بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۹۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
بازدید از این موزه رایگان است و در زمان‌های فعالیت این موزه به راحتی می‌توانید از آن دیدن کنید، اما «موزه‌ ملی قرآن» برای سرپا ماندن به حمایت نیاز دارد.
۱۲ سال پیش یعنی ۲۶ مهر ۱۳۸۴ موزه ملی قرآن با حضور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد؛ موزه‌ای که برای بازدیدِ مردم رایگان است و نام "ملی" که به یدک می‌کشد، اعتبار آن باید توسط نهاد زیرمجموعه‌اش یعنی سازمان میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اختصاص یابد، از سوی دیگر موزه‌ی ملی قرآن با وجود داشتن گنجینه‌ای نستبا قوی از نسخ خطی و آثار قرآنی، اما می‌توان گفت تقریبا در سکوت روزگار می‌گذراند و یا کسی از وجودش اطلاع ندارد یا به دلایل دیگر فرصت را برای بازدید از این موزه از دست می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر لهراسبی، مدیر موزه ملی قرآن به خبرنگار ایسنا می‌گوید: تا امروز پروژه‌های عمرانی در دست اجرا برای این موزه‌ی ملی، با استفاده از محل اعتبارات سال ۹۵ بوده است. از سوی دیگر علاوه بر لزوم انجام برخی اقدامات عمرانی در ساختمان موزه، طرح مرمت آثار استاد امیرخانی در این موزه در دست انجام است، همچنین لوستر ارزشمند موزه که از دور اول ریاست این موزه _احمد مسجد جامعی_ در مکان کنونی‌اش نصب است، تاریخی است و به مرمت نیاز دارد، ن یکسری از آثار شاخص مانند نسخ قرآنی نیز باید در فهرست آثار ملی به ثبت برسند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های هنری مختلف در این موزه، به برگزاری کارگاه نگارگری اسلامی در ماه گذشته با حضور اساتید رشته هنراسلامی از کشورهای آلمان، چین، روسیه، آمریکا و فرانسه اشاره کرد.

زمان افتتاح موزه ملی قرآن با حضور آیت‌الله رفسنجانی

او با اشاره به وجود سه‌ گالری قابل استفاده در موزه‌ی قرآن گفت: اگر مجموعه سازمان میراث فرهنگی بتواند در بحث نورپردازی‌های تخصصی در فضای موزه، نصب سیستم‌های حفاظتی مناسب، تکمیل کتابخانه و دوربین مدار بسته در مجموعه اعتبار مناسب را تخصیص دهد، می‌توانیم اقدامات مناسب‌تری متناسب با فضای موزه‌ای انجام دهیم.

وی با بیان این‌که رویکرد موزه کاملا تغییر کرده و به فضایی برای حضور بیش از پیش گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده، می‌گوید: نامه‌نگاری‌ها و رایزنی‌هایی با مجموعه‌های مختلف برای برطرف کردن کمبودها در موزه‌ی قرآن در دست انجام داریم.

لهراسبی با اشاره به وجود یک تصور غلط بین مردم که امکان ورود مردم عادی به موزه‌ی قرآن به واسطه‌ی قرار گرفتن آن در پردیس حکومتی وجود ندارد، می‌گوید: نگهبانان فقط برای حفاظت بیشتر در ورودی موزه حضور دارند، وگرنه امکان حضور همه مردم در موزه‌ی قرآن وجود دارد.

به گزارش ایسنا، موزه ملی قرآن کریم به عنوان تنها موزه تخصصی کشور در زمینه معرفی نسخ خطی و آثار هنری قرآنی در تهران در تقاطع خیابان امام خمینی (ره) با خیابان ولی عصر (عج) قرار دارد،ساخت این مجموعه در سال ۱۳۵۴ با عنوان فرهنگسرا در کنار ساختمان مجلس خبرگان فعلی و در ۱۴ متر زیرزمین  در سه طبقه  با مساحت 10 هزار مترمربع آغاز شد که تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی،۲۵ درصد کار انجام شد و پس از  با یک  وقفه ۱۶ ساله، در سال ۱۳۷۳ ادامه ساخت به  دستور مرحوم دکتر حسن حبیبی - معاون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی -رئیس جمهور وقت – تکمیل و تحویل میراث فرهنگی شد.

این مجموعه قرآن‌های دستنویس خطی از قرن چهار تا اواخر قاجار،ظروف و اشیای قیمیتی، تابلوهای معاصر و غیره را در معرض نمایش دارد. همچنین در طبقه منفی یک و دو این موزه، نسخ خطی و ادعیه و آثاری که در فهرست آثار ملی ثبت ملی به ثبت رسیده‌اند، نگهداری می‌شود و در طبقه منفی سه نیز تابلوهای هنری قرآنی به نمایش گذاشته شده است. این موزه از روزهای شنبه تا چهارشنبه در ساعات ۹ تا ۱۶ پذیرای علاقه‌مندان به هنر قرآنی است.

برچسب ها: تدبیر24 ، موزه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها