بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۲۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
اوایل شهریور امسال بود که خبر انحلال تیم فوتبال بانوان «آینده‌سازان‌نجف‌آباد»، همان تیمی که عنوان قهرمانی لیگ برتر والیبال را کسب کرده بود، به گوش رسید؛ خبری که نه از سوی مسئولان این تیم تایید شد و نه تکذیب، اما به نظر می‌رسید مشکلات مالی و خیل عظیم بدهی‌ها، مدیر عامل این تیم را ناچار کرده است که از تیم‌داری در لیگ برتر فوتبال بانوان ناامید شود و زمزمه‌های انحلال این تیم رفته‌رفته شکل واقعیت به خود بگیرد.
تدبیر24»«قانون» در ادامه نوشت: همان روزها از گوشه‌‌وکنار شنیده می‌شد که شاید شرایطی مهیا شود و دو تیم استان، یعنی آینده‌سازان نجف‌آباد و سپاهان اصفهان، با هم ادغام شده و به عنوان یک تیم در لیگ برتر حضور پیدا کنند. این زمزمه‌ها در حد حرف و حدیث باقی‌ مانده بود تا اینکه چند روز قبل سعید موحدی، در مصاحبه‌‌ای به‌طور‌رسمی از انحلال تیمش خبر داد و مدعی شد همکاری با اسپانسرهایی که در انتظار آن بودیم میسر نشده است و مجبور به منحل کردن تیم شدیم.

او اظهار کرد: «فدراسیون و هیات استان به این تیم کمکی نکردند و تاسف‌آور است که این حجم از بدهی برای من باقی مانده است و در نهایت نیز تیمی باقی نماند». بازیکنان این تیم نیز بعد از انحلال تیمشان، به این اتفاق واکنش نشان دادند. الهام فرهمند، کاپیتان تیم آینده‌سازان که به‌شخصه با استا‌ندار اصفهان و اعضای شورای شهر وارد مذاکره شده بود، در این‌باره گفت: «برایم جای سوال است که در این استان صنعتی یک حامی مالی حاضر نیست پا پیش بگذارد و برای تیمی که عنوان قهرمانی را به دست آورده است، سرمایه‌گذاری کند! این در حالی است که این تیم هشت بازیکن در تیم ملی بزرگسالان و چهار بازیکن در تیم ملی جوانان داشت. برای بقای این تیم در فصل جاری به شخصه با افراد زیادی صحبت کردم، از استاندار تا اعضای شورای شهر، اما به راه به جایی نبردم. در نهایت نیز این تیم را به مرز انحلال رساندند. خیلی خبر بدی را شنیدم. در همین فوتبال برای جابه‌جایی یک بازیکن در تیم مردان حاضرند بیش از یک میلیارد هزینه شود».

باید فاتحه این تیم را می‌خواندید!

در حالی که به نظر می‌رسید ماجرای انحلال تیم آینده‌سازان این بار جدی است، یک خبر خوب برای این تیم در رسانه‌ها با این مضمون منتشر شد: «تیم فوتبال بانوان آینده سازان تحت پوشش باشگاه فولاد مبارکه سپاهان قرار گرفت».

در متن این خبر که ابتدا در سایت باشگاه سپاهان منتشر شد، آمده بود: «با نظر مثبت و مساعدت سبحانی، مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، و پیگیری‌ها و هماهنگی‌های هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه، تیم فوتبال بانوان آینده‌سازان، قهرمان لیگ فوتبال ایران که در آستانه انحلال قرار گرفته بود، تحت پوشش سپاهان قرار گرفت و از لیگ امسال با نام فولاد مبارکه سپاهان در رقابت‌های قهرمانی بانوان ایران شرکت می‌کند.»

محسن طاهری در گفت‌وگویی، ضمن تایید این خبر اعلام کرد: «با‌ این اتفاق سپاهان حضور پرقدرتی در لیگ فوتبال بانوان خواهد داشت. این مساعدت مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه اصفهان باعث شد که از یک رخداد تلخ در فوتبال اصفهان جلوگیری شود و فوتبال اصفهان در حوزه بانوان همچنان به سرزندگی خود ادامه دهد».

یک روز بعد از انتشار این خبر ،مدیرعامل تیم آینده‌سازان به این خبر واکنش نشان داد و قرارداد با سپاهان را «قرارداد ترکمانچای» خواند: «با انتشار بیانیه باشگاه سپاهان، هجمه‌هایی را که از امروز روی من است، چه کسی پاسخ می‌دهد؟ من باید بیانیه می‌دادم نه سپاهان، اما به‌دلیل اینکه کسی نبود مجبور به این انتقال شدم. از آقای طاهری، مدیرعامل سپاهان، خواستم تیم را اجاره کنند و اگر سال آینده نخواستند به آینده‌سازان بازگردانند، اما ایشان گفتند بدهی‌ها را تقبل نمی‌کنند و می‌خواهند تیم را مجانی تحویل بگیرند. با این شرایط، این قرارداد مانند قرارداد ترکمنچای است». بعد از این صحبت‌ها که از سوی سعید موحدی مطرح شد، این‌بار مسئولان سپاهان واکنش نشان دادند. مرتضی رمضانی‌راد، مدیر رسانه‌ای باشگاه سپاهان، مدعی شد که اظهارنظرات موحدی تاسف‌آور است:« بهتر است مدیرعامل آینده‌سازان بداند که اگر باشگاه سپاهان درخواست امتیاز در فوتبال بانوان را انجام می‌داد، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانست امتیاز بگیرد و بازیکنان تیم آینده‌سازان هم پس از انحلال به این تیم می‌آمدند.

ضمن اینکه با توجه به این موضوع طبیعی است که بدهی‌های گذشته آینده‌سازان هیچ ارتباطی با باشگاه سپاهان نخواهد داشت. این تیم با عنوان فولاد مبارکه سپاهان در رقابت‌های فوتبال بانوان ایران حضور خواهد داشت و تعهدات قبلی و بدهی‌های باشگاه آینده‌سازان به ما مربوط نخواهد بود. آقای موحدی بهتر است به جای این موضع گیرهای سخیف، درخواست‌های مکرر خود از سپاهان و سایر نهادها مبنی بر اینکه مجموعه‌ای بیاید و تیم فوتبال بانوان را تحت پوشش بگیرد، فراموش نکند و بداند که اگر طبق اخطار فدراسیون سپاهان وارد عرصه نمی‌شد فاتحه این تیم خوانده می شد و فروپاشی تیم بانوان قهرمان ایران قطعی بود. بهتر است ایشان به مصاحبه‌های رگباری خود پایان دهد و به جای این مواضع نا امیدکننده، قدردانی های لازم از مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه و هیات مدیره و مدیر عامل باشگاه سپاهان را داشته باشد».

واگذاری آینده‌سازان به سپاهان منتفی است

به سراغ سعید موحدی رفتیم تا صبحت‌های وی را درباره اظهارات مدیر رسانه‌ای باشگاه سپاهان جویا شویم.

موحدی درباره اتفاقات رخ داده، گفت: «خیلی عجیب است که این باشگاه می‌خواهد تیم را از آن خود کند اما می‌گوید بدهی‌ها با خودتان باشد. من حاضر بودم که تیمم به سپاهان برود اما به چه قیمتی؟ تیمی که 600 میلیون هزینه قرارداد بازیکنانش است، چطور بدون قرارداد با بازیکنان و پرداخت مبالغ قراردادهای‌شان می‌خواهد تیم‌داری کند؟ ما در حال حاضر منتظریم که بتوانیم با جذب اسپانسر و حمایت مالی از سوی مسئولان نجف‌آباد خودمان تیم داری کنیم. در غیر این صورت، این تیم را منحل‌شده بدانید. قول‌هایی داده شده است و ما امیدواریم این اتفاق رخ دهد».

موحدی در ادامه صحبت‌هایش مدعی شد که هیچ قرارداد رسمی و معتبری بین دو تیم سپاهان و آینده‌سازان بسته نشده است: «هیچ اقدام قانونی در خصوص انتقال این تیم به سپاهان صورت نگرفته است. این موضوع فقط در هیات‌مدیره باشگاه سپاهان و بین اعضای این هیات تصویب شده است و گفتند فقط 300 میلیون برای یک فصل هزینه می‌کنند. نه برای خرید امتیاز این تیم صبحتی شده است و نه برای بدهی‌های فصل قبل. نمی‌دانم چرا در حالی که هنوز چیزی به طور قانونی بین من و مدیر عامل سپاهان رد و بدل نشده است، آن‌ها از حضور تیم ما با نام تیم خودشان سخن به میان آورند و این موضوع را رسانه‌ای کردند؟ این موضوع باید به هیات فوتبال استان منعکس و از سوی هیات استان به فدراسیون ابلاغ می‌شد اما این روند قانونی رخ نداده و همه‌چیز در حد صحبت بوده است».

موحدی در توضیح مذاکراتش با محسن طاهری، مدیرعامل سپاهان، می‌گوید: «آقای طاهری با من تماس گرفتند که این قضیه را تصویب کردیم و لطف کردیم! این همه پول در سپاهان ریخت و پاش می‌شود اما این 300‌میلیون می‌شود، لطف! من گفتم این مبلغ کم است و نمی‌تواند هزینه‌های یک فصل تیم را تامین کند. اما جواب این بود: همینی است که هست! نصف این مبلغ را برای ایاب و ذهاب و هتلینگ هزینه می‌کنیم و باقی این مبلغ را هم برای قراردادهای‌بازیکنان نگه می‌داریم. از آن‌جایی که من مدافع بازیکنان‌مان هستم نمی‌توانستم بپذیرم».

مدیرعامل تیم آینده‌سازان از پیگیری‌های مسئولان شهر نجف‌آباد و نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی خبر داد: «صحبت‌هایی مطرح شده است. بعضی از اسپانسرها نیز اعلام آمادگی کردند که رسیدن به توافق با آن‌ها مستلزم طی کردن مراحل قانونی و گذشت زمان است. بحث من با تیم سپاهان این بود که سهمیه تیمی که هفت، هشت سال برای آن زحمت کشیده شده است چرا باید بدون هیچ تعهدی به تیمی دیگر سپرده شود. این تیم که می‌گوید ما خودمان به راحتی سهمیه می‌گیریم، خب بروند و سهمیه بگیرند. چرا سر ما منت می‌گذارند؟ مدام می‌گویند این خبر خوبی برای سپاهان است که تیم آینده‌سازان را حمایت کرد. این حمایت است یا زورگیری؟ مسئولان فدراسیون نیز فقط به سپاهان تبریک می‌گویند؛ انگار نه انگار که این تیم صاحب دارد. بی‌تعارف باید بگویم که دست‌هایی پشت پرده بود.چرا وقتی تیم ما در سراشیبی تند انحلال قرار گرفت اقدام کردند؟چرا زودتر برای کمک با ما قدم برداشتند؟ من اسپانسر پیدا کرده بودم و پیگیری‌ها و مذاکرات داشت رفته‌رفته جواب می‌داد اما مدیر کل ورزش و جوانان رای این حامی مالی را زد و همه‌چیز از همان روز شروع شد. در حال حاضر ناهید تاج‌الدین، نماینده استان در مجلس، در تلاش است این موضوع را بررسی کند. در نهایت قول‌هایی داده شده که امیدوارم خبرهای خوبی به همراه باشد».

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها