بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
مدیریت شهری نیاز مبرمی به شفافیت در تمامی اجزای تصمیم ساز و نیز ارکان اجرایی دارد. در دهه گذشته، مدیریت شهر تهران بسیار پرهزینه بوده و ساختارهای موجود در شهردار به شدت دچار تورم و انباشت نیرو و هزینه شده است.
 تدبیر24»این موضوع در تمامی اجزای زیر مجموعه شهرداری قابل رؤیت است. اینک پس از گذشت دو ماه از روی کار آمدن اعضای جدید شورای شهر تهران، هنوز گزارش مالی شفافی از مطالبات، بدهی‌ها، هزینه‌های مختلف در شهرداری و زیرمجموعه‌های آن وجود ندارد. روزنامه همشهری به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های شهرداری، پرتیراژترین روزنامه حال حاضر کشور است. گروه مجلات همشهری نیز با توجه به فراگیر بودن دامنه کاری، به رغم مفید بودن در حوزه‌های موضوعی گوناگون، به هیچ وجه از شفافیت مالی برخوردار نیست. با تغییر مدیرعامل این مؤسسه، شورا به طور جدی به دنبال شفاف سازی در ریزهزینه‌های جاری این مجموعه است. گزارش آتی مدیر عامل جدید این مجموعه، در واقع تعیین کننده شکل آینده مدیریت این مجموعه خواهد بود. بیلان هزینه‌ها و درآمدها و همچنین زیان‌ده بودن یا نبودن مجلات در یک دهه اخیر این مؤسسه، نظر شورا را نسبت به تداوم انتشار این نشریات، مشخص خواهد کرد. این گزارش همچنین تعیین خواهد کرد که آیا شورا باید نسبت به تحقیق و تفحص در این مجموعه اقدام کند یا نه! گرچه نمی‌توان به صورت قطعی نظر داد، اما در صورتی که مجله‌ای نتوانسته باشد در راستای اهداف تعیین شده عمل کند و یا ترازنامه مالی منفی داشته باشد، بدیهی است که ادامه کار، توسط نشریه زیان‌ده، چندان عقلانی و مبتنی بر منطق مدیریتی به نظر نمی‌رسد. درباره فروشگاه‌های زنجیره ای شهروند و همچنین مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب نیز باید گفت که کمیسیون برنامه و بودجه شورا نسبت به این موضوع ورود کرده است. با برگزاری جلسات و همین‌طور تهیه گزارشات مختلف، نسبت به نحوه واگذاری این دو مجموعه، ارزش واقعی و همچنین صورت‌های حساب مالی این دو زیر مجموعه شهرداری، طی ارائه گزارشی به صورت شفاف، در صحن شورای شهر، نسبت به این موارد نیز تعیین تکلیف، خواهد شد. متاسفانه در مجموعه شهرداری، اطلاعات به طور دقیق و شفاف و مکتوب، وجود ندارد و شورا برای استحصال این اطلاعات، به زمان نیاز دارد تا بتواند در زمینه‌های مربوطه، به طور دقیق و شفاف پاسخگو باشد. خوشبختانه با تغییر مدیریت در راس شهرداری و نیز روی کار آمدن معاونان جدید، فرایند دسترسی به اطلاعات تسهیل شده است و اطلاعات مورد نیاز شورا، از زیر مجموعه‌های مختلف شهرداری استعلام می‌شود. بحث‌های مربوط به تصدی بانک شهر و فروشگاه داری توسط شهرداری نیز، باید از منظر قانون و همچنین نیازهای شهروندان در قبال خدمات گوناگونی که مدیریت شهری می‌تواند عرضه کند، بررسی شوند. هیچ الزام قانونی برای شهرداری در رابطه با بانکداری وجود ندارد و در صورتی که مطابق قانون نباشد، بانک شهر منحل یا واگذار خواهد شد. لزومی ندارد که مدیران شهری در هر مساله‌ای ورود پیدا کنند و تصدی‌گری صورت پذیرد. طبیعی است اگر خدماتی توسط نهادهای ذی ربط صورت می‌گیرد، شهرداری باید از ادامه دخالت در امور مربوطه، خودداری کند. درباره شورایاری‌های محلات، سراهای محلات، دفاتر خدمات الکترونیک و نیز میادین میوه و تره‌بار نیز تاکنون گزارشی در اختیار شورای شهر قرار نگرفته است. به شهروندان عزیز این اطمینان را می‌دهم که شورا، نسبت به این موارد نیز ورود خواهد کرد. از اصحاب رسانه انتظار می‌رود شورا را در رسیدگی به موضوعات مرتبط با امور شهری یاری کنند.

زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها