمت داشته است. دلیل افزایش قیمت برخی خدمات آماده نبودن بسته‌های خدمتی مربوط به آن موضوع بوده است اما در مجموع می‌توان گفت که هزینه‌های کمرشکن کاهش قابل توجهی داشته است.

 متخلفان حوزه طب سنتی از پزشکان، اتباع سنتی و علما عذرخواهی کنند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به کلیپ‌ها و محتواهایی که در خصوص موضوعات طب سنتی در فضای مجازی منتشر می‌شود گفت: این محتواها حاوی پیام‌هایی کاملا غیرعلمی و نادرست در مورد موضوعاتی بدیهی مانند واکسن و مصرف دارو هستند. وزارت بهداشت کماکان اقدامات نظارتی و شکایت درباره مداخله غیرمجاز در زمینه پزشکی و محروم ساختن بیماران از درمان موثر را انجام خواهد داد.

وی تاکید کرد: به دلیل خدشه و وهنی که نسبت به ساحت پزشکی، طب سنتی و مفاهیم اصیل دینی از طریق این محتواها وارد می‌شود افرادی که نسبت به تولید آن اقدام می‌کنند باید از محضر پزشکان، اتباع طب سنتی و علما عذرخواهی کنند. برخورد قانونی و قاطع از طرف وزارت بهداشت و مراجع قضایی انجام می‌شود.

حریرچی درباره تبلیغ برخی دمنوش‌های گیاهی که ادعای لاغری در عرض مدت کوتاهی را مطرح می‌کنند، گفت: بعضی از مواد گیاهی در لاغری توام با رژیم و ورزش تاثیر دارند اما فرمول‌های کاهش یک ماهه وزن به اندازه ۳۰ کیلوگرم مورد تایید نیست. میزان کاهش وزن مناسب دو تا چهار کیلو در ماه است. مردم توجه کنند که باید از مواد مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کنند. مهر و پروانه وزارت بهداشت مقدار مجاز و نوع مصرف هر محصول بهداشتی و دارویی را مشخص می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: بیشتر مواردی که در این زمینه در فضای مجازی تبلیغ می‌شود غیرقانونی است و سعی می‌کنیم با آن برخورد کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که وضعیت اجرای قول رییس دولت در ابتدای دولت دوازدهم مبنی بر حل مشکلات بدهی حوزه سلامت در سه ماهه اول بعد از تشکیل کابینه گفت: برخی از موضوعات و انتظارات از حوزه بهداشت و درمان فزآینده است. ما با درآمد اقتصادی متوسط کشور،مدرن‌ترین درمان‌های روز را مطالبه می‌کنیم. این تناقض در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد. رییس‌جمهور دستور داد که جلسات مکرری با حضور مسئولان رده بالای دولت تشکیل شود و رییس‌جمهور نیز جلساتی با وزیر بهداشت داشت همچنین دستوراتی در این زمینه صادر و قول داده شده بود که در سه ماهه اول نقشه راه حوزه سلامت مشخص و بر اساس آن پرداخت‌هایی انجام شود.

 نظارت بر بیمارستان‌های خصوصی افزایش یافته است

وی با اشاره به افزایش نظارت بر بیمارستان‌های خصوصی بعد از طرح تحول تصریح کرد: مدیران عامل و فنی بیمارستان‌های خصوصی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند اما این اقدامات و نظارت‌ها به معنی انجام نشدن تخلف نیست. سامانه ۱۶۹ وزارت بهداشت آماده پاسخگویی است همچنین هر نوع پرداختی خارج از صندوق بیمارستان‌ها غیرقانونی است و اگر پرداختی به صندوق بیمارستان‌ها انجام می‌شود باید صورت حساب دریافت شود.

حریرچی افزود: ۸۰ درصد مردم توان پرداخت تعرفه قانونی بیمارستان‌های خصوصی را ندارند. ۱۷ درصد نیز با کمک بیمه تکمیلی می‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند و فقط سه تا چهار درصد مردم قادر هستند به صورت مستقیم به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند.

انتقال آموزش پزشکی به وزارت علوم در اولویت ما نیست

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به موضوع انتقال آموزش پزشکی از وزارت بهداشت به وزارت علوم اظهارکرد: قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص است. در سیاست‌های کلی سلامت نیزرهنمودهایی در این زمینه مطرح شده است. در حال حاضر با توجه به مشکلات وزارت علوم تعداد تخت‌های آموزشی، توان مناسب هیات علمی، امکاناتی که بهداشت و درمان در اختیار حوزه آموزش قرار می‌دهد همچنین مشکلات سیستم سلامت این موضوع اولویت‌دار نیست.شرایط زمانی فعلی را باید در نظر گرفت و قطعا برگشت به عقب امکان‌پذیر نیست.

 وساطت وزارت بهداشت برای جلوگیری از برخورد قانونی با موارد اختلال در درمان

وی با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد جامعه پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری با اخلال در درمان برای اعتراض به تعرفه‌ها موافق نیستند،اظهارکرد: ما در برخی استان‌ها واسطه شدیم با کسانی که در درمان مردم اخلال ایجاد کرده‌اند برخورد قانونی نشود. اگر این موضوع تکرار شود اول ما را مجازات می‌کنند و بعد خود این افراد را. ما تا الان توانستیم طوری وضعیت را اداره کنیم که خدشه‌ای به خدمات وارد نشود. در شان جامعه پزشکی نیست که تجمع کند. اگر در درمان کسی حتی یک روز نیز تاخیر ایجاد شود قابل پذیرش نیست.

حریرچی ادامه داد: بعد از این میزان از تذکرات با کسانی که در درمان اخلال ایجاد می‌کنند برخورد حداقلی نمی‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره نگرانی از افشای اطلاعات ثبت شده معتادان در سامانه آی.داتیس نیز گفت: تاکنون اطلاعات بیش از ۳۵۰ هزار نفر در این سامانه ثبت شده است. روزانه اطلاعات زیادی در تبادلات بانکی و موارد مشابه این ثبت می‌شود اما کسی ابراز نگرانی نمی‌کند. این موضوع به نفع دریافت‌کنندگان خدمات همچنین کسانی که مبدع مراکز کاهش آسیب بوده‌اند، است. ما در خصوص میزان ماده مخدر یا جایگزین آن که در مراکز کاهش آسیب توزیع می‌شود مورد سوال هستیم.

موافق میزان ساعت کاری دستیاران نیستیم

حریرچی با اشاره به وضعیت ساعت کاری دستیاران که تا ۳۶ ساعت نیز مطرح شده است، گفت: مدل ساعت کاری دستیاران در کشور ما مطابق با مدل دستیاری سیستم آمریکا و آمریکای شمالی است. در دوره‌های گذشته بیشتر روی جنبه آموزشی دستیاری تاکید می‌شد اما دیدگاه دیگر آن را به عنوان شغل در نظر می‌گیرد. با فشاری که امروز روی دستیاران است موافق نیستیم و در برخی رشته‌ها باید تغییراتی در این زمینه صورت گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تامین هزینه بیماران پیوندی و تحت پوشش قرار دادن خدمات مربوط به آن نیز گفت: متوسط افراد جامعه وقتی نیاز به پیوند یا دیالیز دارند حتی کوچک‌ترین هزینه پرداختی نیز برای آنها کمرشکن حساب می‌شود چون علاوه بر اینکه احتمال دارد شغل‌شان را از دست دهند باید هزینه‌های بیماری را نیز بپردازند، به همین دلیل هزینه‌های بیماران پیوندی جزء مواردی است که باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی درباره نقاط قوت و ضعف طرح تحول نظام سلامت نیز گفت: کشورهای دیگر در دوره‌ای ۱۵ تا ۴۰ ساله توانستند نظام سلامت خود را اصلاح کنند. وزیر بهداشت نیز زمانی ۱۲ ساله برای این کار اعلام کرده بود. در طول چهار سال گذشته بیشتر شاخص‌های مورد انتظار ما بر اساس منابعی که به سیستم وارد شد به دست آمد.

حریرچی گفت: وزیر بهداشت در برنامه تقدیمی خود به مجلس به ادامه، ارتقا و نهادینه‌سازی طرح تحول اشاره کرد. دکتر روحانی نیز در بند اول وظایف تخصصی وزارت بهداشت تاکید کرد که ادامه طرح تحول در چارچوب منابع پیش‌بینی شده باید انجام شود. ما معتقد هستیم همکاری نکردن شرکای مختلف ما در زمینه تامین منابع، اجرا و ارائه خدمات به قسمت‌هایی از طرح تحول خدشه وارد کرد. رییس‌جمهور چندین بار دستور داد که پول هدفمندی یارانه‌ها قبل از واریز یارانه نقدی مردم به حساب وزارت بهداشت واریز شود اما یک بار نیز این اتفاق نیفتاد. همچنین شش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار سال اول طرح تحول در سال سوم به نصف کاهش پیدا کرد.

پاسخگویی ۹۳ درصدی وزارت بهداشت در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات

در ادامه این نشست عباس زارع‌نژاد - مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت- در پاسخ به پرسشی درباره علت پایین بودن پاسخگویی وزارت بهداشت در سامانه دسترسی آزاد اطلاعات گفت: از زمانی‌که این موضوع اعلام شد برای بررسی درخواست‌ها مسئولی قرار دادیم چرا که بعضی از پاسخ‌ها در حوزه وزارت بهداشت نبود یا اینکه نیاز به طی فرآیندی داشت. ۵۷ نامه در این سامانه وجود داشت که برای رسیدگی و پاسخ باید فرآیندی را طی می‌کرد. هر زمان که به پاسخ‌های معقولی برسیم اطلاعات را وارد سامانه می‌کنیم.

وی گفت: تاکنون بیش از ۹۳ درصد این نامه‌ها پاسخ داده شده‌اند. همچنین ما در ماه بیش از ۱۵۰۰ نامه دریافت می‌کنیم و پاسخ می‌دهیم. علاوه بر آن ارتباطات چهره به چهره نیز داریم. در مجموع روزانه نزدیک به ۶۰ نامه داریم که به صورت دیگری به جز سامانه دسترسی آزاد اطلاعات پاسخ می‌دهیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها