بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه پدیده بیکاری در کشور به معضلی بزرگ تبدیل شده است به نقش مهم و بالقوه وزارت کار در رفع این معضل پرداخت.
تدبیر24»پویا علاالدینی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که ایجاد اشتغال به مسائل کلان اقتصادی و خصوصا بخش واقعی اقتصاد مربوط است، اظهار کرد: ایجاد شرایط اقتصادی مناسب برای رفع معضل بیکاری در جامعه به اقدامات وزارت اقتصاد، صنعت و معدن، کشاورزی و حتی بانک مرکزی ارتباط دارد، اما وزارت تعاون نیز در این مساله نقش پررنگی دارد و باید با ابزارهای که قانون برای آن تعیین کرده است در جهت رفع این معضل اقداماتی را انجام دهد. یکی از مهمترین این ابزارها وظیفه ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اقتصادی در کشور است.

علاءالدینی با طرح این سوال که باید دید آیا سیاست‌هایی که با وزارت کار در میان گذاشته شده است، با ایجاد اشتغال هماهنگ هستند یا خیر؟ اظهار کرد: یکی از الزامات ایجاد اشتغال در جامعه، تعیین مناسبات کار است که زیر نظر وزارت کار قرار دارد. از این جمله گفت‌وگوهایی است که باید بین وزارت کار، کارگران و صاحبان کار برقرار شود چرا که وزارت کار برای ایفای شایسته نقش خود باید از اصناف مشورت بگیرد.

وی با بیان این که یکی از مسائل مرتبط با پدیده بیکاری عدم انعطاف بازار کار و تمرکز زدایی است، ادامه داد: بسیاری معتقدند که در فضای کاری کشور انعطاف وجود ندارد. به این صورت که از طرفی تشکل‌های کارگری اجازه چانه زنی را درست نیافته اند و از طرفی دیگر مساله دستمزدها وجود دارد که بهتر است به صورت غیر متمرکز تنظیم شوند. علی‌رغم این که ممکن است مقدار آنها متفاوت باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه‌ به نقش پررنگ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در ایجاد اشتغال نیز اشاره کرد و گفت‌: باید در عملکرد این سازمان بازنگری انجام شود که آیا افرادی متناسب با نیازهای بازار را تربیت کرده یا نکرده است. ارتباط مستمر این سازمان با وزارت صنایع و دیگر ارگان‌های اقتصادی بسیار مهم است چرا که می توان با مذاکرات و نیازسنجی‌هایی که از بازار اقتصاد انجام می شود به حوزه هایی که نیازمند متخصص بیشتری است پی برد و آنگاه فنی و حرفه ای آموزش هایش را در آن راستا متمرکز کند.

علاءالدینی در نهایت به طرح های رفع بیکاری نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته برخی از طرح‌های اشتغال زیر نظر وزارت کار انجام شد که وزارت باید بگوید که ارزیابی درستی در ارائه این طرح‌ها داشته یا نداشته و یا اساسا موفق بوده یا نبوده است؛ واقعیت این است که وزارت کار در صورت بندی این طرحها نقش مهمی دارد. برخی طرح‌های رفع بیکاری که طراحی شده است، به خاطر عدم شفافیت و برخی از مسائل دیگر نتوانسته است کارایی لازم را داشته باشد.

طرح‌های ایجاد اشتغال طرح های هستند که از سوی وزارت کار به منظور ایجاد حمایت‌های مالی و آموزشی برای تقویت ظرفیت بیکاران جامعه برای یافتن شغل طراحی می‌شوند. در آخرین این طرح ها، وزارت کار طرح تکاپو را برای سال ۱۳۹۶ و مبتنی بر ظرفیت‌های منطقه‌ای هر منطقه در کشور ارائه کرده است. اینگونه طرح‌ها در صورت اجرا و وجود نظارت های جدی بسیار می توانند در کمتر کردن آمار بیکاری در جامعه موثر باشند.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها