بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۹۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
ماجرای طولانی‌شدن معرفی وزیرعلوم در دولت دوازدهم و عدم‌معرفی بهنگام با بقیه وزرای کابینه دوازدهم نقطه‌عطفی در تاریخ معرفی وزراست.
 تدبیر24»تا به‌حال مشابهش را سراغ نداشتیم که کابینه‌ای را معرفی کنند، اما برای یکی از وزارتخانه‌ها وزیر معرفی نشود. عدم‌معرفی وزیرعلوم و طولانی‌شدن روند معرفی نشان از این دارد که رئیس‌جمهور یگانه تصمیم‌گیر در این زمینه نیست و مشورت در این زمینه الزامی است. ضمن اینکه حساسیت‌هایی هم پیرامون این وزارتخانه وجود دارد. در کل با توجه به همه‌ این مسائل، انتخاب وزیرعلوم با تاخیر زیادی صورت گرفت. البته در زمان معرفی کابینه نام دکتر علی خاکی‌صدیق مطرح شد که برای تصدی وزارت‌علوم در نظر گرفته شده بود، ولی بعدها خبر انصرافشان را شنیدیم. البته ‌اینکه انصراف داده‌اند یا از معرفی‌شان منصرف شده‌اند، ابهامی است که مشخص نیست چه عواملی باعث انصراف نامبرده شده یا به عبارت دیگر، چرا از معرفی وی منصرف شدند؟ در صحبتی که شخصا با دکتر خاکی صدیق داشتم، ظاهرا صحبتی در باب انصراف نداشته‌اند و انصراف هم نداده‌اند! به‌هر‌حال ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد. از طرف دیگر طولانی‌شدن مدت معرفی وزیر به مدت دو ماه پس از تشکیل کابینه جدید، نشان‌دهنده وجود برخی مسائل خاص است که شاید خیلی در جریان آن نباشیم و براساس تحلیل و حدس و گمان موضوع را ارزیابی کنیم. اما آنچه هست، امیدواریم در این زمینه شفاف‌سازی صورت بگیرد و اعلام شود چه موانع و مشکلاتی وجود داشته که وزیر سر وقت خود معرفی نشده است. به‌نظر می‌رسد مسائلی بر سر راه معرفی وزیرعلوم به‌رغم درنظرگرفتن افرادی برای تصدی این وزارتخانه وجود داشته که ما فعلا از آن اطلاع دقیقی نداریم، اما ظاهرا بر سر گزینه‌های آقای روحانی وحدت‌نظر وجود نداشته و موافقیت همه‌جانبه نبوده و به همین دلیل روند انتخاب وزیرعلوم طولانی شده است. درباره معرفی آقای منصور غلامی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم، از آنجا که از یک دانشگاه درجه دو انتخاب شده‌اند که اطلاعات چندانی از ایشان در دسترس نیست، نمی‌توانیم با قاطعیت در مورد تفکر، اندیشه و برنامه‌هایشان صحبت کنیم. آنچه از سوابق ایشان برمی‌آید، نشان می‌دهد در دوران اصلاحات رئیس دانشگاه بوعلی بوده‌اند و مجددا در دوران آقای روحانی هم به همین سمت برگزیده می‌شوند. این نشان می‌دهد که به‌هرحال آقای غلامی حداقل‌هایی به‌لحاظ فکری و اندیشه‌ای درباره همراهی دولت داشته که معرفی شده‌اند؛ یعنی قطعا و یقینا با دولت همراه هستند و در مجموع مخالف تفکر حاکم بر دولت نیستند. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایلی که باعث شد آقای روحانی به سمت چهره‌های خیلی معروف برای وزارتخانه علوم نرود، حساسیت روی برخی چهره‌هاست که اگر چهره شناخته‌شده معرفی می‌شد، قطعا حساسیت‌ها هم بیشتر می‌شد. شاهد بودیم در چهارسال گذشته وزارت علوم با چه وضعیتی مواجه بود و در خیلی از موارد با سرپرست اداره شد. یک‌بار وزیرش استیضاح شد و وزرای پیشنهادی هم موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نمی‌شدند. درواقع دکتر روحانی با چنین وضعیتی مواجه بوده و شاید با معرفی آقای غلامی به‌عنوان وزیرعلوم که چهره نه‌چندان معروفی در عرصه سیاسی است، می‌خواستند از شدت حساسیت‌ها کاسته شود. یادآوری این نکته هم خالی از لطف نیست که در گذشته یکی، دو مناظره در دانشگاه بوعلی حضور داشته‌ام و آنچه درباره ‌ایشان می‌دانم، همسویی‌شان با اندیشه اصلاحی و اعتدالی است. نمایندگان مجلس با توجه به دیدگاه‌ها و نظرات و برنامه‌هایی که وزرای پیشنهادی ارائه می‌دهند، رأی خواهند داد و برنامه‌ها و دیدگاه‌های آقای غلامی را هم خواهند شنید. درباره نگرانی برخی دانشجویان نسبت به تصدی ایشان بر وزارتخانه علوم هم حتما پاسخ‌هایی خواهند داشت.



داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها