بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۹۲۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
علی صوفی
تدبیر24»این روزها که بحث تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شهرداری تهران و مجموعه‌های تابعه‌اش، دوباره به جریان افتاده است، برخی کارشناسان این اقدام را مصداق سیاسی‌کاری می‌دانند و معتقدند که شورای شهر کنونی تهران از صلاحیت کافی برای ورود به این موضوع برخوردار است. زمستان سال گذشته بود که مجلس شورای اسلامی به فوریت طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران رأی نداد. علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات، در این زمینه شورای شهر جدید را به رفتار شجاعانه و البته منصفانه برای طرح مشکلات موجود و تلاش برای شفاف‌سازی آنچه تحویل اصلاح‌طلبان شورا شده است، فرا می‌خواند. گفت‌وگوی علی صوفی با «آرمان» را می‌خوانید.
آیا مجلس از ابزار نظارتی خود به خوبی بهره می‌گیرد؟
اگر جایی تخلفی صورت می‌پذیرد، مجلس به راحتی با اختیارات قانونی خود می‌تواند ورود کند. اما متاسفانه باید بگویم مجلس کنونی در آزمون رأی اعتماد به وزرا اعتبار اجتماعی خود را از دست داده است. این بدین معناست که مجلس کنونی توانایی مقابله با فساد سیستماتیک و سازمان‌یافته در نهادهای مختلف را ندارد.
عدم موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دوره محمدباقر قالیباف هم ریشه در همین موضوع دارد؟
بله! این هم یک شاهدمثال برای تایید حرف بنده است. این مجلس نشان داده که می‌تواند در برخی زمینه‌ها به‌گونه‌ای رفتار کند که شائبه رفتار سیاسی معامله ایجاد شود. به‌هیچ‌وجه نباید موضوعات مختلف به دکانی برای برخی نمایندگان تبدیل شود.
پس تحقیق و تفحص از شهرداری باید توسط شورای شهر انجام پذیرد؟
چرا که نه؟ هم اعضای شورای شهر و هم شخص شهردار و هم مجموعه شهرداری قابل اعتمادند و توان انجام این کار را از نظر قانونی دارند. اما برخی از نمایندگان در رابطه با پروسه اخیری که درباره تحقیق و تفحص از شهرداری به راه انداختند، به دنبال کسب وجهه و مشروعیت برای انتخابات سال98 هستند. اما کارنامه غیرقابل قبول مجلس در امر تحقیق و تفحص از شهرداری تحت‌مدیریت آقای قالیباف باعث شده تا انجام این طرح در دوره‌کنونی رنگ‌وبوی سیاسی بگیرد و باعث بروز مشکلاتی شود.
آیا شورای‌شهر اراده لازم را برای انجام تحقیق ‌وتفحص دارد؟
به‌نظر می‌رسد با استقرار مدیریت جدید، باید این کار به جهت تصفیه‌کردن آلاینده‌های مدیریتی در دوره پیشین صورت بپذیرد و معلوم شود شهرداری با چه وضعیتی تحویل اصلاح‌طلبان داده شده و بر همین مبنا توقعات و انتظارات اجتماعی از شهرداری در دوره کنونی را تنظیم کرد. بهینه‌سازی محاسبات و مرزبندی شیوه‌های هزینه‌کرد در دوران آقای قالیباف با دوره مدیریتی آقای نجفی باید هرچه سریع‌تر انجام بپذیرد. باید مشخص شود وضع موجود چیست، مطالبات و بدهی‌های شهرداری در چه شرایطی قرار دارد و اصولگرایان چه میراثی از 15سال تسلط بر گلوگاه‌های شهر تهران برای اصلاح‌طلبان بر جای گذاشته‌اند. بنابراین شورای شهر باید ضمن تشدید حساسیت نسبت به این موضوع، هرچه سریع‌تر بحث تحقیق و تفحص از شهرداری و نهادهای تابعه آن را در دستور کار قرار دهد.
اگر شورای شهر در این موارد کوتاهی کند، چه عواقبی را برای آینده شهر تهران و همچنین سرنوشت سیاسی اصلاح‌طلبان متصور می‌شوید؟
ببینید، دود این موضوع نخست به چشم شورای شهر خواهد رفت! تقریبا شبیه آنچه برای آقای روحانی اتفاق افتاد. آقای رئیس‌جمهور نیز در ابتدای کار به مردم وعده دادند که با مردم درباره وضع موجود گفت‌وگو خواهند کرد، ولی برخی مسائل مانع ارائه گزارش عمومی رئیس‌جمهور شد و اصولگرایان با تمسک جستن به سکوت عامدانه رئیس‌جمهور، با ذکر مشکلات و نارسایی‌های برجای‌مانده از دوره پیشین (بدون اشاره به ریشه‌های آن) اقدام به تخریب دولت کردند. اگر اعضای شورای شهر تهران بنا را بر مصلحت‌اندیشی‌های عافیت‌طلبانه بگذارند، دیری نمی‌پاید که این واقعه هم برای اعضای شورای شهر و هم برای شهردار و مجموعه مدیریت شهری جدید نیز اتفاق خواهد افتاد. پس شفاف‌سازی علاوه بر منفعتی که فی‌نفسه در بر دارد، باعث عافیت واقعی اصلاح‌طلبان خواهد شد. تحقیق و تفحص که بد نیست؛ هم مسائل و رویه‌ها و اقدامات خوبی را که در گذشته صورت پذیرفته است باید بگویند و هم نقاط منفی و ضعیف و یا حتی اشتباه را! باید گزارش منصفانه و به دور از سیاسی‌کاری و مبتنی بر کار کارشناسی در این باره تهیه و ارائه شود.
آیا مردم باید از مسائلی که در دوره پیشین در سطوح رسانه‌ای و فضای مجازی منتشر شده است، اطلاع پیدا کنند؟
این حق طبیعی مردم است که نسبت به مسائلی نظیر املاک نجومی، تراکم‌فروشی‌ها و مواردی از این دست، اطلاعات دقیقی داشته باشند و بدانند کدام مسائل مطروحه واقعیت دارند و کدام مسائل به‌شکل غیرواقعی مطرح شده بود. مردم باید بدانند که چرا مجلس نتوانست در دوران آقای قالیباف طرح تحقیق و تفحص را به تصویب برساند. این موارد باید هرچه سریع‌تر برای مردم روشن و واضح شوند.
آیا حضور آیت‌ا... سیدحسن خمینی در مراسم تودیع و تقدیرنامه سرگشاده آیت‌ا... موسوی خوئینی‌ها از شهردار سابق، دست شورای شهر را برای طرح مسائل نبسته است؟
رفتارهای این بزرگان باعث ایجاد سوال در اذهان عمومی شده است که آیا واقعا مدیریت شهردار پیشین سالم و درست بوده است و آیا آقای قالیباف به راستی همان چهره‌ای است که اصلاح‌طلبان در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری از او ساخته بودندو اگر این‌گونه بوده است، اصلاح‌طلبان باید از آقای قالیباف عذرخواهی کنند و اگر هم واقعا مواردی وجود دارد، ضروری است که اصلاح‌طلبان هرچه سریع‌تر طرح تحقیق و تفحص را به جریان بیندازند تا شبهه‌های موجود در افکار عمومی برطرف شوند.
به‌کارگیری مدیران کنونی مجموعه شهرداری توسط آقای نجفی که همگی از منصوبان آقای قالیباف بوده‌اند، فرایند احتمالی تحقیق و تفحص را با مشکل مواجه نمی‌سازد؟
این مدیران دو دسته‌اند؛ یا به نهادهای خاصی متصل هستند و از جاهای دیگری دستور می‌گیرند که به طور طبیعی، با تحقیق و تفحص همکاری نخواهند کرد، اما یک دسته دیگر از مدیران هستند که به هر حال تکنوکرات و متخصص بوده‌اند و فارغ از مسائل سیاسی با شهرداران مختلف کار می‌کنند که بحث این افراد جدای از دسته پیش‌گفته است. به نظر می‌رسد جناب آقای نجفی از هوشیاری لازم برای کنترل مدیریت مجموعه تحت امرش برخوردار است و رویه‌ای را برمی‌گزیند که شهرداری را تحت کنترل کامل خود داشته باشد. این حرف‌ها نباید منجر به رویگردانی از مدیر باکفایت و معتمدی چون نجفی شود.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها