بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۹۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲
بورس کالا بازار متشکل و قاعده مندی است که به هر حال بر اساس قواعد و مقررات خاصی تنظیم می‌شود.
 تدبیر24»این بازار همچنین متشکل از افراد فعال مانند عرضه‌کنندگان، متقاضیان کالا و همین‌طور دست اندرکاران از جمله تحلیلگران و معامله گران و کلیه کسانی است که با بورس کالا سر و کار دارند. این مجموعه نهایتا یک تشکل رسمی را برای سر و سامان دادن به بحث خرید و فروش برخی از کالاهای پذیرش شده در بورس کالا شکل و معاملاتی انجام می‌دهند. از جمله مزیت‌هایی که بورس کالا ایجاد می‌کند شفافیت و دسترسی آسان هم برای عرضه‌کنندگان و هم برای متقاضیان کالاست. در واقع بحث مهمی که در مورد تشکل‌های بورسی از جمله بورس کالا، بورس اورق بهادار، مشتقات ارزی یا بورس انرژی مطرح است، این است که مهم‌ترین وظیفه و رسالتی که بر عهده دارند، بحث ایجاد شفافیت در روند معاملات انواع و اقسام کالا و اوراق است. همان‌طور که اشاره کردم از جمله مزیت دیگر بورس کالا، دسترسی آسان معامله گران است. در واقع تعداد زیادی از متقاضیان و عرضه‌کنندگان به سیستم‌های معاملاتی دسترسی پیدا می‌کنند که به نوعی با واسطه کارگزاری‌ها باعث می‌شود که معاملات به نحوی هم آسان‌تر و هم کم هزینه‌تر صورت گیرد و تقریبا محدودیت خاصی برای افراد ایجاد نمی‌کند. به هر حال، چون بورس‌ها تابع قواعد و مقررات مشخصی هستند از بسیاری از مشکلاتی که در جریان معاملات غیر رسمی اتفاق می‌افتد،‌ از جمله قرارداد‌های یک طرفه، کلاهبرداری‌ها، دستکاری در کالا‌ها، تغییر در کالاهای تحویلی و... جلوگیری می‌کنند. در واقع کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شود، عمدتا دارای استاندارد‌هایی هستند، که عرضه‌کنندگان باید این استانداردها و قواعد و مقررات را حتما رعایت کنند و این به عنوان تضمینی اساسی برای تمام خریداران و عرضه‌کنندگان محسوب می‌شود که نهایتا باعث خواهد شد کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند و مورد معامله قرار می‌گیرند از اعتبار و صحت خاصی برخوردار باشند. به همین لحاظ، ایجاد این بورس‌ها و تشکل‌های رسمی هم ایجاد اطمینان خاطر برای خریدار می‌کند و هم از طرفی، جریان پرداخت وجه کالاها را به نوعی مشخص می‌کند. تقریبا معاملاتی که در بورس‌های کالا انجام می‌شود، چه به لحاظ شفافیت و چه به لحاظ روند انتقال کالا از فروشنده به خریدار و چه به لحاظ دریافت پول و وجوه حاصل از فروش و معاملات این کالا‌ها،‌ اطمینان خاطر بسیار زیادی ایجاد می‌کند و نهایتا به نفع معامله گرانی است که قبلا به صورت سنتی این معاملات را انجام می‌دادند. بنابراین وجود این بورس‌ها هم به لحاظ شفافیت و هم به لحاظ اطمینان خاطر و قاعده‌مند‌بودن، اتفاق بسیار خوب و موثری در همه اقتصاد‌ها از جمله اقتصاد ایران است و امیدوارم که ما در همه زمینه‌ها شاهد گسترش پذیرش انواع و اقسام کالاها در بورس باشیم. این امر نهایتا شفافیت بیشتری و آسایش و اطمینان خاطری برای هر دو گروه خریدار و فروشنده به وجود می‌آورد. باید بورس کالا در ایران گسترش یابد و محصولات مختلف در بازار سرمایه ارائه شود.


حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها