بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
اظهارات یکی دو هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص تنش‌های مربوط به شبه جزیره کره کارشناسان را به این فکر واداشته که ممکن است، چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا آغازگر یک جنگ هسته‌ای باشد. این تردید و هشدار تا آنجا پیش رفته که رسانه‌های آمریکا نیز نسبت به این موضوع بیم دارند.

تدبیر24»در همین رابطه روزنامه نیویورک تایمز هشدار می‌دهد با توجه به این‌که قانون آمریکا درباره اختیار رئیس‌جمهور از زرادخانه هسته‌ای ناقص است و هیچ کس نمی‌تواند مانع صدور فرمان حمله هسته‌ای از سوی ترامپ شود، کنگره بهتر است اختیارات او را محدود کند.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: نگرانی که اکنون وجود دارد این است که ترامپ با توجه به ناتوانی برای کنترل خشم و عصبانیت خود و اختیار بی‌چون و چرای او در پرتاب سلاح هسته‌ای که می‌تواند باعث کشته شدن میلیون‌ها نفر شود، یک تهدید برای کشور ما و جهان است. با توجه به این شرایط اقدام منطقی آن است که کنگره با تصویب قانونی مانع صدور و فرمان حمله هسته‌ای پیش‌دستانه توسط ترامپ شود. این روزنامه حتی پیشنهاد داده تا صدور این فرمان نیازمند تائید وزرای خارجه و دفاع آمریکا نیز باشد. تنها راه ممکن از نگاه نویسنده این روزنامه آن است که جیمز متیس، وزیر دفاع از افسران ارشد نظامی آمریکا درخواست کند هرگونه فرمان حمله هسته‌ای را پیش از اجرا با او و تیلرسون بررسی کنند؛ همان‌طور که جیمز شلزینگر، وزیر دفاع پیشین آمریکا در زمان ریاست جمهوری نیکسون این اقدام را انجام داد. گفتنی است رئیس‌جمهور آمریکا همیشه کیف چرمی مشکی همراه خود دارد که به اصطلاح «فوتبال» هسته‌ای نامیده می‌شود. این کیف حاوی اقلام فوق‌سری است که به رئیس‌جمهور آمریکا امکان می‌دهد که هر زمان که دور از مراکز فرماندهی معین مانند «اتاق وضعیت» کاخ سفید قرار دارد، فرمان حمله هسته‌ای صادر کند.

به گزارش آسوشیتد پرس، این کیف همیشه در هواپیما، بالگرد، ماشین و آسانسور در کنار رئیس‌جمهور آمریکا است.

نگرانی‌های گسترده در مورد ترامپ و زرادخانه هسته‌ای آمریکا نشان می‌دهد هیچ‌گونه نظارتی بر اختیار ترامپ در استفاده از سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

قانون آمریکا این‌گونه است که وزیر دفاع آمریکا باید در جریان پرتاب سلاح هسته‌ای قرار گیرد و آن را تائید کند، اما در عین حال نمی‌تواند آن را وتو کند و فقط برای تائید تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا توسط یک مقام نظامی ارشد است. حتی او می‌تواند بدون آن‌که رئیس کارکنان کاخ سفید و مشاور امنیت ملی خود را آگاه کند، دستور پرتاب سلاح هسته‌ای را صادر کند.

هیلاری کلینتون نیز روز یکشنبه ابراز نگرانی کرد که ترامپ می‌تواند در لحظه خشم، فرمان حمله هسته‌ای را صادر کند. کلینتون ابراز نگرانی کرد اگر ترامپ در زمان عصبانیت یک لحظه تصمیم بگیرد از سلاح هسته‌ای استفاده کند، دیگر راهی برای متوقف کردن آن وجود ندارد. به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، نامزد پیشین ریاست جمهوری آمریکا در یک نشست در لندن مدعی شد کنگره هم اکنون به دنبال راهی است تا اختیارات ترامپ را در جهت جلوگیری از بروز یک جنگ هسته‌ای کاهش دهد. در همین رابطه و در نقطه‌ای دیگر زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان نسبت به بی‌اعتمادی ترامپ به توافقات بین‌الملل و منتج شدن آن به یک جنگ تمام عیار هشدار می‌دهد.

اوان اوسنوس، گزارشگر روزنامه نیویورکر هم که به کره شمالی سفر کرده، می‌نویسد: ترامپ پس از روی کار آمدن، «جنگ پیشگیرانه» را درباره کره شمالی مطرح کرد که این می‌تواند خطرناک باشد. وی بر این باور است که نبودن ارتباط دیپلماتیک و محدود شدن این ارتباط به دفتر دو نفر در داخل نمایندگی کره شمالی در نیویورک می‌تواند سوء تفاهم‌ها را افزایش دهد و خطر جنگ نیز به تبع آن افزایش پیدا کند.

برچسب ها: تدبیر24 ، ترامپ
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها