بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۹۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
عبدالله ناصری

تدبیر24»سخن در باب رویکرد صداوسیما نسبت به برخی دولت‌ها مساله جدیدی نیست. در گذشته گاه این شائبه ایجاد کی‌شد که نگاه این رسانه به برخی جریان‌ها مشفقانه‌تر و دلسوزانه‌تر و نسبت به برخی دیگر سختگیرانه بوده است. برخی مدیران این سازمان به‌نحوی عمل کرده‌اند که گاهی به نظر می‌رسد این رسانه مهم در جذب مخاطبان توفیق چندانی نداشته، چنان‌که عملکرد جانبدارانه آن به اعتقاد برخی صاحب‌نظران در مواردی موجب ریزش مخاطبان هم شده است. از سوی دیگر برجام توافقی است که تمام ارکان نظام آن را تایید کرده و بر لزوم حفظ و اجرای آن تاکید داشته‌اند، اما گاه صداوسیما دربرابر آن رویکرد خاص خود را داشته که چندان با مسئولان ارشد همسو نبوده است. اگر حفظ منافع ملی اهمیت دارد، لازم است عملکرد این رسانه در همه حال مطابق و در جهت منافع ملی باشد. به همین دلیل علی لاریجانی، رئیس مجلس صداوسیما را به اصلاح برخی رویکردها فراخواند. باید دید رویکرد صداوسیما در روزهای آینده تغییر خواهد کرد یا رویه گذشته ادامه خواهد یافت. عبدا... ناصری، فعال رسانه‌ای و مدیر سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی، در این‌باره با «آرمان» گفت‌وگو کرده که می‌خوانید.

در روزهای گذشته صداوسیما عملکرد خاصی نسبت به برجام و دولت داشته، به‌نحوی که رئیس مجلس نیز به این موضوع واکنش نشان داده است. ارزیابی شما از این مساله چیست؟

صداوسیما از ابتدا و حتی پیش از برجام موضع همراه با دولت نداشته و این روند را تا به حال ادامه داده و در همین چارچوب نیز عمل خواهد کرد. از سوی دیگر برجام با اطلاع مقام معظم رهبری منعقد شده و بدون اجازه ‌ایشان هیچ‌کس اجازه آغاز و ادامه مذاکرات را نداشته است. به‌نظر من به خاطر اینکه رئیس صداوسیما مستقیما تحت نظر رهبری است، نباید طوری رفتار شود که شائبه ناسازگاری با دستور مافوق ایجاد شود. برجام، چه خوب، چه بد، بی‌ثمر یا پرثمر، و بانتیجه یا بی‌نتیجه مساله‌ای بوده که بدون نظر مقام معظم رهبری شروع نمی‌شده و بدون نظر ایشان نیز به سرانجام نمی‌رسیده است. بنابراین طبیعی است این انتظار وجود داشته باشد که الفبای کار اداری را در نظر گرفته شود و به هیچ‌وجه خارج از دستور مافوق عمل نشود. گو اینکه همیشه تجربه تاریخی نشان می‌دهد که در این مساله همیشه بر عکس عمل شده است. در قصه برجام نیز صداوسیما چندان با روند عمومی همراه عمل نکرد.

با اینکه سازمان صداوسیما تحت نظر مستقیم مقام معظم رهبری است و ایشان نیز موافق برجام بوده‌اند، چرا صداوسیما خلاف این امر عمل می‌کند؟

بنده بارها اشاره کردم که حوزه سیاسی و جهت‌گیری کلان سیاسی صداوسیما خیلی در اختیار رئیس وقت این سازمان نیست. بنابراین از این جهت نباید بر آقای علی‌عسگری خرده گرفت. بارها گفتم که بزرگ‌ترین هنر رئیس صداوسیما این است که کانون تصمیم‌گیری سیاسی خبر را از بیرون سازمان به داخل صداوسیما بیاورد. به اعتقاد من همان کانون‌ها و محفل‌های بیرونی هستند که علیه دولت در قضیه برجام فضاسازی رسانه‌ای می‌‌کنند. از سوی دیگر در پرداختن به قضیه برجام و عکس‌العمل ترامپ نسبت به آن و موضوع تحریم‌های جدید، باید منافع ملی در نظر گرفته شود، نه اینکه در پی زدن و ناکارآمد‌کردن دولت بود. به این ترتیب ملاحظه می‌شود که جای مسائل اصلی و فرعی در این قضیه عوض شده است، به ‌این معنا که برجام بالاخره شروع شده، امضا شده و اگر مقام معظم رهبری اجازه نمی‌دادند، طبعا در شورای عالی امنیت ملی و مجلس مورد توافق و امضا قرار نمی‌گرفت. بنابر این چرا معاهده‌ای که تمام جامعه مدنی و ارکان اصلی نظام با آن همراه هستند، باید این چنین انعکاس داده شود؟ اینکه ایران چه‌اندازه از برجام سود ببرد یا سودی از آن نبرد، مساله دیگری است. نمی‌توانیم آینده طرف‌های برجام را پیش‌بینی کنیم که چگونه بازی خواهند کرد. معلوم نیست که آنها به سوی ما خواهند آمد یا به سوی آمریکایی‌ها خواهند رفت.

همه ارکان نظام، نهادها و سازمان‌ها باید در راستای تحقق منافع ملی فعالیت کنند. با این پیش‌فرض به‌نظر شما عملکرد صداوسیما در قبال برجام و دولت بیشتر بر اساس منافع ملی است یا برخی جریانات سیاسی؟

من حرکت در مخالفت با برجام را از سوی هر کس که باشد، کاملا در جهت عکس منافع ملی می‌بینم. البته‌ این تجربه اول این سازمان نیست و اگر در جهت منافع ملی حرکت می‌کرد، خیلی از اتفاقات رخ نمی‌داد که امروز شاهد بغرنج‌شدن و در واقع حل نشدن آنها باشیم.

به‌نظر شما چرا راهکاری در مقابل این مسائل پیش‌بینی نمی‌شود که در جامعه شاهد رویکرد وحدت‌گرایانه و حداکثری باشیم؟

این مساله عزم جداگانه‌ای می‌خواهد. این همان موضوع همگرایی در سطح ملی است. و اراده‌ای حاکمیتی می‌خواهد که پیشقدم شود و این زمینه را فراهم کند. اگر این مهم رخ بدهد، می‌توان در سایه همبستگی و وحدت و با رعایت منافع ملی تحت نظر مقام معظم رهبری به حل همه این مسائل پرداخت، البته به شرط اینکه‌ این تفاهم صورت گرفته و شکل گیرد. اگر این تفاهم اتفاق بیفتد، مسائل هسته‌ای، مسائل مربوط به سال‌های گذشته و سایر مسائلی که جامعه مبتلا به آن است که با حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور سروکار دارد، حل شده و موضع یکسانی در قبال آنها اتخاذ خواهد شد.

از دیدگاه شما دولت باید چگونه رویکردی در این قضیه داشته و چه نحوه تعاملی را با صداوسیما پی بگیرد؟

من معتقدم دولت باید مشکل خود با صداوسیما را حل کند. از سوی دیگر، دولتمردان به‌عنوان قوه مجریه و طرف مذاکره‌کننده و دستگاه دیپلماسی باید حواسشان باشد که تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار نگیرند. امروز برجام با سرنوشت ایران، منطقه و نظام بین‌الملل گره خورده است. بنابراین رئیس‌جمهور آمریکا نیز با همه دیوانگی پذیرفت که از برجام بیرون نیاید و اروپایی‌ها نیز همچنان معتقدند که باید به برجام پایبند بمانند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها