بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۹۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: باید برای درآمدزایی تلاش کنیم که یکی از راه‌های آن مالیات بر ارزش افزوده است که کاملا صحیح است و من به جد پیگیر تساوی سهم دولت و شهرداری‌ها از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده هستم و این موضوع را در مرحله اول در کمیسیون عمران پیش بردم که تا همین دو هفته اخیر نیز در این کمیسیون مطرح بود. اما معلوم نیست که این پیشنهاد وقتی به صحن برود، چه بر سر آن می‌آید.
تدبیر24»محمدعلی افشانی در همایش شوراها و شهرداران خوزستان که پنجشنبه شب گذشته در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: نهاد شورا باید برای همه ما به عنوان یک نهاد اجتماعی نوپا بسیار حائز اهمیت باشد و همه در راستای تقویت این نهاد به مثابه یک وظیفه دینی و ملی عمل کنیم. 

  
وی تصریح کرد: همه و به ویژه اعضای شوراها به این نکته توجه کنند که شورا نهادی نیست که یک روز با برگزاری انتخابات و آمدن پای صندوق‌های رأی در آن کسب رأی کنیم. بلکه شورا معادل هزینه هنگفت و سرشاری است که بشریت در طول تاریخ برای تشکیل آن پرداخته است. 

 
معاون عمرانی وزیر کشور ادامه داد: میلیون‌ها انسان به خاک و خون کشیده شدند. به اسارت رفتند و به زندان افتادند تا به همه حکام تاریخ ثابت کنند اداره امور کشور با خرد جمعی بهتر از خرد فردی است. بنابراین اگر کسی در این مسیر گام برندارد، معنای آن درک نامناسب از شورا و جایگاه شورا است. 

  
افشانی ایجاد اعتماد در مردم را تنها راه تقویت اجتماعی و نوپای شوراهای شهر و روستا دانست و خطاب به اعضای شوراهای شهر عنوان کرد: ترجیح منافع مردم بر منافع شخصی، خانوادگی، جناحی و گروهی تنها راه تقویت این نهاد است. به عنوان یک وظیفه انسانی، بشریت هزینه سنگینی برای تشکیل این نهاد پرداخت و اگر شما اعضای شورا به گونه‌ای رفتار کنید که موجب سلب اعتماد مردم از شوراها شود، خون میلیون‌ها انسان را پایمال کرده‌اید. 

  
وی با بیان اینکه مدیران ما باید بدانند تقویت نهاد اجتماعی و نوپای شوراها یک وظیفه انسانی، دینی و ملی است، گفت: باید مبنای رفتار و عمل خود را بر قانون، رعایت حقوق انسان‌ها و یا به عبارتی حق آدمی و تعامل بر احقاق حقوق مردم بگذاریم. اگر مبنای رفتار ما قانون باشد، معضلات موجود رخ نمی‌داد و نمی‌دهد. 

  
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: اگر بخواهیم در همان مسیر گذشته حرکت کنیم و تنها به صورت زبانی کار کنیم، باید خداوند را شکر کنیم که امسال ما بهتر از سال آینده است. تنها زمانی می‌توان روی مشارکت مردم حساب کرد که مردم به ما اعتماد داشته باشند. در تعاریف موجود، سرمایه شامل سه بخش، سرمایه انسانی، سرمایه فیزیکی و سرمایه اجتماعی است و اعتماد مردم نیز مهمترین شاخص سرمایه اجتماعی گفته شده است. 

 
افشانی با تأکید بر اهمیت جلب اعتماد و همراهی مردم در حل مشکلات بیان کرد: در صورتی که مردم به ما اعتماد کنند، برای حل مشکلات خود و مشکلات شهر نیز مشارکت خواهند کرد. نباید هیجوقت فکر کنیم که از مردم بهتر می‌فهمیم. مردم همه چیز را به خوبی می‌فهمند و حتی از ما بهتر می‌فهمند. چنین نیست که فکر کنیم به گونه‌ای رفتار خواهیم کرد که کسی متوجه نمی‌شود. 

  
وی ادامه داد: مردم رفتار و عملکرد ما را قضاوت می‌کنند و هرچه به زبان بگوییم را مردم نمی‌پذیرند، بلکه به عمل ما نگاه می‌کنند. عمل آدم‌ها بیانگر اعتقادات و باورهای درونی آنها است. از زبان همه چیز برمی‌آید. اگر مردم متوجه شوند که ما برای حل مشکلات آنها گام برمی‌داریم، در این زمینه ما راه همراهی خواهند کرد. 

  
معاون وزیر کشور با اشاره به ارقام و آمار اعلام شده از بودجه‌های شهرداری‌های خوزستان توسط معاون عمرانی استانداری در این همایش اظهار کرد: از شنیدن این اعداد و ارقام، آن هم برای استانی که تقریباً حیات کشور به آن وابسته است، متأثر شدم. تمام درآمد محقق شده خوزستان کمتر از نصف درآمد محقق شده شهرداری شیراز در سال گذشته است که کل درآمد محقق شده اداره این شهر در سال گذشته 3500 میلیارد تومان بود.


افشانی ادامه داد: اگر فکر کنیم که دولت با این پول‌ها مشکل شما را حل می‌کند که این مشکلات حل نمی‌شود. باید تلاش کنیم تا ببینیم چگونه می‌توان درآمدزایی کرد که یکی از راه‌های آن مالیات بر ارزش افزوده است که کاملا صحیح است و من به جد پیگیر تساوی سهم دولت و شهرداری‌ها از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده هستم و این موضوع را در مرحله اول در کمیسیون عمران پیش بردم که تا همین دو هفته اخیر نیز در این کمیسیون مطرح بود. اما معلوم نیست که این پیشنهاد وقتی به صحن برود، چه بر سر آن می‌آید. اما باز هم مشکلات شهرداری‌های ما حل نمی‌شود. مشکل شهرداری‌های ما تنها زمانی حل می‌شود که در مردم، باور اعتماد به شورا و شهرداری را ایجاد کنیم و مردم هم در کنار ما قرار بگیرند و بدانند که پولی که پرداخت می‌کنند، درست هزینه می‌شود.

  
وی هزینه‌کرد بهینه منابع مردم را یکی از مهمترین عوامل در جلب اعتماد مردم به شورا و شهرداری عنوان و با اشاره به مشکلات ناشی از تغییر و دستکاری در طرح‌ها جامع تفصیلی تصریح کرد: در شورای عالی معماری و شهرسازی، ساعت‌ها برای تصویب یک طرح جامع تفصیلی زمان می‌گذاریم، اما بعد به راحتی این طرح کنار گذاشته می‌شود. یعنی به معنای واقعی کلمه ارزش‌های زیست‌محیطی شهر به تاراج و حراج می‌رود و این برخلاف تعریف توسعه پایدار است. 

  
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: آنچه که امروز در شهرهای ما رخ می‌دهد، فروش حقوق نسل‌های آینده و فروش ارزش‌های زیست‌محیطی شهر است. از شما می‌خواهم که با تمام توان به قانون مسلط شوید. ظرفیت‌های قانونی برای شما درآمدزا است. 

  
افشانی عنوان کرد: در قانون بودجه امسال یک بند وجود دارد که شامل استفاده از صندوق توسعه ملی است و چند هزار میلیارد پول در آن لحاظ شده، آیا اصلا به این بند فکر کرده‌اید. اصلا یادمان رفته که در قانون بودجه چنین فرصتی برای ما قرار داده‌اند. ظرفیت‌های قانونی برنامه ششم و قانون بودجه را مطالعه کنید، فرصت‌های زیادی در آن وجود دارد که به خوبی می‌توان از آن استفاده کرد. 

وی در ادامه با اشاره به مشکلات ناشی از تغییر و دستکاری در طرح‌های جامع تفصیلی گفت: ساعت‌ها برای تصویب یک طرح جامع تفصیلی زمان می‌گذاریم، اما بعد به راحتی این طرح کنار گذاشته می‌شود. یعنی به معنای واقعی کلمه ارزش‌های زیست‌محیطی شهر به تاراج و حراج می‌رود و این برخلاف تعریف توسعه پایدار است.


معاون وزیر کشور همچنین با بیان اینکه شهر اهواز برای تکمیل پروژه مترو باید از فاینانس استفاده کند، خطاب به اعضای شوراها و شهرداران حاضر در این همایش گفت: در اسفندماه سال گذشته برای اجرای خط دو پروژه قطار شهری شیراز مصوبه 770 میلیون دلار را گرفتیم. بنابراین باید ظرفیت‌های قانونی را به خوبی بشناسیم. طی 35 سال کار با شهرداری‌ها و شوراها دریافته‌ام که یکی از علل اختلاف میان شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی عدم اطلاع از قانون است. ما مشکل قانون نداریم بلکه مشکل اجرا و تسلط بر قانون را داریم. 

  
معاون وزیر کشور با تأکید بر لزوم تسلط شوراها و شهرداری‌ها بر قوانین بیان کرد: طرح‌های جامع تفصیلی و طرح‌های هادی را باید جدی گرفت. نباید این طرح‌ها تا این حد دستکاری شوند زیرا در این صورت سرانه‌ها به هم می‌ریزد، همه حقوق مردم ضایع می‌شود و در آخر هیچ استفاده‌ای از آن نخواهد شد. 

  
افشانی با اشاره به تأثیر بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بر مجموع شهرداری‌ها گفت: استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرداری‌ها را باید جدی گرفت و دنبال کرد زیرا خیلی کمک‌کننده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها