بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
از روزی که مدیران جدید، سکان هدایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به‌دست گرفته‌اند از پروژه‌ای صحبت شد که اطلاعات دقیقی درباره آن ارایه نشده است. در این راستا شهر جهانی یزد قدم پیش گذاشته تا پاسخی برای معمای «شهر گردشگری» پیدا کند.

تدبیر24»محمدرضا نصیری - معاون گردشگری استان یزد - درباره موافقت‌هایی که برای انتخاب یزد به عنوان پایلوت شهر گردشگری صورت گرفته به ایسنا توضیح داد: این پروژه براساس رویکرد جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعریف شده، برنامه‌های معاونت گردشگری این سازمان نیز مبتنی بر ایجاد شهر گردشگری است که با این هدف شهرهای توریست‌پذیر باید به این سمت بروند تا علاوه‌بر تامین نیاز شهروندان‌شان، گردشگران را در برنامه‌ریزی‌ها نیز در نظر بگیرند.

وی با اشاره به اجرای طرح پایلوت "شهر گردشگری" در یزد به پیشنهاد اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان که با استقبال معاون گردشگری کشور و شهردار یزد روبرو شد، افزود: قرار شده نتایج اقداماتی که در راستای تبدیل یزد به شهر گردشگری انجام می‌شود، به سایر شهرهای توریستی کشور تعمیم داده شود.

او در پاسخ به سوال که آیا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استاندارد و ضوابطی را برای شهر گردشگری تعیین کرده یا معیارها و شاخص‌های این شهر شفاهی تشریح شده است؟ اظهار کرد: در تعریف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برنامه‌ریزی شهر گردشگری علاوه‌بر شهروندان و جامعه ساکن باید متمرکز بر گردشگر باشد، مثلا اگر ورود و خروج پروازهای یزد قبلا به خواست مردم تنظیم شده بود، اکنون باید با نیاز جامعه گردشگر هماهنگ شود. درحال حاضر پروازهای یزد ـ تهران اول صبح و آخر شب است، درحالیکه این ساعت‌ها اصلا به کار گردشگری که می‌خواهد از وقتش بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد، نمی‌آید. برای همین باید تعاملاتی برای تغییر این ساعت‌ها داشته باشم.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان یزد ادامه داد: شهر گردشگری در تعریف‌ها، شهری زنده است که از وجود گردشگر در ساعات شبانه‌روز بیشترین بهره را می‌برد، برای همین رویدادهای شبانه‌ای را تنظیم می‌کنند تا اوقات گردشگر پُر شود.

وی بیان کرد: در مجموع برنامه‌ریزی‌های شهر گردشگری در تعامل با سایر دستگاه‌ها بویژه شهرداری است تا گردشگر بیشترین استفاده را از فضا و امکانات شهر داشته باشد.

او همچنین گفت: در دیداری که معاون گردشگری با مسؤولان شهری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری یزد داشت، این شاخص‌ها و ضوابط به صورت شفاهی تشریح شد، اما هنوز استاندارد و یا اصولی برای اجرای طرح شهر گردشگری در یزد به عنوان پایلوت، ابلاغ نشده است.

نصیری افزود: دستورالعملی کلی این طرح براساس توضیحات مسؤولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص است، اما شاخص‌های این طرح را عملا باید تهران ابلاغ کند، مثلا باید مشخص شود تاکسِ‌های گردشگری چگونه باید باشد، هرچند که درحال حاضر ما به کمک شهرداری، ضوابطی را تعیین می‌کنیم و قرار شده در یک هیات کارشناسی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل می‌شود، این شاخص‌ها به بحث گذاشته شود تا به یکسری قوانین منتج شود.

وی در توضیح دلایل ارائه پیشنهاد اجرای طرح شهر گردشگر در یزد، گفت: پس از ثبت شهر تاریخی یزد در یونسکو، این پیشنهاد مطرح شد تا یزد با همراهی سایر دستگاه‌ها به شهر گردشگر تبدیل شود. البته شهردار یزد قول مساعد داده‌اند که این اتفاق حتما رخ دهد. این طرح هم‌اکنون در کمیسیون گردشگری یزد که برای نخستین‌بار در شورای این شهر راه‌اندازی شده، درحال بحث و بررسی است.

معاون گردشگری استان یزد با اشاره به رشد سفر گردشگران خارجی به یزد در شش ماه نخست امسال، اظهار کرد:‌ در این مدت سفر گردشگران خارجی در مقایسه با سال گذشته با ۱۱ درصد رشد به ۵۰ هزار نفر رسیده است که باید این جمعیت را که درحال فزونی است، مدیریت کنیم، مخصوصا در ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی یزد که ثبت جهانی شده است.

وی افزود: با توجه به بافت منسجم و متمرکزی که یزد دارد باید روی حمل و نقل درون‌شهری متناسب با نیاز گردشگران، زنده نگه داشتن شهر بویژه در ساعات شب، راه‌اندازی مراکز اطلاع رسانی و تامین نیاز گردشگران در بخش اسکان، با حساسیت بیشتری شاخص‌ها و ضوابط را تعیین کنیم. ما مقدمات این کار را تهیه و با هیات کارشناسی مطرح می‌کنیم تا به اجماع نظر برسیم.

او درباره تعمیم دادن این شاخص‌ها به سایر شهرهای گردشگری با توجه به تفاوت‌ها و همچنین انتخاب یک شهر تاریخی به عنوان پایلوت شهر گردشگر، اظهارکرد: برخی موارد که شاخص‌های آن در یزد تهیه و اجرا خواهد شد، قابلیت تعمیم دارد، مثل حمل و نقل درون شهری و یا ساعت کار فرودگاه‌ها و پروازها، اما موارد دیگری هستند که متناسب با ساختار و موقعیت هر شهری تعیین می‌شود، فکر نمی‌کنیم بافت تاریخی در هیچ شهری به اندازه یزد منسجم باشد، برای همین شاید برخی ضوابط تنها به این شهر اختصاص پیدا کند و قابل تعمیم نباشد.

نصیری درباره پیشروی این طرح از زمان انتخاب این پایلوت به ایسنا گفت: ما یک پله جلوتر از تعیین شاخص‌ها هستیم و با برخی مراکز مرتبط مذاکراه و اقداماتی را شروع کرده‌ایم، مثلا طرح تاکسی گردشگر شش ماه است که در یزد اجرا می‌شود. ۴۰ دستگاه با نشان Y.T.T درحال گشت در شهر هستند و رانندگان به این منظور دوره‌های آموزشی را پشت سر گذاشته‌اند، آن‌ها به انگلیسی مسلطند و مدارک تحصلی‌شان بالای دیپلم است. سازمان حمل و نقل مسافری شهرداری هم در این طرح بسیار همراه بوده و دوره‌های ویژه‌ای برای تاکسی گردشگری در یزد راه‌اندازی کرده‌ایم.

او اضافه کرد: در بخش حمل و نقل برون شهری با توجه به تردد زیاد گردشگران بین یزد، شیراز و کرمان نیز هماهنگی‌هایی شده است

نصیری تاکید کرد: برای اجرای موفق طرح پایلوت شهر گردشگری نیازمند تعامل با سایر دستگاه‌ها هستیم و هنوز در اول راهیم شاید برای رسیدن به نقطه مطلوب باید زمان بیشتری بگذرد تا به نتیجه ایده‌ال دست یابیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها