بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۹۴۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
نرخ ارز از جمله متغیرهای کلان کشوری است که نوسانات آن نه تنها بر بازدهی اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد، بلکه حیات‌و‌بقای بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی اعم از تولیدی یا بازرگانی به آن وابسته است.
تدبیر24»ضمن اینکه باید نوسانات نرخ ارز را به مثابه ابزاری دانست که سرمایه‌گذاران را برای انتخاب نوع صنعتی که قصد ورود یا افزایش سرمایه‌گذاری در آن را دارند، هدایت می‌کند. بی‌شک این موضوع به‌ویژه در شرایطی که اقتصاد کشور روی جذب سرمایه‌گذار خارجی حساب ویژه باز کرده است، از حساسیت بیشتری برخوردار است. اینکه نرخ ارزهای خارجی با شتاب غافلگیر‌انه بالا یا پایین رود، نتیجه‌ای جز افزایش بی‌ثباتی و بی‌اعتمادی برای سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان اقتصادی ندارد که دقیقا معارض اهداف از پیش تعیین‌شده دولت و حتی سندهای بالادستی کلان کشور است. نکته حائز اهمیت دیگری که نباید به‌راحتی از کنار آن گذشت، بحث نوع ارزی است که به‌عنوان واسطه و ملاک تعیین ارزش سرمایه‌گذاری‌ها انتخاب می‌شود. سال‏هاست که دلار به‌عنوان مهم‌ترین پول خارجی در سبد ارزی عموم کشور مطرح بوده و تجار و بازرگانان مبادلات خارجی خود را به‌وسیله دلار انجام می‏دهند. ضمن اینکه دلار از جنبه‌های مختلف در فضای اقتصاد بین‌الملل موثر و مهم است، چرا که باید اذعان کرد هم به‌صورت مستقیم نزدیک به ۸۰‌درصد انتقال ارزی در بستر سوئیفت، بر اساس دلار صورت می‌گیرد و هم انتقال‌های غیر دلاری نیز در مسیر خود ناگزیر هستند که به شکلی، بر اساس قیمت دلار، ارزشگذاری شوند. در چند سال اخیر روسیه و چین تلاش مشترکی را برای حذف دلار از معاملات تجاری خود، آغاز کرده‌اند که نقطه اوج آن را باید قرارداد ارزی سال 2014 دانست. آنها طی این قرارداد خواستار حذف دلار از مبادلات تجاری خود شده‌ و تصمیم گرفتند که به‌جای دلار از ارزهای ملی استفاده کنند. ونزوئلا نیز چندی پیش تصمیم گرفت رسما دلار آمریکا را از مبادلات نفتی خود حذف کند. اما واقعیت این است که وقتی ذخایر ارزی کشورها عمدتا به‌صورت دلار است، تضعیف دلار نمی‌تواند سیاست رسمی و پایداری باشد، چرا که از این طریق در واقع به‌نوعی بخشی از ثروت خودشان که به‌صورت دلار است کم‌ارزش‌تر می‌شود. تجربیات مختلفی نیز از سوی کشور ما در طول چند سال اخیر دراین رابطه شکل گرفته و توافقات متعددی بین بانک‌ مرکزی ایران با بانک‌های مرکزی چین،ترکیه، اکوادور،مالزی و آذربایجان به منظور تسهیل در تسویه مبادلات بانکی با حساب‌های غیر از دلاری صورت گرفته که به‌دلایل مختلف به نتیجه‌ای که توقع می‌رفت، دست پیدا نکرد. بر این اساس آنچه به‌عنوان پیش‌شرط حذف دلار باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که اولا انجام چنین کاری نیازمند زمان است و باید به آن به‌عنوان یک پروژه مدت‌داری نگاه شود، ثانیا اینکه نیازمند اجماع جهانی است و باید جمع گسترده‌ای از ذینفعان در این برنامه مشارکت کنند و از همه مهتر اینکه قرار است جای دلار چه واحد پولی مورد استفاده قرار گیرد.


علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها