بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۳۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
اسپانیا با اعلام برکناری دولت منطقه‌ای کاتالونیا، پارلمان این منطقه را منحل کرده و خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام در این منطقه در تاریخ 21 دسامبر (30 آذر) شد.
تدبیر24»ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: ما معتقدیم اکنون ضروری است که به صدای شهروندان کاتالونیا، البته صدای همه آنها گوش فرا دهیم تا آنها بتوانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند تا هیچ کس نتواند به نمایندگی از آنها در خارج از مرزهای قانون اقدام کند.

دولت مادرید ساعاتی بعد از آنکه دولت کاتالونیا در پارلمان محلی اقدام به اعلام یک جانبه استقلال از این کشور کرد، تصمیم به برکناری دولت و مقام‌های منطقه کاتالونیا و همچنین انحلال پارلمان این منطقه گرفت.

راخوی با اعلام برگزاری انتخابات منطقه‌ای جدید کاتالونیا در تاریخ 21 دسامبر در عین حال کارلس پوجدمون، رئیس کاتالونیا و همچنین رئیس پلیس این منطقه را برکنار کرد و گفت: از هم اکنون به بعد وزرای دولت مرکزی اسپانیا امور کاتالونیا را به دست خواهند گرفت.

راخوی اظهار داشت: اسپانیا در حال تجربه یک روز غم انگیز است. همزمان با سخنرانی تلویزیونی او هزاران تن از استقلال طلبان کاتالونیا که در میدان سانت جائومه در مقابل مقر دولت کاتالونیا در شهر بارسلونا تجمع کرده بودند و از اعلام استقلال این منطقه شادمان بودند، سرخورده شدند.

پارلمان کاتالونیا بعدازظهر جمعه در اقدامی چالش برانگیز رای به اعلام استقلال یک جانبه از اسپانیا داد. با این حال بعد از شادی‌هایی که این اقدام یک جانبه در میان استقلال طلبان ایجاد کرد کمی بعد از آن مجلس سنای اسپانیا اقدام به تصویب اعمال حاکمیت مستقیم مادرید بر کاتالونیا کرد.

چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و همچنین آمریکا با رد استقلال یک جانبه کاتالونیا از تلاش‌های دولت راخوی برای حفظ وحدت اسپانیا حمایت کردند.

این بحران اکنون وارد یک فاز جدید و احتمالا خطرناک خواهد شد چون استقلال طلبان کاتالونیا خواهان تقابل از طریق نافرمانی مدنی شده‌اند.

بلافاصله بعد از اعلام استقلال یک جانبه کاتالونیا بازار بورس و سهام اسپانیا شاهد افت شدید از بابت نگرانی‌های مربوط به این بحران شد.

هنوز مشخص نیست که انتخابات جدید بتواند بحران کاتالونیا را به سرانجام برساند یا خیر چراکه یک ریسک است که می‌تواند حتی منجر به افزایش حامیان استقلال در کاتالونیا شود.

گروه اصلی حامی استقلال کاتالونیا موسوم به مجمع ملی کاتالان از کارمندان دولت این منطقه خواسته از دستورهای دولت اسپانیا تبعیت نکنند و دست به "مقاومت صلح‌آمیز" بزنند.

همچنین دادگاه قانون اساسی اسپانیا نیز یک روند بررسی رای یک جانبه کاتالونیا به استقلال را شروع کرده تا درنهایت دادستان‌ها تصمیم بگیرند آیا این اقدام یک شورش بوده یا خیر.

در بروکسل دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا گفت: این رای استقلال هیچ چیز را تغییر نداد و اتحادیه اروپا تنها با دولت مرکزی اسپانیا تعامل خواهد کرد.

با این حال اعلام شد که دولت اسکاتلند از استقلال یک جانبه کاتالونیا حمایت می‌کند.

برچسب ها: تدبیر24 ، کاتالونیا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها