بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۴۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
محمد کیانوش راد

تدبیر24»اخیرا عده‌ای عملکرد فراکسیون امید در مجلس و شهردار تهران را مورد انتقاد قرار داده‌اند. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، در سخنانی اظهار داشته که هجمه‌ها به اصلاح‌طلبان در نقاط مختلف تصادفی نیست و بسیاری درصددند ‌القا کنند که رأی به اصلاح‌طلبان اشتباه بوده است. در این راستا باید اذعان داشت این درست که برخی از انتقادات و هجمه‌ها از سوی جریان رقیب ساماندهی می‌شود، اما نباید فراموش کرد که عملکرد انتقادآمیز فراکسیون امید در مقاطع مختلف نیز موجب شده بسیاری از اعتراض‌ها به سوی این فراکسیون مجلس روانه شود. عارف نیز اگر می‌خواهد جریان اصلاحات همچنان منسجم و یکپارچه عمل کرده و پیش برود، باید عملکرد خود و فراکسیون متبوعش را در مجلس مورد آسیب‌شناسی قرار دهد تا هم از حجم انتقادات بکاهد و هم در راستای پیشبرد جریان اصلاحات قدم بردارد. در سوی دیگر، شهردار تهران با خاستگاه اصلاح‌طلبی انتصاباتی انجام داده که انتقاداتی را پدید آورده است، اگر چه خود شهردار این انتصابات را مصلحت می‌نامد. سوال‌ این است که چرا با وجود جوانان تحصیلکرده و فرهیخته اصلاح‌طلب، محمدعلی نجفی به انتصاب اصولگرایان روی آورده است؟ برای بررسی تحولات اخیر در شهرداری و هجمه‌ها به اصلاح‌طلبان، محمد کیانوش راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با «آرمان» گفت‌وگو کرده که می‌خوانید.

اخیرا آقای عارف اظهار داشته که هجمه‌های وارده به جریان اصلاحات تصادفی نیست و برخی درصدند القا کنند که رأی مردم به اصلاحات در انتخابات گذشته اشتباه بوده است. با توجه به عملکرد اصلاح‌طلبان در جایگاه‌های مختلف این اظهارات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بدون‌تردید هرگونه ائتلاف و هماهنگی در میان نیروهای اصلاح‌طلب از دید رقبای جریان اصلاحات، یا کسانی که از گذشته و ابتدا با جریان اصلاحات از سر دشمنی برآمده‌اند، خوشایند نیست. آنها تلاش می‌‌کنند تا به هر صورت بتوانند میان احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب اختلاف بیندازند. از این رو طبیعتا وجود برخی از کاستی‌ها، نقص‌ها و محدودیت‌های اجرایی در دولت، یا حتی می‌توان گفت وجود برخی از اشتباهات پیش‌آمده، زمینه‌ای پیش خواهد آورد تا جریانات مخالف اصلاحات بیشتر برطبل مخالفت خود با این جریان بکوبند. در این راستا احزاب اصلاح‌طلب اهمیت دارند که می‌بایست با توجه به شرایط پیش روی خود، ضرورت حفظ ائتلاف و حفظ کلیت شورای عالی سیاستگذاری مباحث اختلافی را نه در سطح عمومی، بلکه در شورای عالی سیاستگذاری حل و فصل کنند.

به‌نظر شما عملکرد اصلاح‌طلبان در ساحت‌های مختلف مثل فراکسیون امید مجلس، شورای شهر و یا شهرداری تا چه ‌اندازه می‌تواند رویکرد مردم را نسبت به‌ این جریان تقویت کند که در انتخابات آینده نیز بدین جریان اقبال نشان دهند؟

اولا روشن است که تصمیم‌گیری شورای عالی سیاستگذاری در انتخابات مجلس و شورای شهر بر اساس تمام محدودیت‌هایی بوده که مردم با آن آشنا هستند. بنابراین شورای عالی سیاستگذاری در محدودیت‌های مذکور دست به انتخاب زده است. البته ‌این مساله نافی آن نیست که فراکسیون امید در مجلس از قابلیت بیشتری برخوردار باشد. از سوی دیگر امروز بعضا شاهد عدم انسجام و سماجت فراکسیون امید در مجلس برای پیگیری اهداف اصلاح‌طلبانه خود هستیم. این مساله تکلیف آقای عارف را دوچندان خواهد ساخت. از این جهت با توجه به مقبولیت آقای دکتر عارف در میان نمایندگان مجلس او باید زمان بیشتری را برای هماهنگ کردن فراکسیون امید در مجلس مصرف کند. به‌نظر می‌آید یکپارچه شدن فراکسیون امید ولو با تعداد کمتر نتایج پربارتری را در آینده برای جریان اصلاحات به‌دنبال خواهد داشت، اما رها کردن این فراکسیون و عدم وقت‌گذاری جدی برای انسجام این تشکیلات می‌تواند موجب دلسرد شدن برخی از نمایندگانی باشد که آمادگی فعالیت بیشتر را دارند، اما به نوعی از مدیریت فراکسیون نیز سرخورده و گاه ناامید شده‌اند.

انتصابات شهردار تهران اخیرا حرف و حدیث‌های بسیاری را در پی داشته است. به‌نظر شما با توجه به خاستگاه اصلاح‌طلبی آقای نجفی و حضور جوانان خلاق، تحصیلکرده و خوش فکر اصلاح‌طلب این‌گونه عملکرد شهردار صحیح بوده یا جای توجیه دارد؟

صرف نظر از درستی یا نادرستی نظر برخی از اعضای شورای شهر یا عملکرد آقای نجفی، خود این موضوع که به‌ این زودی در فضای عمومی مطرح شده، باید به‌صورت مساله‌ای قابل تامل ریشه‌یابی و از ادامه آن با گفت‌وگو جلوگیری شود. اینکه یک عضو اصلاح‌طلب شورای شهر در فضای عمومی از شهردار اصلاح‌طلب انتقاد می‌کند، گویای آن است که تعامل و گفت‌وگوی کافی میان شهردار و شورای شهر وجود نداشته است. آقای نجفی شهردار کلانشهر تهران و منتخب شورای شهر است و قاعدتا در مجموع می‌باید با جلب نظر کلی شورای شهر فعالیت خود را دنبال کند. البته ‌این نباید به معنای سلب اختیار از آقای نجفی تلقی گردد. از سوی دیگر آقای نجفی مدیر توانمندی است که نباید با قضاوت‌های زودهنگام و در فضاهای عمومی از اقتدار او کاسته شود. تجربه شورای شهر نخست، رسانه‌ای کردن برخی از تفاوت دیدگاه‌ها و استفاده فرصت‌طلبانه برخی از جریانات از جمله صداوسیما از اختلافات موجود یکی از عوامل کاهش قدرت شورای شهر و بی‌اعتماد کردن مردم بود. به همین علت باید به آقای نجفی فرصت داد تا عملکرد بهتری از خود بروز دهد.

چندی است که نواصولگرایان درصدند به انحای مختلف در انسجام اصلاح‌طلبان شکاف ایجاد کنند. به‌نظر شما اصلاح‌طلبان باید برای انسجام بیشتر چگونه عملکردی داشته باشند؟

به ‌نظر می‌رسد الگویی که در شورای عالی سیاستگذاری طراحی شده بود، الگوی موفقی بوده، اما در این راستا می‌توان به سهم احزاب سیاسی بهای بیشتری داد و احیانا برخی از اشکالاتی را که تاکنون وجود داشته، مرتفع کرد. شورای عالی سیاستگذاری به ‌عنوان جریانی مرجع که در 3 انتخابات گذشته به خوبی عمل کرده، می‌تواند نقش فعال‌تری را در انسجام اصلاح‌طلبان ایفا کند.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها