بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۴۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که برجام به خواست آمریکا لغو نخواهد شد. تمامی طرفین آن را حفظ کرده و ما نیز براساس قواعد بین‌المللی آن را اجرایی می‌کنیم.

تدبیر24»مرتضی صفاری نطنزی در گفت‌وگو با ایسنا، در تحلیلی از اقدامات آمریکا در نقض برجام گفت: با نگاهی از بعد حقوقی به اقدامات آمریکا علیه برجام می توان به این نتیجه رسید که آمریکا نمی تواند کار جدیدی علیه برجام انجام دهد چون برجام یک معاهده قوی بین‌المللی است که پنج عضو دائم شورای امنیت آن را امضا کرده‌اند و قطعنامه این شورا در حمایت از آن صادر شده است. این سند بین‌المللی دارای چنان قدرتی است که براساس حقوق بین‌المللی نسبت به هرگونه مصوبات و قواعد سایر کشورها تقدم دارد.

نماینده مردم نطنز در مجلس ادامه داد: از طرف دیگر آقای ترامپ از روز اول یعنی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری شعارهای تندی همچون پاره کردن برجام سر می‌داد اما علیرغم همه این شعارها نتوانسته کاری کند و در نهایت تنها توپ را در زمین کنگره انداخت. دلیل همه این ناتوانی‌ها آن است که برجام معاهده دو جانبه بین ایران و آمریکا نیست. اگر آمریکا بخواهد کاری کند باید رضایت همه اعضا را جلب نماید.

صفاری نطنزی افزود: نهایت کار کنگره آن است که مصوبه‌ای را له یا علیه برجام به تصویب رساند. اگر به نفع برجام رای دهد، باید تعهدات را انجام دهد. اگر مصوبه ای خلاف برجام داشته باشد، یعنی ترامپ باید زیر مصوبه‌ای را امضا کند که خلاف تعهدات بین‌المللی است. موضوعی که آمریکا براساس قواعد بین‌المللی مجاز به انجام آن نیست و نتیجه آن سلب اعتماد از آمریکا و همچنین از دست رفتن ارزش معاهدات بین‌المللی خواهد شد. کنگره باید حساب همه جوانب را کرده باشد. قطعا می داند که اگر علیه برجام موضوعی را به تصویب رساند یعنی خلاف قواعد بین‌المللی عمل نموده است.

وی تاکید کرد: اگر سایر طرف های ۱+۵ برجام را قبول دارند نباید زیر بار مصوبات خلاف آن بروند. جمیع این شرایط نشان می‌دهد که برجام به خواست آمریکا لغو نمی شود. سایر طرفین نیز آن را حفظ کرده و ما نیز آن را اجرا می کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال گفت: با توجه به تحریم‌های آمریکا بعد از پیروزی انقلاب تاکنون دیگر تصور نمی کنم موردی برای تحریم علیه ایران مانده یا تاثیرگذار باشد.

صفاری نطنزی در مورد رویکرد اروپا نسبت به برجام گفت: حجم مبادلات اروپا و آمریکا به صورت تئوری زیاد است و طبیعتا هر کشوری براساس منافعش عمل می کند. البته آمریکای بعد از ترامپ در حوزه تعاملات با اروپا اقداماتی همچون خروج از معاهده تجارت آزاد، معاهده پاریس و یونسکو انجام داده است. اکنون نیز درباره تعرفه های اقتصادی بین اروپا و آمریکا اختلافاتی وجود دارد. به تعبیری می توان گفت که اروپا دل خونی از ترامپ داشته و قاعدتا در این شرایط برای ترامپ کف نخواهند زد.

وی در عین حال گفت: البته ما نباید تصور کنیم که آمریکا بدون پشتوانه چنین اقداماتی را انجام می دهد چون جریانات صهیونیستی لابی قوی در اروپا دارند که علیه برجام فعالیت می کند. لذا نباید اجازه اجماع علیه‌مان را بدهیم. باید با روشنگری و گفت‌وگو های نزدیک‌تر و کوتاه مدت با اروپایی‌ها در محافل سیاسی و رسانه ای فعال‌تر بوده و اطلاعات لازم را به مردم و جهانیان بدهیم تا آنها نتوانند از این حفره‌ها سوءاستفاده کنند. در این صورت است که می توان مقداری بر روی اروپایی‌ها حساب باز کرد.

برچسب ها: تدبیر24 ، برجام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها