بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۳۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
عليرضا رحيمي
تدبیر24»عليرضا رحيمي، عضو هيات‌رييسه فراكسيون اميد در گفت‌وگو با «اعتماد» معتقد است اگرچه غلامي در طيف اصلاحات تعريف مي‌شود اما هزينه سنگيني در اين مسير نداده است. بنابراين بايد به لحاظ سياسي انتظارات از او را با واقعيات منطبق كرد. به گفته رحيمي بعد از چند جلسه فراكسيون اميد با غلامي هنوز رويكرد او در قبال عزل و نصب‌هاي بعدي در دانشگاه‌ها روشن نيست و معلوم نيست او چقدر در مقابل فشارهاي بيروني توان تاب‌آوري دارد تا فضا را به نفع دانشجويان مديريت كند.

 

فراكسيون اميد تاكنون چند جلسه مفصل با وزير پيشنهادي علوم داشته است. تا اينجا فضاي فراكسيون نسبت به ايشان را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

در مجموع دكتر غلامي چند جلسه با نمايندگان فراكسيون اميد داشته است. با خود فراكسيون يك جلسه، با كميته آموزش فراكسيون يك جلسه و با كميته آموزش فراكسيون و هيات رييسه هم يك جلسه جداگانه داشته است. البته اين جلسات ادامه دارد. الان نمي‌توان نظر قطعي داد اما برآيند به گونه‌اي است كه هم مخالفين استدلال‌هاي خودشان را دارند و هم موافقين. حسن موضوع اين است كه بررسي‌ها متاثر از فضاي بيرون مجلس نيست و تحت تاثير دفاعيات خود آقاي غلامي و سوابق و برنامه‌هايي كه ارايه دادند، بررسي‌ها انجام مي‌شود. براي نمايندگان مستندات مهم است. در اين مدت دو، سه سند از ادعاهاي دانشجويان عليه ايشان به دست‌مان رسيده است. اين چند سند را به دكتر غلامي نشان داديم و ايشان هم دفاعيات خودش را در اين زمينه داشته است. ولي در مجموع الان نمي‌توان گفت موافقين بيشتر هستند يا مخالفين. بايد جلوتر برويم تا روز شنبه بتوان تصوير روشن‌تري از فراكسيون ارايه داد.

براي خود شما پاسخ‌هاي ايشان تا اينجا مستدل بود؟

ما صحبت‌هاي ايشان را حمل بر صداقت مي‌كنيم. من تناقضي در سخنان ايشان نديدم. ما بيشتر ازاينكه بخواهيم در پاسخ‌هاي ايشان پاسخ به ادعاها را بشنويم به دنبال نگاه مديريتي ايشان هستيم. با وزارتخانه‌اي مواجهيم كه ده‌ها دانشگاه مادر و مهم دارد، وزارتخانه‌اي كه با مطالبات قابل توجهي از سوي جامعه دانشگاهي و دانشجويي مواجه است، از طرفي تكاليفي در برنامه ششم متوجه وزارت علوم شده است و اين وزارتخانه با انباشتي از انتظارات پاسخ داده نشده در دانشگاه‌ها مواجه است. آيا ايشان مي‌تواند اين فضا را مديريت كند؟ اين سوال‌ها و اين نكات مهم است و در ارزيابي ايشان مد نظر قرار مي‌گيرد. وگرنه سرجمع كل ادعاها عليه ايشان 10 مورد است كه ايشان هر 10 مورد را هم جواب داده است.

براي خود شما چه موضوعاتي در عملكرد
ايشان مبهم است؟

براي من توان مديريتي ايشان در شرايط غيرعادي و بحراني بسيار مهم است. آيا در فضاي سياسي و دانشجويي ايشان مي‌تواند مقاومت كند و فضا را به نفع دانشجويان مديريت كند؟ و اينكه آيا توان تاب آوري مقابل فشارهايي كه از بيرون به او وارد خواهد شد دارد يا نه؟ نكته ديگر عزل و نصب‌هايي است كه در مديريت دانشگاه‌ها اتفاق خواهد افتاد. رويكرد ايشان هنوز روشن نيست كه براي مديريت دانشگاه‌هاي سراسر كشور چه برنامه‌اي دارد. آيا از وضع موجود مي‌خواهد دفاع كند يا تحولي را در فضاي دانشگاهي در نظر دارد.

خيلي از منتقدين عملكرد دوره اصلاحات و دوره فعلي ايشان را مقايسه مي‌كنند كه تفاوت محسوسي با هم دارند. اين توضيح ايشان كه دوره اصلاحات اقتضائاتي داشت كه اين دوره ندارد، چقدر قابل قبول است؟

اين را بايد در سابقه و شخصيت سياسي دكتر غلامي دنبال كرد. بدون شك دكتر غلامي ممكن است در طيف اصلاحات تعريف شود اما هزينه سنگيني را در اين مسير متحمل نشده است. اين نكته مهمي است كه به لحاظ سياسي توقعات از ايشان را بايد با واقعيات منطبق كرد. اگر بخواهيم ارزيابي واقعگرايانه داشته باشيم اين حرف ايشان با سوابق و كنش سياسي ايشان مي‌تواند مورد قبول باشد.

يكي از نكات مبهم درباره ايشان حمايت اصولگرايان از ايشان است. ارزيابي شما در اين باره چيست؟

حمايت گسترده مخالفان دولت از دكتر غلامي تاكتيكي است. مخالفان دكتر روحاني در جهت تقويت دولت اين حمايت را انجام ندادند. اما بايد فضا را مديريت كرد. به هر حال در خلأ مديريتي وزارت علوم استاد و دانشجو مظلوم واقع مي‌شوند.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها