بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۹۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
دو نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد هستند که نه‌تنها باید به سخنان و کنایه‌های اخیر فتاح به روحانی در مورد حذف یارانه‌ها و سپردن مسئولیت آن به کمیته امداد، بی‌اعتنا بود، بلکه به نظر می‎رسد فتاح برای حمله به دولت چنین سخنانی را مطرح کرده است.
تدبیر24»"به آقاي روحاني گفتم از چه مي‌ترسيد که يارانه‌ها را قطع نمي‌کنيد، الان که رأي گرفته‌ايد و دور بعدي رياست‌جمهوري هم که نيستيد، من مسئوليت قطع يارانه‌ها را مي‌پذيرم، بگذاريد فحش آن را به من بدهند." این حرف‌ها را پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی، در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اعلام کرد تا بار دیگر نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند.

پرویز فتاح، که از سال 94 تاکنون ریاست کمیته امداد امام خمینی را بر عهده گرفته است، علاوه بر مباحث مربوط به کمیته امداد و موضوع فقر، معمولاً به مباحث سیاسی هم ورود پیدا می‌کند تا جایی که حتی در گمانه‌زنی‌ها نامش به‌عنوان یکی از کاندیداهای اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96مطرح می‌شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) که در دوران مدیریت احمدی‌نژاد، ریاست وزارت نیرو را بر عهده داشت، مدت‌ها است که سعی دارد تا خود را به‌عنوان مهم‌ترین متولی رفع فقر در کشور اعلام کند. البته منکر خدمات خوب فتاح در کمیته امداد نمی‌شویم اما به نظر می‌رسد که فتاح بیش از آنکه دغدغه رفع فقر و کمک به محرومین را داشته باشد، گویا دغدغه‌ی سیاست دارد. 

از سوی دیگر، فتاح با اظهارات اخیرش در خصوص موضوع حذف یارانه‌ها و مخاطب قرار دادن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان، گویی خود را سپر کرده است تا همه مشکلات کشور را به جان بخرد؛ البته که کسی منکر حذف یارانه‌ها به دلیل پیامدهای منفی که دارد نیست، اما به نظر می‌رسد آقای فتاح فراموش کرده‌اند که سنگ بنای یارانه در دوران مدیریتی فردی گذاشته شد که فتاح به‌عنوان وزیر در کنارش همکاری می‌کرد. فتاح از روحانی خواسته تا یارانه‌ها را حذف کند و اگر قرار کسی فحش بخورد، او حاضر است تا سیبل این حملات و توهین‌ها باشد. 

اکنون اما؛ جدای از اینکه آیا کمیته امداد صلاحیت دارد که بتواند متولی پرداخت یارانه‌ها به دهک‌های پایین جامعه باشد یا نه، به نظر می‌رسد فتاح این سخنان را بیشتر برای حمله به دولت و شخص رئیس‌جمهور مطرح کرده است؛ نه از سر دلسوزی برای کشور و فقرا.

محمدرضا بادامچی، عضو کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، و با اشاره به سخنان اخیر پرویز فتاح در خصوص حذف یارانه‌ها و قبول مسئولیت این کار از سوی خودش(کمیته امداد)، گفت: معتقدم این سخنان قابل‌اعتنا نیست؛ مجلس و دولت باید به این موضوع رسیدگی کنند و تصمیم بگیرند نه آقای فتاح، زیرا سخنان ایشان در تصمیم‌گیری‌های که در این خصوص می‌شود قابل‌اعتنا نیست.

بادامچی ادامه داد: اینکه دولت بخواهد پرداخت یارانه‌ها را حذف کند و متولی آن را دستگاه دیگری قرار بدهد، باید طی یک‌ فرایند قانونی تصمیم‌گیری و اجرا شود و نمی‌توان به‌راحتی در مورد آن نظر دارد. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه پرداخت یارانه‌ها چاله‌ای است که در گذشته برای کشور کنده شده است، تصریح کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در مورد حذف یا ادامه پرداخت یارانه‌ها نیازمند کار کارشناسی و دقیق است. پرداخت یارانه‌ها معضلی است که باید حل شود، البته دولت نیز تدریجاً وارد این موضوع شده است.

بادامچی ادامه داد: هیچ فرد و نهادی مخالف پرداخت یارانه به دهک‌های پایین جامعه نیست، حتی در برنامه ششم توسعه نیز عنوان شده است که دریافتی دهک‌های پایین تا 3 درصد نیز افزایش پیدا کند. همه مسئولین انتقاد دارند که چرا به دهک‌های بالا که از لحاظ توان مالی در سطح خوبی قرار دارند یارانه پرداخت شده است، اتفاقی که متأسفانه در دولت گذشته بنای آن نهاده شد. دولت اکنون تدریجاً در حال قطع یارانه‌ دهک‌های بالای جامعه است.

در همین رابطه، سهیلا جلودار زاده، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ و در واکنش به سخنان اخیر رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت:  این سخنان تا حدودی یادآور نوع برخوردی است که در دولت قبل انجام می‌شد. فراموش نمی‌کنیم که یارانه‌ها در دولت نهم و دهم و تحت عنوان آوردن نفت بر سر سفره‌های مردم، صورت گرفت؛ و قرار بود یارانه‌ها ترمیم افزایش قیمت انرژی و آب و برق باشد. 

جلودار زاده ادامه داد: اینکه ما خیلی از ساختارهای به حق جامعه را ناحق کنیم اصلاً نه شجاعت است و نه اقدام مثبت. اگر کمیته امداد حضرت امداد می‌خواهد مشکل نیازمندان را حل کند و به خودکفایی برساند، باید راهکارهای دیگری را نیز پیگیری کند. اکنون زنان سرپرست خانوار زیادی هستند که اگر اشتغالی هم برای آنان انجام می‌گیرد از نوع دادن "وام" است؛ یعنی زمانی که فرد تحت پوشش کمیته وام را می‌گیرد از تحت پوشش خارج می‌شود. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس آمادگی کامل برای بررسی پرداخت یا عدم پرداخت یارانه‌ها را دارد، خاطرنشان کرد: اما من با سواد کمی که دارم و بررسی‌های که انجام دادم، معتقدم که پیشنهاد آقای فتاح شدنی نیست و این سخنان بیشتر برای حمله به دولت بوده است تا ارائه یک راه‌حل برای حل مشکلات مردم نیازمند. 

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی ادامه داد: بالاخره سخنان و پیشنهاد آقای فتاح یک کار امتحان نشده است، اما اگر با هدف سیاسی این سخن را گفتند باید بدانند که منجر به خیریتی برای افراد تحت پوشش جامعه نمی‎شود. اکنون دولت در شرایط اقتصاد مقاومتی است و در این شرایط  نمی‌تواند که بودجه یارانه را به کمیته امداد بدهد تا کمیته مسئولیت توزیع را بر عهده بگیرد.

سهیلا جلودارزاده با بیان اینکه بنده یک راه‌حل برای آقای فتاح و تمامی نهادهایی که همچون کمیته امداد هستند، دارم، گفت: به نظرم مرحله اول که "تحت پوشش ‌قرار گرفتن" و "فقرزدایی" است را کمیته امداد باید انجام دهد؛ مرحله "توانمندسازی روحی" و آموزش "مهارت‌های زندگی" و فنی و حرفه‌ای" را وزارت تعاون بر عهده بگیرد؛ در آموزش فنی و حرفه‌ای مسئولیت آموزش زیر نظر بهزیستی انجام شود و مسئله اشتغال این قشر از جامعه هم در وزارت تعاون با استفاده از ستاد اشتغال خانگی و تعاونی‌ها انجام شود؛ در نهایت هم با هماهنگی‌های وزارت بازرگانی می‌توان زمینه ایجاد اشتغال آنان را در کارخانه‌‌ها فراهم کرد. این فرایند باید با همکاری نهادها صورت بگیرد تا سریعاً به نتیجه مطلوب برای اقشار ناتوان و کم درآمد جامعه رسید.
برچسب ها: تدبیر24 ، سخنان فتاح
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها