بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۲۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
«سلامت زنان» به عنوان یکی از محورهای اصلی تحکیم بنیان خانواده همواره باید مورد توجه سیاست گذاران کلان کشوری قرارگیرد؛ این در حالیست که بیماری‌های زنان و مجموعه اقدامات خاصی که لازم است در راستای بهبود وضعیت سلامتی آنان صورت بگیرد، جز با شناخت وضعیت آنان در شاخص‌های مختلفی که به این منظور طراحی شده‌ امکان پذیر نیست.
تدبیر24»نگاهی به آمارهای وضعیت بهداشتی زنان کشور حاکی است سرطان پستان با 23.8 درصد در رتبه اول سرطان‌های زنان قرار دارد. سرطان پوست با 9.5 و سرطان روده با 7.8 درصد نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رتبه اول زنان سیستان و بلوچستان در زایمان قبل از 18 سالگی

زایمان قبل از 18 سالگی نیز یکی دیگر از شاخص‌های سنجش سلامت زنان محسوب می شود. بر اساس آمار منتشر شده توسط معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، استان سیستان و بلوچستان با 18.29 درصد رتبه اول زایمان زیر 18 سال زنان 20 تا 24 ساله کشور را به خود اختصاص داده است. بعد از این استان، خراسان شمالی با 13.51 درصد، رتبه دوم را در این شاخص کسب کرده است. استان یزد نیز با 1.11 درصد پایین ترین رقم را در زایمان زیر 18 سال زنان 20 تا 24 ساله به خود اختصاص داده است. سمنان با 1.54 درصد و خراسان جنوبی با 1.75 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. این در حالیست که زنان استان تهران با 1.21 درصد رتبه 25 ام را در زایمان زیر 18 سال به دست آورده‌اند.

استان سیستان و بلوچستان در شاخص میزان شیوع پیشگیری از بارداری به وسیله کل روش ها نیز در پایین‌ترین رتبه با 55.16 درصد قرار دارد، این در حالیست که استان تهران نیز با 80.94 درصد رتبه 9 را به خود اختصاص داده است. کردستان با 84.78، قزوین با 84.35 و ایلام با 83.64 درصد، بالاترین استانهایی هستند که میزان شیوع پیشگیری از بارداری در آنها بیشتر است.

درصد آگاهی صحیح زنان ۵۴–۱۵ سال درباره پیشگیری از ایدز

قمی‌ها در صدر و سیستان و بلوچستانی‌ها در قعر این جدول

زنان 15 تا 54 ساله یزدی با 42.33 درصد بیشترین آگاهی را درباره روش های پیشگیری از ایدز دارند؛ رقمی که اگرچه رتبه نخست در کشور را کسب کرده است اما به نظر می رسد با توجه به جمعیت جوان کشور به بیش از این میزان باید افزایش یابد. تهران نیز با 38.66 درصد رتبه 5 در این شاخص را کسب کرده است. استان سیستان و بلوچستان با 13.84 درصد پایین ترین میزان آگاهی زنان کشور درباره پیشگیری از ایدز را نشان می دهد،استانی که با وجود موقعیت مرزی و قرار گرفتن در معرض ورود و خروج اتباع کشورهای دیگر وضعیت مناسبی در این شاخص ندارد.

در صد آگاهی صحیح زنان ۲۴–۱۵ سال درباره پیشگیری از ایدز شاخص دیگری است که معاونت امور زنان میزان آگاهی از شیوع ایدز را در زنان سنین پایین تر نیز مورد سنجش قرار داده است. استان قم با 28.75 درصد و خراسان رضوی با 26.61 درصد از جمله موفق ترین استان های کشور در این زمینه بوده اند.

بالاترین رتبه زنان دارای بیماریهای مزمن به «بوشهری‌ها» رسید

زنان قمی با 29.44 درصد بیشترین زنانی هستند که در کشور از بیماری های مفصلی رنج می برند. اما در سوی دیگر این جدول زنان استان لرستان هستند که با 4.01 درصد پایین ترین رتبه را در این شاخص دارند. همچنین زنان 15 تا 54 ساله سیستان و بلوچستانی نیز با 4.02 درصد در رتبه بعد از لرستان ایستاده‌اند.

بیماری های مزمن بیماری هایی هستند که در طول زمان ایجاد می شوند، معمولا درمان پذیر نبوده و طولانی مدت هستد. زنان بوشهری با 36.27 درصد بالاترین رتبه در بیماری های مزمن را به دست آورده‌اند. زنان زنجانی نیز با 7.57 درصد کمترین میزان ابتلا به بیماری های مزمن را به خود اختصاص داده‌اند. زنان استان قم با 34.24 درصد رتبه دوم زنان 15 تا 54 ساله کشور در ابتلا به بیماریهای مزمن را دارند. 8.47 درصد از زنان سیستانی نیز با ابتلا به این دسته از بیماری‌ها در رتبه ‌30‌ام ایستاده اند. استان تهران در این شاخص با 19.97 درصد در جایگاه هفدهم قرار دارد.

درصد بالای شیوع بیماریهای پوستی در جنوب کشور

بر اساس گزاش‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، شیوع بیماری‌های پوستی در زنان جنوب کشور درصد بالایی را نشان می دهد. بر اساس این شاخص، زنان بوشهری با 5.27 درصد رتبه اول را در ابتلا به این دسته از بیماری ها دارند. بعد از این استان، استان قم با 3.97 درصد و استان گیلان با 3.75 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. زنان استان لرستان با 0.69 درصد کمترین میزان ابتلا به بیماریهای پوستی را دارا هستند.

شیوع بیماری‌های دیابت و آسم در زنان ۵۴–۱۵ سال

زنان مازندرانی با 4.08 درصد کمترین میزان ابتلا به دیابت را دارند. در سوی دیگر این جدول زنان ایلامی هستند که با 1.16 درصد بیشترین زنانی در کشور هستند که به دیابت مبتلا شده‌اند. استان قزوین نیز با 1.48 درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته است. زنان تهرانی نیز با قرار گرفتن در رتبه 7، نزدیک به 3.01 درصد به دیابت مبتلا هستند.

2.63 درصد بالاترین میزان ابتلا به بیماری آسم در زنان 15 تا 54 ساله کشور است که در استان کرمان ساکن هستند. رتبه دوم ابتلا به این بیماری متعلق به زنان بوشهری با 2.52 درصد است. استان زنجان نیز با 0.92 درصد کمترین میزان ابتلا به آسم را به خود اختصاص داده است.

زنان زنجانی در شاخص شیوع بیماری های قلبی و عروقی نیز جایگاه خوبی دارند. زنان 15 تا 54 ساله این استان با 1.87 درصد کمترین ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را دارند. این درحالیست که زنان خراسان شمالی با 7.83 درصد بیشترین میزان ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از آن خود کرده‌اند. زنان تهرانی نیز با 4.67 درصد در جایگاه هشتم کشوری قرار گرفته‌اند.

برچسب ها: تدبیر24 ، سلامت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها