بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۹۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
مدیر کل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر یکی از علت‌های عود یا رفتن مجدد به سمت مواد را نحوه انتخاب شیوه درمانی بیان و اظهار کرد: اشکالی که در بحث درمان وجود دارد این است که ما سیستم ارجاع در درمان نداریم.
تدبیر24»دکتر محمد عباسی در یک برنامه رادیویی درباره "چرایی نبود الگوی درمانی مناسب برای معتادان" یکی از علت های رفتن مجدد به سمت مواد را نحوه انتخاب شیوه درمانی مطرح کرد و گفت: سیستم های درمانی باید مجهز به روش تشخیص درمان در هر فرد باشد، تا راه های بازگشت مصرف کننده را به حداقل برساند.

وی با بیان اینکه برای درمان معتادان دو الگوی متفاوت پرهیز مدار و دارویی را داریم، گفت: کمپ های ترک اعتیاد از الگوی پرهیز مدار استفاده می کنند. یعنی از زمانی که بیمار به آنها مراجعه می کند و می خواهند از پروتکل درمانی استفاده کنند بدون دارو سم زدایی می کنند.

وی تاکید کرد: این روش درمانی تا حدودی خیلی موفق بوده است. در حال حاضر بیش از 1160 مرکز کمپ اقامتی داریم و در این مراکز سالیانه بیش از صدهزار نفر مراجعه می کنند و تحت درمان قرار می گیرند و خود این کمپ ها توسط گروه های بهبود یافته هایی که از طریق همین کمپ ها ترک کرده اند، اداره می شود.

مدیر کل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر با اظهار به اینکه اعتیاد یک بیماری تک بعدی نیست و ابعاد مختلف اجتماعی، روانی، جسمانی و ژنتیکی دارد، در خصوص روش درمان متذکر شد: لذا الگوی مناسب درمانی برای هر فرد باید مشخص شود و اینگونه نیست که هرکسی که به ماده ای سوء مصرف پیدا کرده به مراکز کمپ مراجعه کند. با توجه به اینکه دلایل مختلفی وجود دارد برای اینکه فرد به مصرف مواد آلوده شود آن دلایل باعث می شود تا انتخاب روش درمانی هم متفاوت باشد.

وی در خصوص اینکه آیا کمپ‌های مجاز ظرفیت درمان معتادان را دارند یا خیر، گفت: باید کمپ ها وجود داشته باشند، چراکه کمپ ها به درمان اعتیاد کمک می کنند  بخصوص اینکه خود بهبود یافته ها این کار را انجام می دهند و دارند تجربه هایی که خودشان در ترک و در درمان داشتند، به دیگران انتقال می دهند.

عباسی در رابطه با سایر روش های درمانی عنوان کرد: کلینیک های سرپایی نیز برای درمان وجود دارد، همچنین مراکز کاهش آسیب را داریم تا افرادی که الان در وضعیت حاضر تمایل به درمان ندارند و نمی خواهند ترک کنند به مراکز کاهش آسیب مراجعه کنند و آنجا خدماتی ارائه می شود و سرویس هایی می گیرند که حداقل باعث می شود معتادی که از مواد پرخطر استفاده می کند به سمت مواد کم خطر هدایت می شود.

وی با بیان اینکه متدهای درمانی که در داخل کشور است مطابق آخرین متدهای درمانی در کل دنیا است، خاطر نشان شد: هر زمانی هر متد جدیدی که بیاید و موفق باشد ما به دنبال آن هستیم تا از آن استفاده کنیم اخیرا هم از پتانسیل کنگره شصت تصمیم گرفتیم که حداقل در مراکز خودمان شروع کنیم و از آن استفاده کنیم.

مدیر کل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر با اظهار به اینکه برای درمان نباید صرفا مراکز را در نظر بگیریم، گفت: درمان چند وجه دارد یک وجه آن دارو درمانی یا سم زدایی است که با دارو یا بدون دارو انجام می شود. قسمت دوم رفتاردرمانی و روان درمانی است و بخش بعدی هدایت اجتماعی است.

وی متذکر شد: درمان اعتیاد سخت و مزمن و طولانی است خوردن قرص مرحله اول است و تازه درمان شروع می شود و برای همین مراکز اقامتی بلند مدت ایجاد شده تا هم رفتار این افراد را درست کنیم و هم خانواده و جامعه را برای پذیرش اینها آماده کنیم، اما متاسفانه هنوز به این سمت نرفته ایم.

عباسی یکی از علت های عود یا رفتن مجدد به سمت مواد را نحوه انتخاب شیوه درمانی مطرح کرد و اظهار داشت: اشکالی که در بحث درمان وجود دارد این است که ما سیستم ارجاع در درمان نداریم و باید برای فردی که نیاز به درمان دارد سیستمی باشد تا تشخیص دهد به کدام روش درمانی باید مراجعه کند و درمان بپذیرد.

وی در رابطه با تامین هزینه های معتادان از طریق بیمه خبر داد: علت اینکه معتاد متجاهر به خیابان رفته و نمی تواند برود درمان کند، این است که نه توانایی جسمی دارد و نه مالی دارد و نه حمایت اجتماعی دارد و نه حمایت خانواده. در تبصره دو قانونی که این مراکز ایجاد شده اند، وزارت رفاه را موظف کرده که هم بیمه و هم درمان بی بضاعت ها رایگان فراهم باشد. بعد از چند سال آیین نامه اش در حال تدوین است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها