بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
نام حراج بلک‌فرایدی(جمعه سیاه خرید) را تا چند سال پیش در ایران نمی‌شناختیم، ویدیوهای جنجالی برای خرید تلویزیون یا لپ‌تاپ که با دعوا و زد و خورد و دخالت پلیس تمام می‌شد یا خبرهای داغ درباره فروش‌های میلیاردی فروشگاه‌های بزرگ این روز را برای ما در ایران هم جالب کرده است.
تدبیر24»در سال‌های اخیر بازارهای آنلاین و سنتی ایران هم از این مدل برای فروش بیشتر استفاده کرده‌اند. اما بلک فرایدی چیست و چرا اینهمه سال برای خریداران و فروشندگان همچنان جذاب مانده است؟

اولین جمعه بعد از جشن شکرگزاری در بیش از 50 کشور در جهان حراجی متفاوت برگزار می‌شود. بسیاری از فروشگاه‌ها در این روز که یکی از جمعه‌های ماه نوامبر است، قیمت اجناس خود را به شکل استثنایی و باورنکردنی پایین می‌آورند. بسیاری از مردم برای رسیدن بلک فرایدی(Black Friday) لحظه‌شماری می‌کنند و سعی می‌کنند خریدهای خود را به این روز موکول کنند. این حراج از ایده "فروش بیشتر با قیمت مناسب تر" بوجود آمد. فروشگاه ها می‌خواستند کالاهای خود را سریع‌تر بفروشند و خود را برای سال جدید آماده کنند برای همین این حراج را ابداع کردند تا مشتریان را برای خرید بیشتر به مغازه‌های خود بکشانند.تا چند سال پیش ویدیوهای جنجال در والمارت و صف‌های طولانی در لندن برای خریدهای بلک فرایدی موضوع رسانه‌ای داغی بود. البته هنوز هم فروشگاه‌ها چنین روزی با ازدحام روبرو هستند اما فروشگاه‌های آنلاین به شکل محسوس از این ازدحام کم کرده‌اند. در چند سال گذشته بیش از خبر درگیری و زدوخورد در والمارت، موضوع فروش‌های غیر قابل تصور سایت‌های آنلاین مثل آمازون یا علی بابا سوژه رسانه‌ها بوده است.

در این سال‌ها استفاده از شیوه فروش بلک فرایدی به فروشنده‌ها کمک کرده است تا بتوانند کالاهای قدیمی خود را به راحتی بفروشند. مردم در انتظار حراج هم، از همه این پیشنهادات استقبال می‌کنند و هر سال به رقم فروش در روز بلک فرایدی اضافه می‌کنند. طبق آمارهای منتشر شده سال گذشته آمازون از همه فروشگاه‌های مطرح مثل والمارت یا تارگت بیشتر فروخته است. مردم دنیا سال گذشته تنها 655 میلیارد دلار در این روز آنلاین خرید کردند. فروشگاه اینترنتی علی بابا هم طی چند سال اخیر توانسته رکورد فروش اینترنتی خود را درست هم‌زمان با روز بزرگ خرید یعنی بلک‌فرایدی بشکند. این فروشگاه در سال 2014 با 9میلیارد دلار فروش در راس همه فروشگاه‌ها قرار داشت و امسال لس‌آنجلس تایمز پیش‌بینی کرده است که این فروشگاه اینترنتی در روز بلک‌فرایدی یعنی 3 آذرماه امسال بیش از 20 میلیارد دلار فروش داشته باشد.

کشورهای اسلامی نیز از این روز برای گسترش بازار اینترنتی خود استفاده کرده‌اند، جالب است بدانید در سال 2014 بلک فرایدی را فروشگاه اینترنتی سوق در امارات معرفی کرد و با 10 هزار پیشنهاد خرید توانست میلیون‌ها خریدار را به فروشگاه خود بکشاند.

Daraz.pk هم یکی از فروشگاه‌های موفق در پاکستان است که اولین فروش 25 میلیارد دلاری خود را در روز بلک‌فرایدی2015 کسب کرده است. این وب سایت با بیش از 9 میلیون کاربر، قوی‌ترین فروشگاه اینترنتی پاکستان است و برای اولین بار از بلک فرایدی به عنوان روشی برای افزایش فروش خود استفاده کرده است. 20درصد از جمعیت پاکستان، کاربر اینترنت هستند. بعد از این فروشگاه موفق بسیاری از فروشگاه‎های اینترنتی در پاکستان از این شیوه الگوبرداری کردند. و به دنبال آن 19 فروشگاه اینترنتی دیگر کمپین‌هایی را در روز بلک‌فرایدی راه انداختند.

یکی از فروشگاه‌های اینترنتی در ایران هم چند سالی است با تبلیغات وسیع سعی دارد این حراج را به عادت‌های مردم ایران تبدیل کند. این فروشگاه سال پیش اعلام کرده بود که تنها در چند دقیقه اول حراج خود میزبان بیش از یک میلیون کاربر بوده است. بسیاری از فروشگاه‌های شهر تهران هم این مدل را به تبعیت از این فروشگاه آنلاین اجرا کرده‌اند. علاقمندان به تجارت الکترونیک معتقدند این حراج به تکنیکی برای رشد بازار آنلاین تبدیل شده است و ایرانیان هم در حال بومی‌سازی این روش هستند. اما نکته‌ای که در این زمینه نباید فراموش کرد، توجه به کیفیت و ارائه خدمات مناسب به مشتریان است که این فروشگاه‌ها برای ارائه خدمات هنوز در ابتدای راه هستند و لازم است تا آمادگی بیشتری برای مواجهه با خیل عطیمی از مشتریان کسب کنند. ایجاد فرصت برابر برای خرید محصولات با قیمت مناسب مهمترین مزیت این فروشگاه‌های اینترنتی است، اینکه همه مردم در شهر و روستا این امکان را خواهند داشت تا بتوانند کالای مورد نظر خود را با قیمتی مناسب تهیه کنند. باید دید آیا بلک‌فرایدی در ایران هم همه‌گیر می‌شود یا خیر؟!

برچسب ها: تدبیر24 ، جمعه سیاه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها