بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
انتشار عکس‌های متعدد از استعمال دخانیات توسط ستاره‌ها فوتبال را وارد یک بحران جدید کرد.
تدبیر24»روزنامه شهروند نوشت: «تعارف که نداریم! این برای نخستین‌ بار نیست که صدای قُل‌قُل قلیان در فوتبال ایران بلند شده و دود ناشی از آن فضایی مسموم به وجود آورده است! چند روز قبل عکس قلیان‌کشیدن فرشاد احمدزاده و کمال کامیابی‌نیا در فضای مجازی منتشر شد. بعد نوبت به محسن مسلمان رسید و حالا یک تصویر از قلیان‌ کشیدن وریا غفوری در شبکه‌های اجتماعی دست‌ به ‌دست می‌چرخد! البته این‌ بار هم چون پای بازیکنان استقلال و پرسپولیس در این افشاگری‌ها وسط است،‌ سروصدای مربوط به این قلیان‌کشی‌ها به قدری زیاد است که باعث نگرانی‌های بسیار زیاد شده است. کار به جایی رسیده که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم به این موضوع بسیار حساس ورود کرده و در روزهای آینده باید شاهد برخورد جدی مسئولان با افرادی باشیم که لقب «قلیونی» به نام آنها ثبت شده است!

عمومیت قلیان در جامعه

وقتی در اینترنت درباره قلیان جست‌وجو کنیم به واقعیت تلخ و آمارهایی خواهیم رسید که نشان می‌دهد امروزه بیش از ٨٠‌درصد مردم ایران قلیان می‌کشند. مسأله نگران‌کننده‌تر سرعت حیرت‌انگیز آن بین جوانان و نوجوانان و حتی دختران جامعه است. در چنین شرایطی آنهایی که خیلی به آینده بدبین هستند یک پیام نگران‌کننده با مضمون «هر ایرانی، یک قلیان» می‌دهند. از طرفی کشیدن قلیان در جامعه ما جرم نیست. در اکثر خانه‌ها قلیان وجود دارد و این پدیده به جدی‌ترین و دم‌دست‌ترین تفریح ایرانی‌ها تبدیل شده است. در چنین شرایطی هر کسی قهوه‌خانه، سفره‌خانه و کافه سنتی یا مغازه فروش قلیان و زغال و تنباکو و... داشته باشد به عبارتی خیلی ساده نانش در روغن است. همین محبوبیت بسیار زیاد قلیان بین مردم ایران باعث شده است تعداد قهوه‌خانه‌ها و مراکزی که در آن قلیان به مشتریان ارایه می‌شود سر به فلک بکشد و خیلی بیشتر از آن چیزی باشد که هر کسی تصور آن را می‌کند.

فوتبالیست‌های دودی

قلیان ریشه فرهنگی و تاریخی در جامعه ایران هم دارد و در تمام سالیان گذشته برنامه‌ریزی‌های زیادی برای حذف آن صورت گرفته است اما هیچ‌وقت این پروژه با موفقیت اجرایی نشده است. به همین‌ خاطر همه قلیان می‌کشند و فوتبالیست‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها درست است که ورزشکار هستند و اصلا هیچ سنخیتی بین ورزش و قلیان و دود وجود ندارد اما به قول خداداد عزیزی بیش از ٩٠‌درصد فوتبالیست‌های ایرانی قلیان‌کش هستند و آن ١٠‌درصد دیگر سیگار و مخدرهای دیگر علاوه بر قلیان مصرف می‌کنند! ضمن این‌ که در سال‌های اخیر اخباری درباره استعمال سیگار، ‌شیشه،‌ گل و حشیش بین فوتبالیست‌ها و همچنین استفاده از ترامادول بارها و بارها منتشر شده است.

قلیان در آیین‌نامه انضباطی جایی ندارد!

در آیین‌نامه انضباطی کنونی فوتبال ایران‌ هیچ اشاره صریحی به تخلف استعمال دخانیات نشده است اما در آیین‌نامه جدید در بخش جرایم برای آن دسته از اهالی فوتبال که در محوطه برگزاری مسابقات و تمرینات تیم‌ها اقدام به کشیدن سیگار و دخانیات می‌کنند، جرایم و تنبیهات قابل توجهی در نظر گرفته شده است. در سال‌های اخیر البته کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال مرجع رسیدگی به تخلفات مربوط به استعمال دخانیات و قلیان از سوی فوتبالیست‌ها در شرایطی بوده که خبر یا تصویری در این زمینه منتشر شده باشد. اخیرا هم بعد از افشاگری‌ها و فیلم و تصاویر منتشر شده درباره قلیان‌ کشیدن فوتبالیست‌ها،‌ کمیته اخلاق رسما به پرونده این تخلفات ورود کرده است. البته در آیین‌نامه این کمیته هم هیچ بند مشخص و واضحی درباره غیر قانونی بودن مصرف قلیان و دخانیات وجود ندارد. منتهی کمیته اخلاق برای پرونده‌هایی مانند خالکوبی،‌ انتشار عکس با بانوان بی‌حجاب،‌ انتشار عکس با ظاهر نامتعارف فوتبالیست‌ها و... از این بند مخصوص «هر رفتار و اعمالی که تمامیت فوتبال را در منظر عمومی مخدوش کند» استفاده می‌کند و بر اساس آن برای افراد متخلف تنبیه در نظر می‌گیرد. با این وجود این آیین‌نامه نیاز جدی به بازنگری و اصلاح و به‌ روز شدن دارد. از یک طرف کمیته اخلاق وظیفه‌اش رسیدگی به پرونده‌های این‌چنینی است اما از طرف دیگر قانون کاملا مشخصی برای برخورد با متخلف وجود ندارد.

انتشار عکس فوتبالیست‌های قلیانی در فضای مجازی

حدود ٥‌ سال پیش برای نخستین‌ بار این مسأله در فوتبال ما به‌ صورت جدی مطرح شد و مردم با عمق فاجعه با افشاگری‌هایی که از استعمال قلیان توسط بازیکنان تیم امید در کیش انجام شد، روبه‌رو شدند. از همان موقع محسن مسلمان و پیام صادقیان که متهمان اصلی این پرونده بودند، هر گونه حضور در سفره‌خانه هتل را تکذیب کردند. از آن روز به بعد چند باری افشاگری‌هایی درباره قلیان‌ کشیدن فوتبالیست‌ها در مقاطع زمانی مختلف مطرح شد و نفرات بسیار زیادی به کمیته اخلاق احضار شدند. این رسیدگی‌ها البته باعث نشد استعمال قلیان توسط فوتبالیست‌ها متوقف شود و ادامه‌دار بودن این روند بد،‌ بحران روزهای اخیر را به وجود آورد که تصاویر ستاره‌های سرشناس هنگام کشیدن قلیان در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است. فرشاد احمدزاده،‌ کمال کامیابی‌نیا،‌ وریا غفوری، ‌محسن مسلمان،‌ مهدی رحمتی،‌ حنیف عمران‌زاده و... سرشناس‌ترین ستاره‌هایی هستند که انتشار عکس و فیلم آنها در حال کشیدن قلیان سروصدای زیادی در محافل ورزشی در مقاطع زمانی مختلف به راه انداخته است و با شرایط کنونی این انتظار وجود دارد که شاهد انتشار عکس قلیان بازیکنان دیگر فوتبال ایران هم باشیم.

فتوشاپ است!

بعد از بازی رفت پرسپولیس مقابل الهلال وقتی تصویر فرشاد احمدزاده و کمال کامیابی‌نیا در سفره‌خانه منتشر شد،‌ آنها با تکذیب کشیدن قلیان اعلام کردند که تصویر منتشرشده فتوشاپ بوده و برای ضربه‌ زدن به آنها این افشاگری دروغ انجام شده است. وریا غفوری، ستاره استقلال هم در مصاحبه‌ای به انتشار عکسش‌ با قلیان این گونه واکنش نشان داد: «زمانی که این عکس‌ها را دیدم از ته دل خندیدم و البته تأسف خوردم برای کسانی که سوژه پیدا نمی‌کنند و می‌خواهند حاشیه درست کنند که البته قطعا موفق نمی‌شوند. واقعا این عکس خنده‌دار است و نمی‌دانم فتوشاپ از این تابلوتر هم می‌شود؟ خنده‌دار است که حتی بخواهم در مورد آن توضیح بدهم. شلنگ را در دماغ من کرده‌اند و می‌گویند عکس برای خودت هست.»

محسن مسلمان نیز که بارها و بارها قلیان کشیدن را در مصاحبه‌های مختلف تکذیب کرده بود، حالا با انتشار فیلم قلیان‌ کشیدن خودش روبه‌رو شده است. در بین تمام فوتبالیست‌ها البته صادقانه‌ترین حرف را مهدی کیانی، کاپیتان تراکتورسازی زد که گفته بود گاهی‌ اوقات تفننی قلیان می‌کشد. موضوع مهم اما اینجاست که تکذیب‌ کردن واقعیت این عکس‌ها توسط فوتبالیست‌هایی که میلیون‌ها طرفدار دارند، طبیعی است! آنها در شرایطی قلیان‌ کشیدن و این تصاویر را تکذیب می‌کنند که واقعیت مصرف قلیان بین فوتبالیست‌هایی که به خاطر فلسفه ورزش و الگو بودن خود به هیچ‌ عنوان نباید قلیان بکشند،‌ فتوشاپ نیست!

ورود دادستان تهران

جعفری دولت‌آبادی با ذکر این نکته که باید از عرضه قلیان در اماکن عمومی جلوگیری شود، گفت: متاسفانه امروزه ضرب‌المثل قدیمی که «دود از کنده بلند می‌شود» به تدریج مستحیل شده و با توجه به اقبال جوانان و برخی ورزشکاران نسبت به استعمال قلیان، باید گفت امروزه دود از قلیان برخی ورزشکاران و جوانان بلند می‌شود.»

کمیته اخلاق ورود می‌کند

ریشه‌کن‌ کردن مصرف قلیان موضوعی نیست که وظیفه مدیران فدراسیون فوتبال باشد و تصمیم و برنامه‌ریزی‌ای است که باید در سطح کلان از سوی مسئولان کشوری مرتبط با این پرونده مهم انجام شود. در این میان البته هر فوتبالیستی که گاف بدهد پایش به کمیته اخلاق باز خواهد شد. مرتضی تورک، رئیس کمیته اخلاق هم اخیرا به‌ صراحت درباره قلیانی‌ها این صحبت‌های بسیار مهم را مطرح کرد و گفت: «رفتار غیر حرفه‌ای نظیر استعمال قلیان و مواد مخدر به دور از شأن یک فوتبالیست حرفه‌ای است و در فوتبال کشور به هیچ وجه جایگاهی ندارد و در صورت مشاهده این‌ گونه رفتارهای خلاف و غیر حرفه‌ای، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال بدون هر گونه مماشات، به شدت با خاطیان برخورد کرده و محرومیت‌های سنگینی را اعمال خواهد کرد. رفتارهایی مانند کشیدن قلیان، استعمال دخانیات و مواد مخدر، چاقوکشی که توسط اراذل و اوباش، مجرمان و زندانیان خطرناک مشاهده می‌شود به هیچ عنوان در شأن و زیبنده بازیکنان حرفه‌ای فوتبال نیست. بنابراین به بازیکنان فوتبال و اهالی ورزش توصیه می‌کنم از این قبیل رفتار و شب‌زنده‌داری‌ها در قهوه‌خانه‌ها و پاتوق‌هایی که دام شیطان است، پرهیز کنند.»

گزارش قلیانی‌ها، روی میزم است

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال: عکس‌ و فیلم‌های منتشر شده از برخی بازیکنان در فضای مجازی که در حال قلیان کشیدن هستند، دو موضوع متفاوت دارد. یکی این‌ که گزارشش الان روی میز من قرار دارد و یکی هم این‌ که فتوشاپ است. اگر کمیته اخلاق فتوشاپ تشخیص بدهد، هم شلاق و هم حبس در انتظار مجری آن است اما اگر این نباشد فرق می‌کند و تشخیص ما درباره اتفاق آخری که در جراید آمده، این است. به‌ جز قلیان البته بحث‌های دیگر هم هست. در حال‌ حاضر که ترامادول دوپینگ است و اگر کسی این را مصرف کند و آزمایش او مثبت اعلام شود، محروم خواهد شد. قلیان هم بحث پیچیده‌ و بحث باشگاه‌ها،‌ خانواده‌ها و فرهنگ مردم است. اکنون در کشور ما قهوه‌خانه‌هایی وجود دارد که داخل آنها مردم قلیان می‌کشند. باید یک جا جلوی این گرفته شود و پس از آن این جلوگیری در باشگاه‌ها و فوتبال هم اعمال شود. به‌جز این هم اگر گزارشی از مصرف بازیکنی به کمیته اخلاق برسد، قطعا این کمیته با این موضوع برخورد خواهد کرد. الان هم پرونده‌هایی که روی میز کمیته اخلاق است، برخوردهای متفاوتی با آنها شده است.»

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها