بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
قرار است فردا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نظر خود را درباره پایبندی ایران به برجام اعلام کند. براساس آنچه وی در روزهای گذشته گفته، ایران را ناقض روح برجام می‌داند ولی چون نمی‌تواند برای این ادعای خود و برای اثبات نقض پیکره برجام توسط ایران دلیلی ارائه نماید، درصدد است اظهارنظر در این باره را به کنگره آمریکا محول نماید.
تدبیر24»«جمهوری اسلامی» در سرمقاله امروز خود با این مقدمه نوشت: از آنجا که «ترامپ» قابل پیش‌بینی نیست و تاکنون تناقضات زیادی میان سخنان و اعمال او دیده شده، معلوم نیست فردا چه خواهد کرد. با اینحال، از روزهای گذشته یک موج اعتراض علیه ترامپ به راه افتاده که شامل اعتراض کنندگان داخل آمریکا و خارج از آمریکا به موضع گیری رئیس‌جمهور آمریکا علیه برجام است. در داخل آمریکا حتی نزدیک‌ترین مسئولان اجرائی و تقنینی و صاحبنظران به خود ترامپ، با نظر او درباره برجام مخالفند و به او توصیه می‌کنند دست از لجبازی علیه ایران و برجام بردارد. در خارج از آمریکا نیز اتحادیه اروپا، کشورهای عضو ۱+۵ و بسیاری از مسئولان و صاحبنظران با موضعگیری ترامپ علیه برجام مخالفند و خروج آمریکا از برجام را موجب انزوای آمریکا و بی‌اعتباری این کشور در چشم افکار عمومی جهان می‌دانند. این مخالفت‌ها به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که موضع مخالف ترامپ با هیچیک از واقعیت‌های مورد تایید مجامع مرتبط و کشورهای عضو ۱+۵ انطباق ندارد و رئیس‌جمهور آمریکا به صورت یکجانبه و علیرغم اجماع جهانی درصدد ارتکاب چنین اقدام خلافی است.

مبنای مخالفت‌ها با نظر ترامپ، یکی هشت بار تایید پای بندی ایران به تعهدات برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و دیگری موضع روشن شورای امنیت سازمان ملل در مورد برجام است. این واقعیت آنقدر وضوح دارد که حتی رئیس کمیته سیاسی اتحادیه اروپا با صراحت اعلام کرده برجام پیمانی فراتر از دولت هاست و به عنوان یک سند رسمی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است. به همین دلیل، اگر آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شود لطمه‌ای به اصل برجام وارد نخواهد شد و تنها اتفاقی که می‌افتد، روند امور مربوط به برجام به خاطر کارشکنی‌های آمریکا با مشکلاتی مواجه شده و دچار کندی می‌شود اما در هر حال به راه خود ادامه خواهد داد.

در سطح بین‌المللی فقط رژیم صهیونیستی است که از موضع ترامپ حمایت می‌کند و البته بعضی شیوخ مرتجع عرب نیز از این واقعه خوشحالند هر چند موضع روشن و صریحی اتخاذ نکرده‌اند. ترامپ، دیروز با صراحت اعلام کرد به تعهدات دولت قبل از خود پای بند نیست و چون برجام از تعهدات دولت اوباماست او حاضر نیست به آن پای بند بماند. این روش، از نظر بین‌المللی غیرعادی است و به بی‌اعتبار شدن کشوری که چنین روشی را در پیش بگیرد منجر می‌شود. به همین جهت است که مخالفت‌های زیادی در داخل آمریکا با این قبیل اقدامات ترامپ وجود دارد و عقلای آمریکا به درستی درک می‌کنند که ادامه این روش بهیچوجه به مصلحت دولت آمریکا نیست.

آنچه اکنون برای ملت ایران در موضوع خروج آمریکا از برجام مهم است این است که عقلای ما نیز با ملاحظه مصالح کشور و ملت در این زمینه سخن بگویند و موضعگیری کنند. عاقلانه و منطقی این است که لبه تیز حملات این روزها به سوی دولت آمریکا و شخص ترامپ باشد که برخلاف تعهدات بین‌المللی و برخلاف واقعیت‌های مشهود و ملموس درصدد مخالفت با برجام برآمده و در برابر ادامه روند صحیحی که در این زمینه با یک تصمیم مهم بین‌المللی درحال انجام است کارشکنی می‌کند. متاسفانه برخلاف آنچه اقتضای عقل و منطق است و برخلاف آنچه مصالح ملت و کشور و نظام اقتضا می‌کند، عده‌ای به جای تاختن به ترامپ و دولت آمریکا، به شدت به دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تازند و به شکل‌های مختلف از اینکه آمریکا درصدد کارشکنی در کار برجام است خشنودی خود را ظاهر می‌کنند! اینان از این واقعیت غافلند که مردم درباره آنها به خاطر این موضعگیری وارونه همان قضاوتی را خواهند داشت که درباره رژیم صهیونیستی و خود ترامپ دارند. ترامپ و صهیونیست‌ها با کارشکنی علیه برجام، ملت ایران را هدف قرار داده‌اند و علیه منافع ملی کشور ایران عمل می‌کنند و این بسیار قابل تامل است که عده‌ای در داخل ایران با این دشمنان همنوا شده‌اند و تیرهائی که در ترکش دارند را به سوی خودی‌ها نشانه می‌روند و به منافع ملی شلیک می‌کنند!

در این میان، آنچه موجب تاسف شدید است روش رسانه ملی است که این روزها مسئولین اجرائی کشور را که برای حراست از امنیت ملی و خارج ساختن ایران از تهدید شورای امنیت و نجات دادن مردم از تحریم‌های ظالمانه تلاش شبانه روزی کردند و برجام را به ثمر رساندند و تا امروز نیز به تعهدات خود عمل کرده اند، آماج حملات تند قرار می‌دهد. مسئولان رسانه ملی ‌می دانند که «برجام» تصمیم نظام بوده و حمایت از آن در شرایط کنونی قطعاً منطبق بر منافع ملی و مبارزه با زیاده خواهی آمریکاست. با اینحال جهت گیری رسانه ملی در مورد تخلف رئیس‌جمهور آمریکا چرا علیه شیطان بزرگ که این روزها تجلی شیطانی را به اوج رسانده نیست و به جای آمریکا مسئولین اجرائی کشور را هدف گرفته است؟ از کاسبان تحریم انتظاری غیر از ابراز خوشحالی به خاطر کارشکنی آمریکا در مورد برجام نیست ولی رسانه ملی که متعلق به ملت و نظام است چرا چنین می‌کند؟

برچسب ها: تدبیر24 ، رسانه ملی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها