بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۹۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
یک عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر با بیان اینکه مشخص نبودن متولی وزارت علوم، آینده آموزش عالی،‌ علم و فناوری را با چالش مواجه می‌کند، گفت: در شرایط فعلی کشور جایگاه وزارت علوم حساس‌تر از گذشته شده است، بنابراین لازم است به جای مهندسی مدیریت در این وزارتخانه فردی انقلابی را برای فرماندهی در راس آن قرار دهیم.

تدبیر24»دکتر محمد مهدی ‌نژاد در گفتگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: با توجه به اهمیت علم و فناوری در اقتدار ملی و وابستگی اقتدار ملی به این عرصه، جایگاه وزارت علوم بیشتر از گذشته حساس‌ شده است. چرا که اگر بخواهیم در دنیا جایی برای گفتن داشته باشیم باید مدل‌های نظریه‌و ارزیابی‌های علمی را توسعه دهیم و در سایرحوزه‌های دیگر نظیر کشاورزی،‌ اقتصاد مقاومتی، فرهنگی و غیره نیز نیازمند داشتن پشتوانه عظیم علمی هستیم که بتواند آینده را تصویر و تصمیم‌گیری‌های مناسبی در راستای توسعه علمی اعمال کند.

وی در ادامه تصریح کرد: بدون داشتن توانمندی‌های علمی دست یافتن به اقتدار شعاری بیش نیست. همانطور که رهبری نیز تاکید کردند باید اجازه ندهیم که شدت رشد علمی در کشور کاهش یابد و در قانون برنامه ششم توسعه نیز به صراحت بر اهمیت رشد علمی پرداخته شده است،‌ برای دستیابی به آینده بهتر باید جایگاه علمی خود را تقویت دهیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر با تاکید براین که حساسیت‌های حوزه علم و فناوری امروزه بیشتر از گذشته شده است، گفت: این حساسیت‌های به دلیل شرایط فعلی کشور و برجام در مقایسه با گذشته بیشتر شده است چرا که اگر ما بخواهیم از این وضعیت منافعی را به دست بیاوریم تنها باید قدرت علمی خود را افزایش دهیم تا دستی برتر در تحولات فعلی ایفا کنیم. بنابراین همه شرایط ایجاب می‌کند که مسئولان در حوزه فناوری و به خصوص در وزارت علوم دقت علم بیشتری داشته باشند.

دکتر مهدی‌نژاد خاطر نشان کرد: اگر چه در حال حاضر دستگاه‌های مختلفی اعم از شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی، وزارت بهداشت در کنار وزارت علوم فعالیت‌هایی در حوزه علم و فناوری انجام می‌دهند اما نقش وزارت علوم در این میان بیشتر و کلیدی‌تر است چرا که مدیریت بخش اعظمی از ظرفیت علمی کشور به این وزارتخانه داده شده است. بنابراین بزرگترین جهاد علمی کشور نمی‌تواند بدون فرمانده به اهداف خودش دست یابد و  سردرگمی و بلاتکلیفی این وزارت خانه در هر ساعت آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به آموزش عالی کشور وارد خواهد  کرد.

معاون سابق پژوهش وزارت علوم به مهمترین دلایل حساسیت جایگاه وزارت علوم و تعلل در انتخاب وزیر دراین وزارتخانه اشاره کرد و گفت: اینکه عرصه علم،‌ فناوری و آموزش عالی و همچنین مخاطبان این عرصه یعنی دانشجویان و اساتید عرصه بسیار مهم، تاثیر گذار و نقش آفرین در جامعه هستند برای کسی پوشیده نیست. چرا که اگر این عرصه به درستی جهت‌گیری داشته باشد می‌تواند جامعه را تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل مسئولان در انتخاب فرمانده این عرصه طبیعی است که حساس باشند و هر کدام از به نوعی می‌خواهند با انتخاب وزیر با گرایش خاصی به نوعی مدیریت این وزارت خانه را مهندسی کنند. این در حالی است که باید نگاه جناحی به این وزارتخانه جایگاه خود را به نگاه علمی، فراجناحی و مدیریت باتجربه بدهد.

وی همچنین به مهمترین چالش‌ها و مشکلات آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر آموزش عالی با چالش‌ محتوایی مواجه است که بر اساس آن دانشجویان در آموزش‌های خود بیشتر بر حفظیات متکی هستند به طوری که بعد از فارغ التحصیلی حتی دانشجویان دوره دکتری نمی‌توانند حاصل آموزش دوران تحصیل خود کاربردی و به ثروت تبدیل کنند به همین دلیل همانطور که در قانون برنامه ششم توسعه آمده است باید تحول محتوایی در این عرصه اتفاق بیفتد.

دکتر مهدی‌نژاد همچنین بر ضرورت اجرای طرح آمایش آموزش عالی را از دیگر واجبات این عرصه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 4.2 میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند. بنابراین باید با اجرای دقیق آمایش آموزش عالی وضعیت آموزش و آینده شغلی این دانشجویان مشخص شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر لازم است وزیر در راس وزارت علوم قرار می‌گیرد بحث هدف‌مندی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها را مورد توجه قرار دهند و پژوهش‌ها را به سمت کاربردی و ثروت افزایی هدایت کنند چرا که درحال حاضر سالیانه ده هزار میلیارد تومان اعتبار برای 13 درصد دانشجویان دولتی وزارت علوم که سه درصد آن سهم وزارت بهداشت هزینه می‌شود و باید این هزینه‌ها بتواند مشکلی از مشکلات جامعه و پشتوانی اقتصاد کشور باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت می‌تواند در ثروت افزایی پژوهش‌های انجام شده و همچنین رونق کسب کار اقتصادی از طریق دانشگاه ها کمک کنند باشد که وزیر علوم آینده باید دراین زمینه برنامه‌های هدفمند ارائه کند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها