بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد : برجام خدعه ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی را بی اثر ساخته است و تمامی تحرکات ایذایی، سینه چاک دادن‌ها، هتاکی‌ها، فحاشی‌ها و کف به دهان آوردن‌های ترامپ و نتانیاهو را نیز بایستی در این واقعیت جست‌وجو کرد.
تدبیر24»بهرام قاسمی در یادداشتی تحلیلی که آن را در اختیار این خبرگزاری قرار داد، نوشت: از حدود یک دهه قبل تا زمان تحقق توافق هسته‌ای موسوم به برجام با شش قدرت جهانی ، به مدد تلاش‌های وسیع و همه‌جانبه آمریکا و هم‌پیمانان جهانی و شرکای منطقه‌ای‌اش از جمله رژیم صهیونیستی و البته برخی اقدامات شتاب‌زده و اظهارات نسنجیده دولتمردان وقت، موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تبدیل به مساله و سپس چالش و نهایتا بحرانی جهانی شده بود. موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان به بهانه‌ای بزرگ و ابزاری قدرتمند در اختیار کشورهای معارض نظام اسلامی از جمله دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی بدل گردید که به وسیله آن به سادگی توان جذب و جلب افکارعمومی جهانی علیه کشورمان را به دست آورده و تبدیل به بهانه‌ای برای ایران هراسی و ایران‌ستیزی در سطح وسیعی از افکار عمومی، مقامات رسمی، مسئولان دولتی، رسانه‌های بین‌المللی و حتی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی شد.

حافظه ملت ایران به خوبی به یاد دارد که در سال‌های نه چندان دور، چگونه کشورمان به مساله‌ای جهانی و موضوعی ذیل "تهدید صلح و امنیت جهانی" تبدیل شده و قدرت‌های معارض و متخاصم از جمله ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای‌اش، به چه سادگی امکان اجماع سازی علیه کشورمان را به کف آورده و بی محابا از این حربه در اعمال شدیدترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها و محدودیت‌ها بهره می‌بردند.

 با تصمیمات و سیاست های اصولی نظام اسلامی و با رویکرد اعتدالی و سازنده دولت یازدهم در جهت تعامل فعال با جهان و نهایتا اتخاذ راهبرد نرمش قهرمانانه و رویکرد برد – برد در موضوع هسته‌ای؛ ثمره مذاکرات هسته‌ای یعنی توافقی عادلانه، منصفانه و خردمندانه موسوم به برجام به بار نشست و این توافق و شرایط پسا -برجام دستاوردهای چشمگیر و اساسی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، بین المللی و ... به بار آورد. معذلک شاید بتوان بزرگترین و مهمترین رهاورد برجام را در شکست انگاره موهوم اجماع سازی جهانی علیه کشورمان و ناکامی مثلث شوم آمریکا – رژیم صهیونیستی – رژیم سعودی در پیشبرد پروژه ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی دانست. این همان نکته اساسی و کلیدی است که رییس محترم جمهور نیز در سخنرانی اخیر خود در دانشگاه تهران بدان اشاره کرد. به تعبیر ایشان دستاورد برجام به گونه ای است و شعاع اثرگذاری آن به حدی است که ترامپ و ترامپیست‌ها با همه ترفندها و حیله ها و بدعهدی ها قادر به بازگشت شرایط به دوران پیشا – برجام نخواهند بود.

 درواقع نکته ظریف ولی مغفول مانده و پنهان از دیدگان این است که هرچند مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام فقط و فقط متمرکز بر موضوع فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان بود و اساسا ورای آن هیچ‌گونه مذاکره‌ای صورت نگرفت؛ معذلک شعاع حرکتی و گستره اثرگذاری این توافق بسی فراتر از موضوع هسته‌ای بوده و به مدد سیاست خردمندانه نظام اسلامی و دیپلماسی هوشمندانه مذاکره کنندگان، توافق هسته‌ای باعث ایجاد تفرقه و تجزیه جبهه مقابل و برهم خوردن اجماع بین‌المللی گشته و خدعه ایران هراسی و ایران ستیزی را بی اثر ساخته است. این دستاورد، حکما دستاورد ناچیز و اندکی نیست بلکه از اصل توافق نیز با ارزش‌تر و با اهمیت‌تر است. لذا اغراق نیست چنانچه سیاست اصولی نظام اسلامی و سیاست خارجی اعتدال گرایانه دولت کنونی، همراه با دیپلماسی موفق دکتر ظریف را باطل السحرِ توطئه‌های دشمنان یا به تعبیر دیگر پادزهر ویروس ایران هراسی و ایران ستیزی بدانیم.

 توافق هسته ای برجام، توافقی معقول و منطقی بر مبنای فرمول تراضی یا برد – برد است و طبعا برای همه طرف ها واجد دستاوردها و توفیقاتی است. هرچند زیاده خواهی و تمامیت طلبی یکی از طرف‌های این معادله چند وجهی، این دستاورده را در معرض تهدید قرار داده، معذلک عقل سیاسی و خرد جمعی بر درستی راه برجام و فرجام خوش برجام برای همه طرف ها تاکید دارد. با این حال نمی توان این واقعیت را نیز کتمان نمود که برجام فراتر از یک توافق هسته ای و بده بستان معمول، واجد یک دستاورد بزرگ و تاریخی برای ملت بزرگ ایران نیز بوده و آن زدودن ابهام افکارعمومی جهانی نسبت به صداقت و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در قضیه هسته ای است. افکار عمومی جهانی، امروز برخلاف یک دهه قبل، جمهوری اسلامی ایران را نه یک تهدید هسته ای بلکه کشوری مسئول و توانمند می‌داند که از حقوق حقه در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و سایر علوم پیشرفته، برخوردار است. افکارعمومی جهانی، امروز هم حقوق هسته ای ایران را به رسمیت شناخته و هم درستی راه منتهی به برجام را تائید می‌کند. افکارعمومی جهانی و اکثر قریب به اتفاق مسئولان و مقامات کشورهای دنیا، راه برجام را به دیگر شیوه های مخاطره آمیز از جمله تهدید و تحریم و اعمال فشار سیاسی و نمایش قدرت نظامی ترجیح می‌دهند.

 رمز و راز خشم و عصبانیت سران آمریکا و رژیم صهیونیستی از برجام و توافق هسته ای را نیز بایستی در همین جا جست‌وجو کرد، چرا که برجام قدرت اجماع سازی علیه کشورمان را از آنها سلب کرده و خدعه ایران هراسی و ایران ستیزی را بی‌اثر ساخته است و تمامی تحرکات ایذایی، سینه چاک دادن‌ها، هتاکی ها، فحاشی ها و کف به دهان آوردن‌های ترامپ و نتانیاهو را نیز بایستی در این واقعیت جست‌وجو کرد.

 امروز نه تنها میان مقامات ارشد دولت آمریکا با رئیس جمهور این کشور بر سر برجام و ادامه آن اختلاف بروز کرده، بلکه افکارعمومی جهانی نیز کمترین همراهی با سیاست‌های جاه‌طلبانه و ستیزه جویانه دولتمردان آمریکا در موضوع برجام نشان نمی دهند. با همه این اوصاف، بدیهی است برجام حلال همه مشکلات نیست و جمهوری اسلامی ایران نیز همه تخم مرغ های خود را در سبد برجام قرار نداده است و متناسب با شرایط و بازی رقیب، گزینه های متعددی را روی میز دارد که بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت به انتخاب بهترین گزینه در بهترین زمان و شرایط ممکن دست خواهد زد. عجالتا حفظ برجام و دستاوردهای آن به خصوص شکست انگاره اجماع جهانی و ناکامی آمریکا در اجماع سازی علیه کشورمان و حمایت افکارعمومی جهانی از سیاست‌های اصولی کشورمان، به عنوان یک بازیگر خردمند، بهترین گزینه موجود است.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها