بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
محمدباقر قالیباف در 12سال گذشته سه دوره متمادی بر مسند شهرداری تکیه زد و با تفکر خاص خود که بی‌تاثیر از تعلیمات و مدیریت فردی، نظامی هم نبود، تهران را اداره کرد.
تدبیر24»در زمان او مثل ستاد فرماندهی، کارها از بالا به پایین دستوری پیش می‌رفت. گرچه شهردار سابق در این راستا برنامه‌هایی نیز ارائه کرد، اما بیشتر منویات فردی را در میان مدیران عالی و میانی شهرداری به پیش برد. بنابراین در دور جدید به این دلیل که محمدعلی نجفی در جریان بسیاری از برنامه‌های شهرداری نبود، طرحی دوفوریتی تصویب شد که براساس آن شهردار طی 100 روز به شورا و مردم گزارش دهد چه از آقای قالیباف تحویل گرفته است. از سوی دیگر نهادهای ناظر مانند سازمان بازرسی کل کشور باید قبل از تشکیل شورای پنجم گزارش‌های خود مبنی بر انحراف از مبدأ و معیار را به قوه قضائیه ارائه می‌دادند که این مهم صورت نگرفت. همچنین بر اساس گزارش شهردار از بودجه و در آمدهای شهرداری، دو بخشنامه در ارتباط با انحراف معیار و فساد نهادینه‌ در شهرداری تحت عنوان هولوگرام‌ها و املاک که آقای نجفی آنها را ارائه کرد، تاثیر مثبتی در افکار عمومی داشت. آقای نجفی یکی از مدیران ملی و پاکدست است و به جای آنکه مانند شهردار گذشته به‌صورت انفرادی تصمیم‌گیری کند، برنامه‌محور است که ویژگی مثبتی تلقی می‌شود. همان‌گونه که شهردار تهران اشاره داشت، نگاه او در انتخاب مدیران نه سیاسی، بلکه مدیریتی است. حال این پرسش مطرح است که آیا شهردار تهران که از شورای یکدست اصلاح‌طلب برآمده، در انتخاب مدیران از خاستگاه رأی خود عقب‌نشینی کرده است؛ در پاسخ به این سوال باید اذعان داشت آقای نجفی معیارهایی برای انتصاب مدیران خود دارد. از این رو احتمال دارد در زمانی گرایش سیاسی مدیران انتخابی او اصلاح‌طلب نباشد، اما قطعا پاکدستی در انتخاب مدیران را در دستور کار قرار می‌دهد. البته نگاه دیگری نیز وجود دارد؛ زمانی که عنوان می‌شود مدیران از میان افرادی انتخاب خواهند شد که تجربه مدیریتی داشته باشند، باید در نظر داشت تعدادی از اصلاح‌طلبان در بدنه شهرداری فعالیت داشته‌اند، اما در 8سال گذشته فرصت حضور پیدا نکرده‌اند. از این رو طبیعتا افرادی که در پروسه انحراف از معیار و نزدیک به فساد نقش‌آفرینی کرده‌اند، حتما نباید در انتصابات شهردار جایی داشته باشند؛ هرچند اکنون نیز در مناطقی برخی از این افراد حضور دارند و هرکدام دارای پرونده هستند. این مسائل هشداری است که شهردار باید بدان توجه کند. ذکر این نکته هم لازم است که آقای نجفی پاسخگوی انتصابات خود است، اما چون شهردار برخاسته از رأی شوراست، در این چارچوب شورای شهر نیز باید پاسخگوی افکار عمومی باشد. بنابراین شهردار باید در انتصابات خود دقت و ظرافت بیشتری به خرج دهد. البته دغدغه‌ای که افکار عمومی دارند، این است که آیا شهردار نیز در انتصاب نیروهای خود تحت فشار است که دکتر نجفی این موضوع را تکذیب می‌کند. با توجه به اینکه حکم تنفیذ شهردار در پنجم شهریور صادر شد، او باید برخی شهرداران مناطق را خیلی سریع جابه‌جا می‌کرد. از این رو شورا برای تغییرات بهتر و بیشتر فرصت کافی را به آقای نجفی خواهد داد و او نیز باید با هوشمندی و برنامه‌‌ای که دارد، هر زمان احساس کرد مدیری از جمع مدیران شهرداری نتوانسته است که برنامه‌های شهرداری را پیش ببرد، او را کنار بگذارد، چون شهرداری با کسی عقد اخوت نبسته است.



شهربانو امانی، عضو شورای شهر پنجم تهران
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها