بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
وزیر ورزش اعلام کرد که مدیریت سرپرستی آفتی بر پیکره ورزش ایران است. به نظر می‌رسد اکنون زمان آن رسیده که در آستانه انتخابات چندین فدراسیون ورزشی، مسعود سلطانی‌فر در راستای عملیاتی کردن دیدگاه‌هایش گام‌های اجرایی بردارد.
تدبیر24»ورزش کشور با برنامه ریزی دقیق و منظم می‌تواند در مسیر پیشرفت قرار گیرد. برای دستیابی به موفقیت کلان در ورزش ایران، نباید از زیر بخش ها غافل شویم. رشته های ورزشی به تفکیک زیر نظر فدراسیون مربوطه فعالیت دارند و در این بین فدراسیون هایی که از نظر مدیریتی با ثبات تر عمل کرده اند موفقیت های چشم گیری را کسب کرده اند که با موفقیت فدراسیون ها، شاهد پیشرفت و موفقیت ورزش ایران در جهان خواهیم بود.

نمونه بارز ثبات مدیریتی در والیبال به خوبی دیده شد. والیبال ایران در روزگاری که حتی نمی توانست مقابل تیم های شرق آسیا به امتیاز 10 برسد و یک گیم را ببرد، با یک برنامه ریزی بلند مدت که به پشتوانه مدیریت باثبات صورت گرفت، به عنوان یک قدرت به والیبال جهان معرفی شد. پس از ریاست 17 ساله یزدانی خرم، داورزنی نیز از سال 85 سکان ریاست را در دست گرفت. او که در اواخر سال 95 به عنوان معاون ورزش قهرمانی برگزیده شد به عنوان سرپرست در فدراسیون باقی ماند.

نیاز به ثبات مدیریتی در ورزش ایران به روشنی مشهود است و اگرهدف، قرار گرفتن ورزش ایران در ریل پیشرفت است توجه به برنامه ریزی های بلند مدت در زیر بخش ها لازم است تا با متصل شدن زنجیره شاهد حضور پرفروغ ورزش ایران در جهان باشیم.

مسعود سلطانی‌فر روز 29 دی ماه 95 در جمع رؤسای فدراسیون‌های ورزشی، تعیین سرپرست تا برگزاری انتخابات مجدد رؤسای فدراسیون‌ها را امری هزینه‌زا و مشکل‌آفرین برای ورزش و مدیریت فدراسیون‌های ورزشی دانست و گفت: " در اساسنامه هم چنین چیزی نداریم و بهتر است با رعایت قانون و پیش‌بینی زمان‌بندی اتمام دوره ریاست قبلی‌ ثبت‌نام‌ها صورت گیرد و بعد از تأیید نامزدها و تا زمان برگزاری انتخابات جدید، رئیس فدراسیون همچنان عهده‌دار مدیریت امور فدراسیون باشد. تصور من این است در همان روزی که رئیس فدراسیون قبلی زمان مدیریتش به پایان می‌رسد انتخابات جدید برگزار شود".

وی همچنین در بهمن ماه 95 در این باره عنوان کرد: "چیزی که برای من خیلی عجیب است و به‌نظرم آفت فدراسیون‌ها و ورزش است، سرپرستی اداره‌شدن فدراسیون‌هاست. سرپرستی اداره‌شدن را از هر زاویه نگاه کنیم، قابل نقد است. فردی که سرپرست است، چون می‌داند موقتی است، اصلاً نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشد؛ در نتیجه دنبال تأمین منابع مالی نمی‌رود، ضمن اینکه ممکن است یک‌سری ولخرجی‌ها داشته باشد. من معتقدم که با تعیین سرپرست، حتی به‌مدت سه ماه، به روال جاری فدراسیون‌ها لطمه می‌زنیم".

تا پایان سال جاری مهلت ریاست 10 فدراسیون به اتمام خواهد رسید و برای اجرای حرف وزیر ورزش و آفت زدایی ورزش ایران  از سرپرستان ورزشی که شاید میراثی جز به هدر دادن پول بیت المال و خرج های اضافی نداشته باشد، وزارت ورزش به عنوان متولی باید انتخابات را در زمان مقرر برگزار کند، تا با پایان اتمام دوره رئیس پیشین، رئیس جدید جایگزین شود و با برنامه ریزی بلند مدت روند را ادامه دهد. اما متاسفانه بارها شاهد بوده ایم که پس از اتمام دوره چهار ساله روسای فدراسیون ها، سرپرستانی جایگزین شده اند که طول عمر برخی از آنها به یک سال نیز کشیده شده است؛ سرپرستانی که به دلیل حضور موقتی در فدراسیون کارایی ندارند.
حال زمان آن رسیده است که وزیر ورزش صحبت های خود را عملی کند. با توجه به صحبت های سلطانی فر انتظار می رود که این بار شاهد برگزاری انتخابات به موقع باشیم و دیگر خبر از سرپرستان نیست. حضور سرپرست زمانیکه در فدراسیون ها  منطقی و معقول به نظر می رود که شرایط اضصراری مانند برکناری، فوت یا استعفا پیش آید و تا زمان برگزاری مجمع، سرپرست امور فدراسیون را در دست گیرد اما زمانیکه مهلت چهار ساله قانونی مشخص است، با اتمام آن باید انتخابات مجدد برگزار شود و طبق اظهارات وزیر ورزش انتخاب سرپرست معنا ندارد.

دود حضور سرپرستان و عدم برنامه ریزی با ثبات و منظم بار ها در چشم ورزش ایران رفته است که نمونه بارز آن را در بسکتبال شاهد بودیم. زمانیکه پیش از المپیک ریو وزیر ورزش وقت محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال را به دلیل بازنشستگی و به بهانه نداشتن مجوز کنار گذاشت و سرپرست انتخاب شد، در نتیجه بسکتبال ایران از المپیک ریو بازماند. نکته قابل توجه اینکه پس از المپپیک ریو و ناکامی بسکتبال، مجددا مشحون به فدراسیون بازگشت و رئیس شد!

همچنین گاهی اوقات حضور سرپرستان در فدراسیون فضایی را به وجود می آورد که فرد سرپرست با هزینه فدراسیون، تبلیغاتی برای کسب رای و حضور در انتخابات صرف می‌کند.

افشین داوری پس از استعفای  ناطق نوری به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شد. داوری در آن زمان گفت: "من از طرف وزیر محترم ورزش و جوانان به فدراسیون بوکس آمده‌ام تا فضای این فدراسیون را تا حد امکان برای تشکیل مجمع و انتخابات آماده کنم." او در یکی دیگر از اظهار نظرهای خود مبنی بر اینکه اگر احساس توانایی کنید در انتخابات شرکت می‌کنید یا خیر؟ به یکی از رسانه‌ها گفته بود: "سعی می‌کنم چنین احساسی نداشته باشم و اصولا دوست دارم ماموریت‌هایی که به من سپرده می‌شود را به خوبی انجام بدهم. تلاش ‌می‌کنم فضای خوب و آرامی را برای برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون بوکس فراهم و به مسائل دیگری(انتخابات) فکر نکنم."

اما افشین داوری در آخرین گفت و گوی خود با ایسنا، در مورد شرکت کردنش در انتخابات گفت: "در انتخابات فدراسیون بوکس شرکت می‌کنم و اگر در مجمع انتخاباتی رأی بیاورم قطعا به دنبال جذب یک مربی توانمند خارجی خواهم بود."

کشتی، والیبال، تکواندو، کبدی، کوهنوردی، تیروکمان، شنا، بوکس، سه گانه و نجات غریق از جمله فدراسیون هایی هستند که در حال حاضر برخی از آنها با سرپرست هدایت می شوند و برخی دیگر نیز مدت زمان زیادی تا پایان مهلت ریاست روسا ندارند. حال باید دید وزیر ورزش حرفهایش را عملی می کند و ورزش ایران را آفت زدایی خواهد کرد؟

برچسب ها: تدبیر24 ، وزارت ورزش
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها