بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۳۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
روز گذشته شرکت تویوتا موتورز ژاپن از رگولاتور بازار اوراق بهادار آمریکا به‌دلیل فروش یک دستگاه خودروی تویوتا به سفارت ایران در هند توسط شعبه هندی این شرکت عذرخواهی کرد.
تدبیر24» منتقدین: روز گذشته شرکت تویوتا موتورز ژاپن از رگولاتور بازار اوراق بهادار آمریکا به‌دلیل فروش یک دستگاه خودروی تویوتا به سفارت ایران در هند توسط شعبه هندی این شرکت عذرخواهی کرد.
از فوریه ۲۰۱۳، دولت آمریکا شرکت‌های آمریکایی و خارجی فعال در این کشور را از هرگونه معامله با ایران منع می‌کند. این تحریم‌های اقتصادی حتی بعد از تأیید پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ در ماه جولای تداوم یافته است.
بر اساس قوانین آمریکا، شرکت‌هایی که با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همکاری دارند، باید هرگونه قرارداد و معامله‌ای را که بعد از ۶ فوریه ۲۰۱۳ با نهادهای ایرانی منعقد کرده‌اند اعلام کنند.
دانشجویان به این مساله واکنش‌ها متفاوتی نشان دادند. حسین کاظمی در مورد ریشه رشد گسترده بی‌احترامی به کشور ایران نوشت: چیزی که غربزده‌های داخلی از تعامل با آمریکا و پیشرفت و حل شدن در اقتصاد جهانی اراده کرده بودند اینه! عذرخواهی تویوتا موتورز ژاپن ازآمریکا...
پوزخند تویوتا به پاسپورت ایرانی!/

یکی دیگر از کاربران در جستجوی نقش برجام در شعار رفع تحریم‌ها و اخبار عکس این مساله نوشت: تویوتا بخاطر فروش یک دستگاه خودرو به سفارت ایران در هند، از آمریکا عذرخواهی کرده. یعنی داعشِ بدونِ #برجام، از ما راحت‌تر تویوتا میخره.

پوزخند تویوتا به پاسپورت ایرانی!/

محمد غفاری به زبانی طنز برخی شعارهای اخیر مبنی بر منزوی شدن امریکا توسط برجام را سوژه قرار داد و نوشت: الان یه #جلبک پیدا میشه میگه عذر خواهی تویوتا از آمریکا نشانه منزوی شدن آمریکا.

پوزخند تویوتا به پاسپورت ایرانی!/

گفتنی است تویوتا در اظهاریه تقدیمی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اعلام کرده که فروش این خودروی تویوتا به سفارت ایران توسط شرکت هندی وابسته به تویوتا «حدود ۲ میلیون ین، معادل تقریباً یک میلیون و ۱۴۰ هزار روپیه درآمد ناخالص عاید این شرکت کرده و میزان سود خالص تویوتا از این معامله ناچیز بوده است. تویوتا معتقد است این معامله شرکت تویوتا و شرکت‌های تابعه آن را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌دهد».
تویوتا می‌گوید این اصلاحیه پیرو بند ۲۱۹ قانون "کاهش تهدیدهای ایران و حقوق بشر سوریه مورخ ۲۰۱۲ " منتشر شده است. این بند به بخشی از قانون مربوط به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اشاره دارد که در آن شرکت‌های آمریکایی فعال در بورس موظف شده‌اند از ماه فوریه ۲۰۱۳ معاملات خود با ایران را در گزارش‌های فصلی یا سالانه به این کمیسیون اطلاع دهند. در این اظهاریه تأکید شده که تویوتا کرلوسکار قصد دارد فروش خودرو به سفارت ایران را متوقف کند.
این محدودیت به تحریم‌های اقتصادی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به توان ساخت سلاح هسته‌ای مربوط می‌شود.حسن اسدی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، علت رفتار دور از شان شرکت مشهور خودروسازی را رفتار اشتباه داخلی‌ها عنوان کرد و نوشت: شرکت #TOYOTA تقصیر خودش نیست تقصیر #مزدوران کشور ماست که با پول زیاد شرکت #TOYOTA را #هار کرده اند.

پوزخند تویوتا به پاسپورت ایرانی!/
سید مجتبی حسینی هم فروش گسترده تویوتا در ایران را توهینی به مردم تلقی کرد و راه‌حلی برای عذرخواهی کارخانه تویوتا از ایران ارائه داد و نوشت: اون #تویوتا هایی که توی این کشور به فروش میروند هر کدام یه #تف به صورت #ایران است. ممنوع کنید تا عذرخواهی کنند...

پوزخند تویوتا به پاسپورت ایرانی!/

یکی دیگر از کاربران نیز به پشت پرده خرید گسترده ده‌ها هزار خودروی شرکت ژاپنی برای تحویل به داعش پرده برداشت و گفت: همون شاهزاده عربستانی که اکانت توییتر الجزیره رو بست، از تویوتا ماشین میخرید میداد به تروریست ها.

پوزخند تویوتا به پاسپورت ایرانی!/

پوزخند تویوتا به شعار بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی!
قرار بود عزت را به پاسپورت ایرانی بازگردانند، از این رو برجام را به عنوان کلید همه مشکلات معرفی کردند و آدرس کدخدا را هم بلد بودند. امروز ۴ سال از این رفت و آمد‌ها می‌گذرد، اما عزت گذشته هم از دست رفته است. تاجائی که یک شرکت خودروسازی تمامی شعارهای بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی را به سخره گرفت. آن زمان که رئیس جمهور صحبت از بازگشت عزت ملی می‌کرد نمی‌دانست که حتی کشوری در نزدیکی ایران برای وزیر فرهنگش ویزا صادر نمی‌کند و برای گرفتن ویزا کشور ثالثی معرفی می‌شود.

حمله به سفارت ایران در لبنان و شهادت رایزن فرهنگی (دی ۹۲)، کشته شدن دیپلمات ایرانی ابوالقاسم اسدی در یمن (دی ۹۲)، صادر نکردن روادید برای نماینده جدید ایران حمید ابوطالبی در سازمان ملل توسط آمریکا (فروردین ۹۳)، صادر نکردن ویزا برای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط عربستان (مهر ۹۴)، تجاوز به جوانان ایرانی در فرودگاه جده (فروردین ۹۴)، پیشنهاد بستن دستبند هوشمند برای حجاج ایرانی (اردیبهشت ۹۵)، صادر نکردن روادید برای حضور نماینده ایران در اجلاس مقدماتی کنفرانس اسلامی (اسفند ۹۴) تنها نمونه‌ای از بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی به روش تدبیر و امید است!

ضرب و شتم سه خانم ایرانی در فرودگاه استانبول (مرداد ۹۴)، ماجرای سقوط جرثقیل در مکه و پس از آن فاجعه بزرگ منا و کشته شدن ۴۹۷ زایر ایرانی (شهریور ۹۴)، دست به دامن شدن دولت کویت برای صدور وزیرا برای سفر هیات ایرانی به عربستان (مهر ۹۴)، بازداشت معلمان ایرانی در امارات و تراشیده شدن سر آنان (مهر ۹۴) برگ زرینی دیگری است از بازگشت عزت ملی توسط دولت روحانی.

موسسه هنلی و همکاران (Henley and Partners) موسسه‌ای بین المللی است که هر ساله با انتشار جدولی با همکاری اتحادیه حمل و نقل هوایی (IATA)، اعتبار گذرنامه‌های هر کشور را رتبه بندی می‌کند.براساس جدول این موسسه، در تیرماه ۹۲ و درست در انتهای دولت دهم، ایران در رتبه هشتادوششم جدول ارزش گذاری پاسپورت کشورهای دنیا قرار داشت. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و وعده‌های روحانی مبنی بر آشتی با دنیا و بازگشت عزت به پاسپورت‌ها، ایران با یک پله سقوط در رده هشتاد و هفتم جدول سال ۲۰۱۴ قرار گرفت! در این جدول افراد با در دست داشتن پاسپورت ایرانی می‌توانستند بدون ویزا به ۴۰ کشور دنیا سفر نمایند.در گزارش سال گذشته منتشر شده درباره اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف جهان توسط این موسسه، ایران در کنار اتیوپی، اریتره و سودان در مکان ۹۸ قرار گرفته است.

اما دانشجویان دست‌بردار سوژه جدید خبری نبودند. معصومه ایمانی به سوابق اهدای جایزه نوبل پرداخت و نوشت: توجه توجه #جایزه_صلح_نوبل، اینبار تعلق میگیره به شرکت #تویوتا بابت فروش خودرو به داعش.

پوزخند تویوتا به پاسپورت ایرانی!/

امیر حسن‌شاهی هم معتقد بود رفتارهای این‌چنینی از سوی کشورهای شرقی و غربی بهترین سند درستی شعار امام راحل (ره) بود و گفت: معذرت‌خواهی #تویوتا‌ی ژاپنی نشان داد شعارهای انقلاب همواره بر مدار حقیقت بوده است. امروز شعار نه شرقی، نه غربی برای نسل سوم، نمایان‌تر شد.
پوزخند تویوتا به پاسپورت ایرانی!/

ساسان سروش هم با انتشار تصویری از مکالمه تلفنی حسن روحانی با مدیرعامل شرکت تویوتا پس از انتشار خبر عذرخواهی این شرکت از ژاپن منتشر کرد و نوشت: 

پوزخند تویوتا به پاسپورت ایرانی!/

خبرگزاری دانشجو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها